Η καλλιέργεια της δημιουργικότητας στη μουσική μέσω αυτοσχεδιασμού σε μαθητές Γ΄ τάξης Δημοτικού Σχολείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2876546 343 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Ψυχολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-06-21
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Μελισσάρη Ανδρομάχη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ρούσσος Πέτρος, αναπληρωτής καθηγητής, τμήμα ψυχολογίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η καλλιέργεια της δημιουργικότητας στη μουσική μέσω αυτοσχεδιασμού σε μαθητές Γ΄ τάξης Δημοτικού Σχολείου
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η καλλιέργεια της δημιουργικότητας στη μουσική μέσω αυτοσχεδιασμού σε μαθητές Γ΄ τάξης Δημοτικού Σχολείου
Περίληψη:
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα μιας σύντομης παρέμβασης, διάρκειας 2 μηνών που αφορά στο μάθημα της μουσικής με θέμα τα οφέλη του αυτοσχεδιασμού στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας. Η παρέμβαση πραγματοποιήθηκε σε μαθητές Γ΄ τάξης ιδιωτικού δημοτικού σχολείου των βορείων προαστίων της Αθήνας. Πριν και μετά την παρέμβαση χορηγήθηκε το Εργαλείο Μέτρησης της Δημιουργικής Σκέψης στη Μουσική (Measure of Creative Thinking in Music, MCTM-II), το οποίο εξετάζει 4 Μουσικές Παραμέτρους που ορίζουν τη Δημιουργική Σκέψη στη Μουσική (Webster, 1994). Συγκεκριμένα, η Μουσική Διάρκεια (Musical Extensiveness), εξετάζει τη χρονική διάρκεια που θα αφιερώσει ένα άτομο σε μια μουσική δημιουργία. Η Μουσική Ευελιξία (Musical Flexibility), εξετάζει το εύρος της μουσικής έκφρασης με όρους δυναμικής (σιγά/δυνατά), τονικού ύψους (χαμηλά/ψηλά) και τέμπο (αργά/γρήγορα). Η Μουσική Πρωτοτυπία (Musical Originality), εξετάζει την χρήση ευφάνταστων και καινοφανών μουσικών ιδεών και τέλος η Μουσική Σύνταξη (Musical Syntax), εξετάζει τη λογική συνέπεια των μουσικών ιδεών με όρους επανάληψης, αντίθεσης και ακολουθίας αυτών (Webster, 1994). Το κύριο εύρημα μετά την ολοκλήρωση της παρέμβασης ήταν ότι οι δυο ομάδες (πειραματική – ελέγχου) είχαν διαφορά στην επίδοσή τους. Η πειραματική ομάδα σημείωσε συνολικά και για τις τέσσερις μουσικές παραμέτρους καλύτερη επίδοση από την ομάδα ελέγχου. Ωστόσο, η διαφορά μεταξύ τους δεν ήταν στατιστικά σημαντική, γεγονός που ενδεχομένως θα μπορούσε να αποδοθεί στην διάρκεια της παρέμβασης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
μουσική, δημιουργικότητα, αυτοσχεδιασμός, παρέμβαση, αξιολόγηση δημιουργικότητας
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
36
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
85
Αριθμός σελίδων:
154
Μελισσάρη Ανδρομάχη.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο