Η απεικόνιση της μοιραίας γυναίκας (femme fatale) στην τέχνη του συμβολισμού. Κοινωνικές, ψυχαναλυτικές, φεμινιστικές ερμηνείες.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2865667 666 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορία της Νεότερης Τέχνης
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-13
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Γκουγιάννος Παύλος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευθυμία Μαυρομιχάλη, επίκουρη καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης, τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Δημήτρης Παυλόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής ιστορίας της τέχνης, τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Μαρία Παπαθανασίου, επίκουρη καθηγήτρια νεότερης ευρωπαϊκής ιστορίας, τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η απεικόνιση της μοιραίας γυναίκας (femme fatale) στην τέχνη του συμβολισμού. Κοινωνικές, ψυχαναλυτικές, φεμινιστικές ερμηνείες.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η απεικόνιση της μοιραίας γυναίκας (femme fatale) στην τέχνη του συμβολισμού. Κοινωνικές, ψυχαναλυτικές, φεμινιστικές ερμηνείες.
Περίληψη:
Ο Συμβολισμός υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα κινήματα του ύστερου 19ου-πρώιμου 20ού αιώνα, κατά την διάρκεια του λεγόμενου "fin de siecle" (το τέλος του αιώνα) ή της "Belle Epoque" (της όμορφης εποχής). Ένα από τα συχνότερα θέματα απεικόνισης ήταν η μοιραία γυναίκα, γέννημα του Ρομαντισμού που γνώρισε μεγάλη αποδοχή κατά τον Συμβολισμό. Μοιραία γυναίκα χαρακτηρίζεται εκείνη που είναι εντυπωσιακά όμορφη, έντονα σεξουαλική, με αποτέλεσμα να αποπλανά κάθε άνδρα οδηγώντάς τον στην καταστροφή ή στον θάνατο. Συνήθως επιλέγονταν πρόσωπα από την μυθολογία ή την θρησκεία για να οπτικοποιήσουν την femme fatale, όπως η Εύα, η Σαλώμη, η Ιουδίθ και η Σφίγγα. Στην διπλωματική εργασία εξετάζονται τα έργα από με βάση τρεις άξονες: την νέα κοινωνική θέση της γυναίκας και την σύνδεση Νέας Γυναίκας και Μοιραίας Γυναίκας, τις ψυχαναλυτικές μελέτες του Freud, αλλά και γενικότερα έρευνες που αναδεικνύουν τις εσωτερικές διεργασίες της ανθρώπινης ψυχής και τέλος η φεμινιστική φιλοσοφία, ώστε να καταστεί σαφές πως η πατριαρχικά δομημένη κοινωνία προσπάθησε μέσω αυτού του εικαστικού μοτίβου να παγιώσει μια συγκεκριμένη εικόνα για την σύγχρονη γυναίκα. Στο τέλος εξετάζεται το ζήτημα της πρόσληψης της μοιραίας γυναίκας από την τέχνη του 20ού αιώνα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
Ζωγραφική, Εικονογράφηση βιβλίων, Συμβολισμός, 19ος αιώνας, 20ός αιώνας, fin de siecle, Belle Epoque, femme fatale, μοιραία γυναίκα, Νέα Γυναίκα, γυναίκα στην τέχνη, φεμινισμός, ψυχανάλυση.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
13
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
248
Αριθμός σελίδων:
192
Η απεικόνιση της μοιραίας γυναίκας (femme fatale) στην τέχνη του συμβολισμού.pdf (6 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο