Η επαυξημένη πραγματικότητα ως μέσο εμπλοκής και ενίσχυσης στο συμβολικό παιχνίδι παιδιών αυτιστικών προσχολικής ηλικίας

Πτυχιακή Εργασία uoadl:2075188 611 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Βιβλιοθήκη Τμήματος Εκπαίδευσης & Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΑΠΗ)
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-10-28
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
ΚΕΛΛΙΔΟΥ ΠΑΥΛΙΝΑ - ΜΑΡΙΑ
ΚΟΤΖΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΑΡΙΑ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ηρώ Βούλγαρη, Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.Δι.Π.), Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Σχολή Επιστημών της Αγωγής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η επαυξημένη πραγματικότητα ως μέσο εμπλοκής και ενίσχυσης στο συμβολικό παιχνίδι παιδιών αυτιστικών προσχολικής ηλικίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η επαυξημένη πραγματικότητα ως μέσο εμπλοκής και ενίσχυσης στο συμβολικό παιχνίδι παιδιών αυτιστικών προσχολικής ηλικίας
Περίληψη:
Αν και το ενδιαφέρον για τον αυτισμό έχει γίνει ιδιαίτερα έντονο, το φαινόμενο αυτό δεν ανήκει στην εποχή μας. Συγκεκριμένα, οι έρευνες για τον αυτισμό ξεκίνησαν πενήντα χρόνια πριν, ωστόσο κέντρισε το ενδιαφέρον του κόσμου από τότε που αποτέλεσε θεματολογία κινηματογραφικών ταινιών, συνεδρίων, ημερίδων, τηλεοπτικών συζητήσεων και διαλέξεων (Κυπριωτάκης, 1995). Ο αυτισμός ταξινομήθηκε ως μια «διάχυτη (ή διεισδυτική) διαταραχή της ανάπτυξης η οποία αφορά τους τομείς της ανάπτυξης των σχέσεων και της επικοινωνίας καθώς και των γνωστικών λειτουργιών» του ατόμου (Rutter 1979, 1983, 1990).
Ένα από τα ζητήματα που εντοπίστηκε ύστερα από μελέτη σχετικά με τον αυτισμό, αφορούσε το παιχνίδι. Συγκεκριμένα, το παιχνίδι των παιδιών με αυτισμό δεν είναι λίγες οι φορές που χαρακτηρίστηκε με όρους όπως «διαταραγμένο», «ανεπαρκές» και «φτωχό» από τους επιστήμονες και τους ερευνητές, ενώ το ενδιαφέρον θα λέγαμε ότι επικεντρώθηκε ιδιαίτερα στο συμβολικό παιχνίδι. Το συμβολικό παιχνίδι αποτελεί ένα από τα βασικότερα είδη παιχνιδιού για την προσχολική ηλικία και αποφέρει σημαντικά αναπτυξιακά οφέλη στο παιδί. Έτσι, βλέποντας τα πράγματα από ερευνητικής και παιδαγωγικής πλευράς, το ενδιαφέρον μας επικεντρώθηκε στο συμπερασματικό μέρος των ερευνών σχετικά με τον αυτισμό.
Παράλληλα, η ραγδαία εξέλιξη των τεχνολογικών επιτευγμάτων έφεραν στο προσκήνιο τεχνολογικές εφαρμογές όπως η Επαυξημένη Πραγματικότητα (ΕΠ). Μάλιστα, συστήματα επαυξημένης πραγματικότητας μπορεί να συναντήσουμε γύρω μας χωρίς να τις αντιληφθούμε, όπως για παράδειγμα το Snapchat. Η ΕΠ στην ουσία έχει την ιδιότητα να συμπληρώνει τον πραγματικό κόσμο με εικονικά στοιχεία (Azuma et al, 2001). Με βάση την ιδιότητα αυτή, θεωρήσαμε πως η ΕΠ μπορεί να ενισχύσει τους συμβολισμούς των αυτιστικών παιδιών με την οπτικοποίηση των συμβολισμών αυτών. Έτσι, το ενδιαφέρον μας για την διερεύνηση της επίδρασης της επαυξημένης πραγματικότητας στο συμβολικό παιχνίδι παιδιών με αυτισμό, μας οδήγησε στην οργάνωση συνθηκών παιχνιδιού προκειμένου να διερευνηθεί η επίδραση αυτή.
Οι παρεμβάσεις, πραγματοποιήθηκαν σε τμήμα γενικής εκπαίδευσης νηπιαγωγείου, με παράλληλη λειτουργία τμήματος ένταξης. Οι παρεμβάσεις που έγιναν αφορούσαν το συμβολικό παιχνίδι με δραστηριότητες σχεδιασμένες με την υποστήριξη της επαυξημένης πραγματικότητας. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιήθηκε η εφαρμογή ΕΠ Aurasma, καθώς και προγράμματα όπως το Windows Movie Maker, για την επεξεργασία του ψηφιακού υλικού που θα χρησιμοποιούνταν. Οι δραστηριότητες οργανώθηκαν για την εκπαιδευτική γωνιά της κουζίνας του νηπιαγωγείου και την γωνιά του κατασκευαστικού/οικοδομικού υλικού (τουβλάκια) και δημιουργήθηκαν με βάση τα ενδιαφέροντα των παιδιών του τμήματος ένταξης.
Η μεθοδολογία που ακολουθήσαμε στην έρευνα μας βασιζόταν στην ποιοτική προσέγγιση της έρευνας και πιο συγκεκριμένα στην συγκέντρωση ποιοτικών δεδομένων μέσω της παρατήρησης. Το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν η παρατήρηση με μέσο την βιντεοσκόπηση, ενώ η ανάλυση έγινε με την μέθοδο της κωδικοποίησης.
Σκοπός της έρευνας λοιπόν, ήταν να διερευνηθεί το ενδεχόμενο για το αν μια εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας θα μπορούσε να ενισχύσει τα κίνητρα εμπλοκής των παιδιών στο συμβολικό παιχνίδι και επίσης αν θα μπορούσε να παραχθεί ποιοτικότερη μορφή συμβολικού παιχνιδιού, χάρης την χρήση της ΕΠ.
Τα συμπεράσματα της έρευνας, έδειξαν την εμπλοκή/δέσμευση των παιδιών στο παιχνίδι και την παραγωγή συμβολικών ενεργειών από τα παιδιά με αφορμή την ΕΠ κατά την διάρκεια του παιχνιδιού.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Τεχνολογία – Πληροφορική
Λέξεις-κλειδιά:
επαυξημένη πραγματικότητα, αυτισμός, συμβολικό παιχνίδι, μάθηση με φορητές συσκευές
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
5
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
37
Αριθμός σελίδων:
168
Πτυχιακή εργασία ΕΠ.αυτισμός.Πέργαμος.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο