"Η κοινωνική διάσταση της ένταξης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό δημοτικό σχολείο".

Διπλωματική Εργασία uoadl:2779088 510 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-07-23
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Τζιαφούλια Αθανασία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σταύρου Νεκτάριος, Επίκουρος Καθηγητής, Τ.Ε.Φ.Α.Α. , Ε.Κ.Π.Α.
Αντωνίου Αλέξανδρος-Σταμάτιος, Αναπλ. Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Μπαμπάλης Θωμάς, Αναπλ. Καθηγητής, Αναπλ. Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
"Η κοινωνική διάσταση της ένταξης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό δημοτικό σχολείο".
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
"Η κοινωνική διάσταση της ένταξης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό δημοτικό σχολείο".
Περίληψη:
Περίληψη
Στην παρούσα εργασία μελετήθηκε η κοινωνική διάσταση της ένταξης των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (Ε.Ε.Α.) στο γενικό δημοτικό σχολείο μέσα από τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών, των γονέων και των μαθητών αλλά και μέσα από την κοινωνική αποδοχή και θέση που καταλαμβάνουν οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο δίκτυο της τάξης τους. Το δείγμα της παρούσας έρευνας αποτέλεσαν 93 μαθητές με και χωρίς Ε.Ε.Α., της Δ’,Ε’ και Στ’ τάξης, 10-12 ετών αντίστοιχα, 8 εκπαιδευτικοί γενικής αγωγής 27-53 ετών και επαγγελματική εμπειρία 5-32 χρόνια και 8 γονείς, 35-45 ετών. Τα όργανα μέτρησης που χρησιμοποιήθηκαν ήταν: (1) το Ερωτηματολόγιο αντιλήψεων μαθητών για την κοινωνική διάσταση της ένταξης για την αξιολόγηση των αντιλήψεων των μαθητών για την κοινωνική διάσταση της ένταξης, (2) το Ερωτηματολόγιο μαθητών με χρήση κοινωνιομετρικής τεχνικής ( κοινωνιομετρικό τεστ) για την αξιολόγηση της κοινωνικής θέσης και κοινωνικής αποδοχής των μαθητών με Ε.Ε.Α. στο δίκτυο της τάξης τους και (3) η ημι-δομημένη συνέντευξη για την αποτύπωση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών και των γονέων. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι μαθητές τυπικής έχουν θετικές αντιλήψεις για την κοινωνική διάσταση της ένταξης των μαθητών με αναπηρία και Ε.Ε.Α. ανεξάρτητα από το φύλο και την τάξη φοίτησης ενώ φάνηκε να εντάσσουν κοινωνικά ευκολότερα μαθητές με κινητική αναπηρία σε αντίθεση με τους μαθητές με αυτισμό. Ωστόσο, μέσω της κοινωνιομετρικής τεχνικής οι μαθητές με αναπηρία και Ε.Ε.Α. έχουν χαμηλή δημοτικότητα και μεγαλύτερο ποσοστό απομόνωσης από ότι οι συμμαθητές τυπικής ανάπτυξης Οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών και των γονέων εμφανίζουν σε ένα μεγάλο βαθμό κοινές απόψεις ενώ σε ελάχιστα διαφοροποιούνται. Ως βασικές προϋποθέσεις επιτυχούς εφαρμογής της είναι η αποδοχή από τους συνομήλικους, η ενεργό συμμετοχή τους σε ομάδα συνομήλικων και η κοινωνική αλληλεπίδραση, ενώ το είδος των Ε.Ε.Α. και οι δυσκολίες του μαθητή παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιτυχή εφαρμογή της κοινωνικής διάστασης της ένταξης. Οφέλη από την εφαρμογή της κοινωνικής διάστασης της ένταξης παρατηρούνται σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο αλλά οι γονείς ανησυχούν για την ακαδημαϊκή πρόοδο των παιδιών τυπικής ανάπτυξης. Οι υπάρχοντες θεσμοί υποστήριξης εμφανίζουν αρκετά αρνητικά παραδείγματα σε σχέση με τα θετικά, ενώ μεγάλη έμφαση δόθηκε στην ενίσχυση πρακτικών και η εφαρμογή αλλαγών τόσο σε θεσμικό όσο και σε παιδαγωγικό επίπεδο για την ενίσχυση της κοινωνικής διάσταση της ένταξης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
κοινωνική διάσταση της ένταξης, κοινωνική ένταξη, ένταξη, μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
139
Αριθμός σελίδων:
159
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Η κοινωνική διάσταση της ένταξης των μαθητών με Ε.Ε.Α. στο γενικό δημοτικό σχολείο - Διπλωματική εργασία- Τζιαφούλια Αθανασία- 2018.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

 


Η κοινωνική διάσταση της ένταξης των μαθητών με Ε.Ε.Α. στο γενικό δημοτικό σχολείο - Διπλωματική εργασία- Τζιαφούλια Αθανασία- 2018.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο.