Εκτίμηση της ικανοποίησης των χρηστών υπηρεσιών υγείας από τις προσφερόμενες υπηρεσίες υγείας από γενικούς ιατρούς και νοσηλευτές στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας

Διπλωματική Εργασία uoadl:1722234 582 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Διαπανεπιστημιακό - Διατμηματικό ΠΜΣ Οργάνωση και Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας-Πληροφορική Υγείας
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-07-14
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Μοσχούτας Σωτήριος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαριάννα Διομήδους, Αναπλ. Καθηγήτρια, Νοσηλευτική, ΕΚΠΑ
Ιωάννης Μαντάς, Καθηγητής, Νοσηλευτική, ΕΚΠΑ
Αθηνά Καλοκαιρινού, Καθηγήτρια, Νοσηλευτική, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εκτίμηση της ικανοποίησης των χρηστών υπηρεσιών υγείας από τις προσφερόμενες υπηρεσίες υγείας από γενικούς ιατρούς και νοσηλευτές στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Assessment of health care users’ satisfaction from services provided by general practicioners and nurses in primary health care
Περίληψη:
Υπόβαθρο: Η ικανοποίηση των χρηστών υπηρεσιών υγείας είναι ένας δείκτης που χρησιμοποιείται από τους φορείς χάραξης πολιτικής υγείας με σκοπό την αξιολόγηση της ποιότητας των υπηρεσιών στο πλαίσιο του σχεδιασμού και υλοποίησης προγραμμάτων υγείας.
Σκοπός: Η εκτίμηση της ικανοποίησης των χρηστών υπηρεσιών υγείας από τις υπηρεσίες γενικών ιατρών και νοσηλευτών στο πλαίσιο της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
Μέθοδος: Η κλίμακα Satisfaction with Primary Care Services Scale (SPCSS) χρησιμοποιήθηκε για την εκτίμηση της ικανοποίησης από τις υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας. Διενεργήθηκαν τηλεφωνικές συνεντεύξεις σε δείγμα κατοίκων της Περιφέρειας Αττικής. Οι συμμετέχοντες ερωτήθηκαν «πόσο σημαντικό είναι…» και «πόσο ικανοποιημένος-η είστε…» για κάθε ένα από τα 27 αντικείμενα της κλίμακας, με δυνατές απαντήσεις από 0 (καθόλου) έως 10 (πολύ). Η στατιστική ανάλυση έγινε με το στατιστικό πακέτο για τις κοινωνικές επιστήμες IBM SPSS 21.0 (Statistical Package for Social Sciences). Το αμφίπλευρο επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας ορίστηκε ίσο με 0,05.
Αποτελέσματα: Η μέση συνολική βαθμολογία ικανοποίησης από τις πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας ήταν 7,7. Το ποσοστό που δήλωσε «πολύ ικανοποιημένος-η» (τιμή 7 σε κλίμακα 1-7) ήταν 8,4%, ενώ το 38,9% απάντησε 6 ή 7 («αρκετά» ή «πολύ» ικανοποιημένος-η, αντίστοιχα). Εμφανίστηκαν στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ: ικανοποίησης από την τεχνική και διαπροσωπική ικανότητα του νοσηλευτή και υπηκοότητας (ελληνική σε σχέση με αλλοδαπή, b=0,862, p=0,012), ικανοποίησης από τη διαπροσωπική ικανότητα του ιατρού και ηλικίας (b= -0,023, p=0,004), ικανοποίησης από την τεχνική επάρκεια του ιατρού και ηλικίας (b= -0,023, p=0,004) και τέλος, μεταξύ ικανοποίησης από τα χαρακτηριστικά της δομής και φύλου (άνδρες σε σχέση με γυναίκες, b= -0,315, p=0,042). Δεν παρουσιάστηκε στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ της συνολικής ικανοποίησης από τη φροντίδα και κάποιου χαρακτηριστικού.
Συμπεράσματα: Η ηλικία έδειξε να συσχετίζεται αρνητικά με το επίπεδο ικανοποίησης και από τις δύο διαστάσεις της ιατρικής φροντίδας, σε αντίθεση με τα αποτελέσματα που εμφανίζονται συνήθως στην βιβλιογραφία. Αυτή η παρατήρηση ίσως χρήζει περαιτέρω διερεύνησης, αν πράγματι αντανακλά εξελίξεις των τελευταίων ετών που επηρεάζουν ειδικά τις μεγαλύτερες ηλικίες με τέτοιο τρόπο ώστε να προκαλέσουν μια τέτοια αλλαγή. Η τιμή της μέσης συνολικής ικανοποίησης έδειξε να βρίσκεται μεταξύ αντίστοιχων τιμών από έρευνες στον ελληνικό χώρο, ενώ το ποσοστό των ατόμων που δήλωσαν τις ανώτερες δύο βαθμίδες ικανοποίησης είναι χαμηλότερο από ότι σε χώρες της Ευρώπης με παρόμοιο βαθμό ελευθερίας επιλογής παρόχου φροντίδας υγείας σε σχέση με την Ελλάδα, αν και η παρούσα έρευνα περιλαμβάνει συμμετέχοντες από την Περιφέρεια Αττικής και όχι αντιπροσωπευτικό δείγμα από τον ελλαδικό χώρο στο σύνολό του.
Λέξεις-κλειδιά:
Ικανοποίηση χρηστών, Γενική ιατρική, Νοσηλευτές, Ποιότητα, Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
130
Αριθμός σελίδων:
158
Moschoutas Sotirios Master.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο