Θεωρίες Συνωμοσίας κατά τον Ύστερο Μεσαίωνα και την Πρώιμη Νεώτερη Περίοδο: Μία συγκριτική θεώρηση του Sabbath και του Λιβέλου του αίματος.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2883480 389 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ευρωπαϊκή ιστορία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-10-24
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Αμπλιανίτη Ευδοκία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γαγανάκης Κωνσταντίνος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Ιστορίας, ΕΚΠΑ
Γιαντσή - Μελετιάδη Νικολέτα, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, Ιστορίας, ΕΚΠΑ
Παπαθανασίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ιστορίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Θεωρίες Συνωμοσίας κατά τον Ύστερο Μεσαίωνα και την Πρώιμη Νεώτερη Περίοδο: Μία συγκριτική θεώρηση του Sabbath και του Λιβέλου του αίματος.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Θεωρίες Συνωμοσίας κατά τον Ύστερο Μεσαίωνα και την Πρώιμη Νεώτερη Περίοδο: Μία συγκριτική θεώρηση του Sabbath και του Λιβέλου του αίματος.
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία έχει ως βασικό ζητούμενο την αναζήτηση θεωριών συνωμοσίας κατά τον Ύστερο Μεσαίωνα και την Πρώιμη Νεώτερη Ευρώπη. Βασικό μεθοδολογικό εργαλείο προσέγγισης του θέματος αποτελούν τα ψυχολογικά-ιστορικά εργαλεία τα οποία μας παρέχουν με τους λόγους για τους οποίους η ανθρώπινη φύση έχει την τάση να πιστεύει θεωρίες συνωμοσίας, απαντώντας ταυτόχρονα στο πώς δρα μια θεωρία συνωμοσίας συνολικά. Με αφετηρία αυτά τα εργαλεία θα εξερευνήσω δύο συγκεκριμένες θεωρίες συνωμοσίας: το λίβελο του αίματος και το sabbath. Βασικά ερωτήματα τα οποία διατρέχουν ολόκληρο το κείμενό μου αφορούν, ως επί το πλείστον, τα μέσα τα οποία συγκρότησαν την κάθε θεωρία συνωμοσίας, ξεχωριστά, τι ομοιότητες που παρουσιάζουν τόσο κατά τη συγκρότησή τους, όσο και αργότερα, στην έκφρασή τους αλλά και στις συνέπειες που εκείνες επέφεραν, καθώς και τις διαφορές τους. Τελικός σκοπός να διαπιστώσω τι νέο προσφέρει αυτή η ανασκόπηση για την κοινωνία του ύστερου μεσαίωνα και της πρώιμης νεωτερικότητας. Βασική, επίσης, είναι για μένα η αναζήτηση του πολιτισμικού υποβάθρου που συνέβαλλε τόσο στη γέννηση όσο και στη διάχυση, καθώς και υιοθέτησης μιας θεωρίας συνωμοσίας από τα ευρεία κοινωνικά στρώματα. Στο λίβελο το αίματος εστιάζω στις αντιλήψεις του αίματος που υπήρχαν τόσο στην ιουδαϊκή κοσμοαντίληψη, όσο και στη χριστιανική, παρακολουθώντας τις πολιτισμικές ανταλλαγές που πραγματοποιούνται ανάμεσα στις δύο θρησκευτικές και κοινωνικές ομάδες. Ένα, άλλοτε, κοινό βιβλικό παρελθόν νοηματοδοτείται και επανανοηματοδοτείται σε μια προσπάθεια σχηματισμού πιο συμπαγών ταυτοτήτων. Αντίστοιχα στο sabbath, αντιλήψεις αρχαίες, σχεδόν αρχέγονες, συμβολικά τελετουργικά γονιμότητας ή μη, έρχονται σε μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή να αποτυπώσουν μια συνωμοσία, να συγκροτήσουν έναν συμπαγή εχθρό. Άρα, βλέπω στα πολιτισμικά μέσα συγκρότησης των αφηγημάτων μία συνέχεια και στη συγκρότηση του αφηγήματος μικρές τομές, οι οποίες συγκέντρωσαν εκείνα τα απαραίτητα συστατικά στην εκάστοτε χρονική στιγμή για να αποτελέσουν μια θεωρία συνωμοσίας. Η κατηγορία για κλοπή Χριστιανικού αίματος από τους Εβραίους αλλά και η κατηγορία εναντίον γυναικών, ως επί το πλείστον, για άσκηση βλαπτικής μαγείας και για την συμμετοχή τους σε οργιαστικά-σατανικά τελετουργικά και εν συνεχεία η δίωξη και η καταδίκη τους, αποτελούν τα την καρδιά του παρόντος κειμένου. Μέσα από τις δαιμονολογίες προχωρώ στα βαθειά και σκοτεινά μονοπάτια του sabbath, στην προσπάθεια ένταξής του ή μη στις συνωμοσίες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
Λίβελος, σάμπαθ, θεωρίες συνωμοσίας, δαιμονολογία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
236
Αριθμός σελίδων:
84
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΕΥΔΟΚΙΑ+ΑΜΠΛΙΑΝΙΤΗ+MASTER.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.