Ένα παρεμβατικό πρόγραμμα για την ενίσχυση του λεξιλογίου και του αφηγηματικού λόγου και τη σχέση τους με την αναγνωστική κατανόηση μαθητών Β΄ Δημοτικού με υψηλή επικινδυνότητα εμφάνισης Μαθησιακών Δυσκολιών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2865044 340 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-06
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Δορλής Παναγιώτης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αντωνίου Φαίη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Φιλοσοφία, Παιδαγωγική & Ψυχολογία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ράλλη Ασημήνα- Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Πολυχρόνη Φωτεινή- Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ένα παρεμβατικό πρόγραμμα για την ενίσχυση του λεξιλογίου και του αφηγηματικού λόγου και τη σχέση τους με την αναγνωστική κατανόηση μαθητών Β΄ Δημοτικού με υψηλή επικινδυνότητα εμφάνισης Μαθησιακών Δυσκολιών
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ένα παρεμβατικό πρόγραμμα για την ενίσχυση του λεξιλογίου και του αφηγηματικού λόγου και τη σχέση τους με την αναγνωστική κατανόηση μαθητών Β΄ Δημοτικού με υψηλή επικινδυνότητα εμφάνισης Μαθησιακών Δυσκολιών
Περίληψη:
Στόχος της παρούσας έρευνας ήταν η ενίσχυση της λεξιλογικής γνώσης και του αφηγηματικού λόγου καθώς και η σχέση των δύο αυτών μεταβλητών με την αναγνωστική κατανόηση μαθητών Β΄ Δημοτικού με υψηλή επικινδυνότητα εκδήλωσης Μαθησιακών Δυσκολιών. Στην έρευνα συμμετείχαν 49 μαθητές Β΄ Δημοτικού που φοιτούσαν σε Τμήματα Ένταξης του σχολείου τους. Από αυτούς 24 μαθητές αποτελούσαν την πειραματική ομάδα στην οποία χορηγήθηκε το διδακτικό πρόγραμμα και 25 μαθητές την ομάδα ελέγχου η οποία ακολούθησε τη παραδοσιακή διδασκαλία. Για την ανίχνευση των μαθητών που διέτρεχαν κίνδυνο εμφάνισης Μαθησιακών Δυσκολιών πραγματοποιήθηκε πριν την παρέμβαση αξιολόγηση με δύο σταθμισμένα εργαλεία, τις Έγχρωμες Προοδευτικές Μήτρες του Raven (Σιδερίδης και συν., 2015) και το τεστ αναγνωστικής ικανότητας Δοκιμασία Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Ανάγνωσης (Παντελιάδου και συν., υπό έκδοση). Επιπλέον οι μαθητές πριν και μετά την παρέμβαση αξιολογήθηκαν σε δοκιμασίες λεξιλογίου και αφηγηματικού λόγου με το ψυχομετρικό εργαλείο Λογόμετρο (Μουζάκη και συν, 2017). Το διδακτικό πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε ομάδες από 2 μέχρι 4 άτομα για 20 ώρες μέσα σε 5 εβδομάδες (4 ώρες ανά εβδομάδα). Οι μαθητές, μέσω της Άμεσης και Σαφούς διδασκαλίας, διδάχθηκαν, εκτός από την αφηγηματική και τη λεξιλογική δεξιότητα, και δεξιότητες φωνολογικής επίγνωσης, μορφολογικής επίγνωσης και ορθογραφικές δεξιότητες, η μελέτη των οποίων δεν ήταν στόχος της παρούσας έρευνας. Η αναγνωστική κατανόηση δεν διδάχθηκε, αλλά μετρήθηκε πριν και μετά την εφαρμογή του διδακτικού προγράμματος. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, οι μαθητές της πειραματικής ομάδας είχαν στατιστικώς σημαντικά υψηλότερες επιδόσεις από την ομάδα ελέγχου στη Λεξιλογική Γνώση ως σύνολο, και ειδικότερα στο εκφραστικό λεξιλόγιο, ενώ στο προσληπτικό λεξιλόγιο οι διαφορές των δύο ομάδων δεν ήταν στατιστικώς σημαντικές. Στατιστικώς σημαντική βελτίωση της πειραματικής ομάδας παρατηρήθηκε και στην αφηγηματική δεξιότητα ως σύνολο και συγκεκριμένα στατιστικά σημαντική διαφορά υπήρχε στην οργάνωση, την ακολουθία και τη συνοχή της ιστορίας των μαθητών, ενώ στατιστικώς σημαντικές διαφορές δε διαφάνηκαν στο λεξιλόγιο της αφήγησης και στο περιεχόμενο των ιστοριών. Ακόμα, παρατηρήθηκε ότι η αρχική επίδοση των μαθητών στο Λεξιλόγιο και στο Εκφραστικό και στο Προσληπτικό, αποτέλεσε στατιστικά σημαντικό προβλεπτικό παράγοντα για την επίδοση των μαθητών στην αναγνωστική κατανόηση μετά την εφαρμογή του διδακτικού προγράμματος σε αντίθεση με την αρχική επίδοση των μαθητών στον αφηγηματικό λόγο που δεν αποτέλεσε ισχυρό προβλεπτικό παράγοντα. Τέλος, τα ευρήματα της παρούσας μελέτης είναι ενθαρρυντικά και, καθώς δεν υπάρχουν παρόμοιες έρευνες στην ελληνική βιβλιογραφία, θεωρείται ότι θα συμβάλουν σημαντικά στη δημιουργία ανάλογων πρώιμων παρεμβάσεων, που θα υποστηρίζουν μαθητές με υψηλή επικινδυνότητα εμφάνισης Μαθησιακών Δυσκολιών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Προσληπτικό Λεξιλόγιο, Εκφραστικό Λεξιλόγιο, Αφηγηματικός Λόγος, Αναγνωστική Κατανόηση, Πρώιμη Παρέμβαση, Άμεση και Σαφής Διδασκαλία, Μαθησιακές Δυσκολίες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
182
Αριθμός σελίδων:
110
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΔΟΡΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο