Η φωτογράφος Julia Margaret Cameron (1815-1879) και η επιρροή της ζωγραφικής στο έργο της

Διπλωματική Εργασία uoadl:2279714 834 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορία της Νεότερης Τέχνης
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-11-23
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Σταματοπούλου Μυρτώ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευθυμία Μαυρομιχάλη, Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Δημήτρης Παυλόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Δημήτρης Τζίμας, Επίκουρος Καθηγητής Ιστορίας της Φωτογραφίας, Τμήμα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών μέσων, Τ.Ε.Ι. Αθήνας.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η φωτογράφος Julia Margaret Cameron (1815-1879) και η επιρροή της ζωγραφικής στο έργο της
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η φωτογράφος Julia Margaret Cameron (1815-1879) και η επιρροή της ζωγραφικής στο έργο της
Περίληψη:
Η Φωτογραφία δεν αποτελεί μια απλή καταγραφή της πραγματικότητας, αλλά την προσωπική ερμηνεία του εκάστοτε φωτογράφου για τον ορατό κόσμο. Η φωτογράφος Julia Margaret Cameron (1815-1879) αποτελεί μοναδική περίπτωση γυναίκας καλλιτέχνιδος που σηματοδότησε με το έργο της τα εικαστικά δρώμενα στην Αγγλία κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Στην μόλις δεκατετράχρονη καριέρα της, κατάφερε να αφομοιώσει γρήγορα τα έως τότε κεκτημένα της Φωτογραφίας και να εισαγάγει την δική της αισθητική. Δημιούργησε έναν τεράστιο όγκο καλλιτεχνικού έργου, που περιλαμβάνει περισσότερες από 1200 φωτογραφίες. Στο έργο της, ο άνθρωπος παρουσιάζεται ως μια ολοκληρωμένη οντότητα με σάρκα και αισθήσεις. Η έννοια της θηλυκότητας αποθεώνεται μέσα από τις φωτογραφίες της, σε μια εποχή που ο ρόλος της γυναίκας στην βικτωριανή κοινωνία είναι πολύ περιορισμένος. Όλα τα ανθρώπινα συναισθήματα έχουν θέση στις φωτογραφίες της∙ η μελαγχολία, η απόγνωση, η αγάπη, η τρυφερότητα, όλα αποδίδονται με μεγάλη επιτυχία στα πρόσωπα που φωτογραφίζει. Επιπρόσθετα, η Cameron προσέχει τόσο πολύ τις λεπτομέρειες – τεχνικές και αισθητικές - της φωτογράφισης, που κάθε φωτογραφία της αποτελεί, τελικά, ένα αυτόνομο σκηνοθετημένο μονόπρακτο. Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να πούμε ότι με τη δουλειά της συμβάλλει ουσιαστικά ούτως ώστε να καταγραφεί στη συνείδηση του κόσμου η Φωτογραφία ως Τέχνη.
Τα πορτρέτα αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς της και το πιο αντιπροσωπευτικό του ύφους της. Ο τρόπος που επηρεάστηκε η φωτογράφος από τη Ζωγραφική για τη δημιουργία τους αποτελεί το κύριο θέμα της παρούσας μελέτης. Αρχικά, παραθέτουμε βασικά στοιχεία γύρω απ’ την ζωή της φωτογράφου και την εποχή της. Ερευνούμε το πνευματικό και κοινωνικό κλίμα της εποχής καθώς και τις καλλιτεχνικές επιρροές και τον κοινωνικό περίγυρό της. Στη συνέχεια, εστιάζουμε στην καλλιτεχνική της δημιουργία η οποία χωρίζεται σε τρεις περιόδους∙ στις απαρχές της φωτογραφικής πορείας της, στην ώριμη φάση τής καριέρας της στην Αγγλία και στην τελευταία περίοδο της ζωής της στην Κεΰλάνη.
Περνώντας στο κύριο μέρος, εξετάζουμε τη σχέση της Ζωγραφικής με την Φωτογραφία, αφού οι εκλεκτικές συγγένειες που διέπουν την Ζωγραφική και την Φωτογραφία - με πρώτο και κυριότερο την οπτική δισδιάστατη αναπαράσταση - είχαν ως αποτέλεσμα η δεύτερη να μιμηθεί το ύφος της πρώτης. Εμβαθύνουμε στην προσωπογραφία ως αυτόνομο εικαστικό είδος και, στη συνέχεια, ερευνούμε την επίδραση της ζωγραφικής στο έργο της Cameron.
Κορμό της μελέτης αυτής αποτελούν έξι φωτογραφίες της Julia Cameron, οι οποίες τίθενται σε αντιπαραβολή με τα ζωγραφικά έργα - ή εικαστικά μοτίβα - από τα οποία η φωτογράφος επηρεάστηκε τόσο θεματικά όσο και αισθητικά. Η σύνδεση αυτή μας επιτρέπει αφενός να εξετάσουμε τους λόγους που η φωτογραφία στηρίχθηκε - και ακόμη στηρίζεται - στις εικαστικές τέχνες και αφετέρου να αντιληφθούμε τη διαχρονική αξία της προσωπογραφίας ως εικαστικό είδος με ανθρωπολογικό και κοινωνικό ενδιαφέρον.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
ιστορία της φωτογραφίας, θεωρία της φωτογραφίας, ιστορία της τέχνης, φωτογραφία, Julia Margaret Cameron, ζωγραφική και φωτογραφία, τέχνη 19ου αιώνα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
266
Αριθμός σελίδων:
181