Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Νεκτάριος Σταύρου, Επίκουρος Καθηγητής Τ.Ε.Φ.Α.Α. / Ε.Κ.Π.Α.
Φασούλης Κωνσταντίνος, Ομότιμος Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε. / Ε.Κ.Π.Α.
Μπαμπάλης Θωμάς, Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε. / Ε.Κ.Π.Α.
Περίληψη:
Στα πλαίσια της παρούσας εργασίας, μελετήσαμε τις υπερεθνικές επαγγελματικές ενώσεις, καθώς και τα επαγγελματικά δίκτυα προώθησης του επαγγέλματος του διευθυντή σχολικής μονάδας σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, αλλά και στην Αμερική, ορμώμενοι από τη διαπίστωση ότι στις μέρες μας, συντελείται μία ολοένα και μεγαλύτερη στροφή, στο χώρο της εκπαίδευσης, προς την επαγγελματικοποίηση του σχολικού διευθυντή, ενώ την ίδια στιγμή, η έννοια της διεύθυνσης δίνει σταδιακά τη θέση της στην έννοια της ηγεσίας.
Η νέα υφιστάμενη κατάσταση στο χώρο της εκπαίδευσης, που διαμορφώνεται σταδιακά και η οποία σχετίζεται με την επαγγελματικοποίηση του σχολικού ηγέτη, έχει οδηγήσει τον τελευταίο να καλείται να αποκτήσει ένα σύνολο νέων γνώσεων αλλά και δεξιοτήτων αλλά και να πιστοποιήσει τις γνώσεις του, αναφορικά με το αντικείμενο της σχολικής διοίκησης.
Ένα άλλο μείζον ζήτημα το οποίο επισημάνθηκε, στα πλαίσια της παρούσας εργασίας, είναι η ανάγκη που έχει διαφανεί για την αποκέντρωση των εκπαιδευτικών συστημάτων ανά τον κόσμο. Παρά το ότι σε όλες τις χώρες τις οποίες μελετήσαμε στην παρούσα εργασία, έχουν πραγματοποιηθεί ενέργειες αποκέντρωσης στο χώρο της εκπαίδευσης, όπως είναι παραδείγματος χάριν η Αγγλία, η Φινλανδία, η Σουηδία, η Αμερική και άλλες, εντούτοις υπάρχουν χώρες, όπως είναι παραδείγματος χάριν η Ελλάδα και η Αυστρία, όπου το εκπαιδευτικό τους σύστημα παραμένει κατεξοχήν συγκεντρωτικό, ενώ επικρατεί επίσης σε σημαντικό βαθμό, η γραφειοκρατία.
Λέξεις-κλειδιά:
αποκέντρωση, συγκεντρωτισμός, σχολική ηγεσία, υπερεθνικές επαγγελματικές ενώσεις, επαγγελματικοποίηση