Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σελήνη-Ελένη Η. Ψωμά
Καθηγήτρια Αρχαίας Ιστορίας
Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Ε.Κ.Π.Α.
Περίληψη:
Η Διπλωματική Εργασία με τίτλο «Ο Οιδίπους στον Σοφοκλή (Ο.Τ. και Ο.Κ.): Ιδεολογία, Πολιτική και Λατρεία» πραγματεύεται το θέμα των ποικίλων -ιδεολογικών, πολιτικών, θρησκευτικών και λατρευτικών-συνδηλώσεων που είναι δυνατόν να φέρει η σκηνική πραγμάτευση από τον Σοφοκλή του περί του Οιδίποδος μύθου στον Ο.Τ. και τον Ο.Κ..
Αρχικά, εξετάζονται τα στοιχεία που δομούν και συνιστούν τη σωματικότητα του ήρωος στην προ-σοφόκλεια μυθολογική και λογοτεχνική παράδοση, με στόχο να καταδειχθεί ο σοφόκλειος χαρακτήρας του περί Οιδίποδος μύθου και του (άρρενος πάσχοντος) τραγικού οιδιπόδειου σώματος.
Στη συνέχεια, αναδεικνύονται τα χαρακτηριστικά του Οιδίποδος ως (ειδήμονος;) άρχοντος-πατρός-σωτήρος της Θήβας, όπως αυτά ανακύπτουν στον Ο.Τ., καθώς και ο εύθραυστος χαρακτήρας της πολιτικής και διοικητικής του εξουσίας στην πόλη της Θήβας.
Επιπροσθέτως, καταφαίνεται ότι ο εν συνόλω (σε πόδια, νου, μάτια) πάσχων και μεμιασμένος τραγικός ήρωας-άρχων της Θήβας αποτελεί μία αναδίπλωση της πάσχουσας πόλης και της πάσχουσας πολιτείας, καθώς μάλιστα η χωλότητά του εκτείνεται και σε επίπεδο μεταφορικό, αλληγορικό και συμβολικό, αναφορικά με την ανικανότητα άσκησης πολιτικής εξουσίας και με τη μη γνησιότητα των συγγενικών δεσμών.
Τέλος, εξετάζονται οι θρησκευτικές και λατρευτικές συνδηλώσεις της οικειοποίησης του ιερού οιδιπόδειου λειψάνου, με βάση τη δυναμική το σώματος στον Ο.Κ. και τις σχετικές παραδόσεις ανακομιδής οστών και οστεοθηρίας γενικότερα, και του Οιδίποδος και του Θησέως ειδικότερα, επί των οποίων θεσπίζεται και η λατρεία των δύο αυτών ηρώων στην Αττική. Οι παραδόσεις αυτές στην περίπτωση του Οιδίποδος μπορεί να καταδεικνύουν, σε επίπεδο ιδεολογικό και πολιτικό, και τις διαχρονικές αξιώσεις της Αθήνας για κυριαρχία στη Θήβα και τη Βοιωτία.
Λέξεις-κλειδιά:
Οιδίπους, Σοφοκλής, Ιδεολογία, Πολιτική, Λατρεία, Αθήνα, Τραγωδία.