Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βουδούρη Αγγελική, καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Περίληψη:
Το διαδίκτυο, στη σύγχρονη μορφή του, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας του ατόμου και ως εργαλείο καθίσταται απαραίτητο για την εκπόνηση πλήθους εργασιών. Οι μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης τείνουν όλο και περισσότερο να αξιοποιούν τις υπηρεσίες του διαδικτύου είτε για την ψυχαγωγία τους, παίζοντας για παράδειγμα διαδικτυακά παιχνίδια ή ακούγοντας την αγαπημένη τους μουσική, είτε για την ενημέρωσή τους αναζητώντας πληροφορίες για όποιο θέμα τους ενδιαφέρει, είτε για την επικοινωνία τους μέσω των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης.
Σε μία ιδανική κοινωνία, το διαδίκτυο θα ήταν ένα ασφαλές και καλοπροαίρετο μέρος για όλους. Ωστόσο, στην πραγματική κοινωνία, δε λείπει ο πολύπλευρος κίνδυνος από τη λανθασμένη ή επιπόλαια χρήση του. Η πρόκληση στο διαδίκτυο είναι να μπορεί ο χρήστης να αναγνωρίζει πιθανούς κινδύνους και να είναι ενήμερος για τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισής τους. Οι ανάγκες αυτές καθίστανται ακόμα πιο επιτακτικές όταν αναφερόμαστε σε παιδιά, που κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον κυβερνοχώρο.
Η έρευνα που διεξήχθη έδειξε ότι το διαδίκτυο έχει εισχωρήσει σημαντικά στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων μικρών μαθητών, καθώς ποσοστό 51,4% συνδέεται σε αυτό καθημερινά, ενώ 95,7% των μαθητών έχουν στην κατοχή τους ένα τουλάχιστον μέσο για να συνδέονται στο διαδίκτυο. Είναι υψίστης σημασίας και ιδιαίτερα ενθαρρυντικό το γεγονός ότι 92,1% των μαθητών έχουν ενημερωθεί σχετικά με τους κινδύνους από το σχολείο ή από την οικογένεια, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν αναπτύσσονται προβληματικές συμπεριφορές και ότι οι μαθητές δεν είναι εκτεθειμένοι στους διάφορους κινδύνους του διαδικτύου. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι 28,1% των μαθητών έχουν έρθει αντιμέτωποι με ακατάλληλο περιεχόμενο στο διαδίκτυο, όπως είναι το περιεχόμενο σεξουαλικής φύσεως, οι ρατσιστικές απόψεις και η διάδοση της ανορεξίας. Επίσης, 15,8% των μαθητών έχουν δεχτεί τουλάχιστον μία φορά κοροϊδευτικά, υβριστικά ή απειλητικά σχόλια και μηνύματα μέσω διαδικτύου, έχουν δηλαδή πέσει θύματα διαδικτυακού εκφοβισμού.
Για την εξασφάλιση της ασφαλούς πλοήγησης των μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο διαδίκτυο, η εκπαιδευτική κοινότητα οφείλει, με δράσεις και προγράμματα ενημέρωσης και πρόληψης, να εξαλείψει κατά το δυνατόν όποια προβληματική συμπεριφορά και να στοχεύσει στην καλλιέργεια υπεύθυνων και ενημερωμένων χρηστών του διαδικτύου.
Λέξεις-κλειδιά:
διαδίκτυο, μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, διαδικτυακοί κίνδυνοι, ασφαλής πλοήγηση