Aesthetics and Ethics: Immoral Art

Διπλωματική Εργασία uoadl:2837812 939 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορία και Φιλοσοφία των Επιστημών και της Τεχνολογίας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-12-17
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Καρακούση Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βιρβιδάκης Στέλιος, Καθηγητής, ΕΚΠΑ, ΙΦΕ (πρώην ΜΙΘΕ)
Κιντή Βασιλική, Καθηγήτρια, ΕΚΠΑ, ΙΦΕ (πρώην ΜΙΘΕ)
Χατζημωϋσής Αντώνιος, Αναπληρωτής Καθηγητής, ΕΚΠΑ, ΙΦΕ (πρώην ΜΙΘΕ)
Πρωτότυπος Τίτλος:
Aesthetics and Ethics: Immoral Art
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αισθητική και Ηθική: το Ανήθικο στην Τέχνη
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται την υπόθεση της εγγενούς σχέσης της Αισθητικής με την Ηθική με αναφορά στα έργα τέχνης. Το κεντρικό ερώτημα αφορά στη βαρύτητα που δύναται να έχει η ηθική διάσταση ενός έργου τέχνης σε σχέση με την αισθητική του αποτίμηση ή αξιολόγηση. Με αφετηρία την αρχαιότητα, και μια ακραία μοραλιστική αντίληψη που νομιμοποιεί την ηθική αποτίμηση των έργων τέχνης, τον 19ο αιώνα εμφανίζεται ο Αυτονομισμός ο οποίος με τον ισχυρισμό της πλήρους ανεξαρτησίας των ηθικών και αισθητικών αξιών, τίθεται στον αντίποδα του Μοραλισμού. Τον 20ο αιώνα, την συζήτηση επανεκκινεί ο Noël Carroll (1996) εισάγοντας τον «Μετριοπαθή Μοραλισμό», μια θέση η οποία υποστήριξε ότι ένα ηθικό ελάττωμα σε ένα έργο τέχνης μπορεί κάποιες φορές να αποτελεί και αισθητικό ελάττωμα. Στο «Ethical Criticism of Art», ο Berys Gaut (1998) πρότεινε μια ισχυρότερη μοραλιστική εκδοχή την οποία ονόμασε «Hθικισμό» ενώ οι Anderson και Dean (1998) πρότειναν τον «Μετριοπαθή Αυτονομισμό», την άποψη ότι ένα ηθικό ελάττωμα δεν είναι ποτέ αισθητικό ελάττωμα ασκώντας παράλληλα κριτική στους μοραλιστές για τον συμφυρμό δύο εννοιολογικά διακριτών αξιολογικών συστημάτων. Ο Matthew Kieran (2003) προσέφερε μια τρίτη εναλλακτική στο «Forbidden Knowledge: The Challenge of Immoralism», όπου υποστηρίζει ότι ένα ηθικό ελάττωμα μπορεί μερικές φορές, λόγω της γνωσιακής αξίας που κατέχει, να αποτελεί αισθητική αξία σε ένα έργο τέχνης. Η τελευταία θεώρηση, αν και μοραλιστική, φαίνεται να ξεκινάει με σκοπό την υπεράσπιση της τέχνης και κατά μια έννοια, να προσπαθεί να προσεγγίσει την ανωτερότητα της αισθητικής αξίας σε σχέση με την αποτίμηση των έργων τέχνης από μια μοραλιστική σκοπιά. Στην παρούσα διπλωματική εργασία, επιχειρείται η παρουσίαση των παραπάνω θέσεων και η εξέταση των επιχειρημάτων με σκοπό την αναζήτηση μιας απάντησης στο ερώτημα εάν η ηθική απαξία αποτελεί ταυτόχρονα και αισθητική απαξία για ένα έργο τέχνης. Παράλληλα, σκιαγραφείται ο χώρος της σύγχρονης προβληματικής και της συζήτησης όπως εκτυλίσσεται, στο πλαίσιο της Αισθητικής και της Φιλοσοφίας της Τέχνης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Αισθητική, Ηθική, Αυτονομισμός, Ανήθικη τέχνη, Αξία τέχνης
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
69
Αριθμός σελίδων:
114
Karakousi Maria - Aesthetics and Ethics Thesis.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο