Η σκηνογραφία στο μουσειακό περιβάλλον και ο ρόλος της στην γνωστική και συναισθηματική εμπλοκή των επισκεπτών, βάσει των σκηνογραφικών πρακτικών: Διεξαγωγή έρευνας κοινού μέσω ομάδων εστίασης για την περιοδική έκθεση Οι δρόμοι της Αραβίας του Μουσείου Μπενάκη

Διπλωματική Εργασία uoadl:2893819 318 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Μουσειακές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-01-12
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Καγιώτη Δήμητρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δρ Μάρλεν Μούλιου, Επίκουρη Καθηγήτρια Μουσειολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Λίλη Πεζανού, Υπεύθηνη του εργαστηρίου Σκηνογραφίας, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
Έλενα Χαμαλίδη, Επίκουρη Καθηγήτρια τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η σκηνογραφία στο μουσειακό περιβάλλον και ο ρόλος της στην γνωστική και συναισθηματική εμπλοκή των επισκεπτών, βάσει των σκηνογραφικών πρακτικών: Διεξαγωγή έρευνας κοινού μέσω ομάδων εστίασης για την περιοδική έκθεση Οι δρόμοι της Αραβίας του Μουσείου Μπενάκη
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η σκηνογραφία στο μουσειακό περιβάλλον και ο ρόλος της στην γνωστική και συναισθηματική εμπλοκή των επισκεπτών, βάσει των σκηνογραφικών πρακτικών: Διεξαγωγή έρευνας κοινού μέσω ομάδων εστίασης για την περιοδική έκθεση Οι δρόμοι της Αραβίας του Μουσείου Μπενάκη
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει το θέμα της σκηνογραφίας στο μουσειακό περιβάλλον και ειδικότερα, ερευνά τη συμβολή της σκηνογραφικής εκτέλεσης στη μάθηση και την εμπλοκή των επισκεπτών διαμέσου σκηνογραφικών πρακτικών. Η μελέτη περίπτωσης, η οποία παρουσιάζεται στο δεύτερο μέρος της εργασίας, αφορά στην διεξαγωγή έρευνας κοινού μέσω ομάδων εστίασης που πραγματοποιήθηκε στην περιοδική έκθεση Οι δρόμοι της Αραβίας του Μουσείου Μπενάκη. Πιο αναλυτικά, το πρώτο κεφάλαιο της εργασίας αναφέρεται στην σκηνογραφία ως πρακτική και έπειτα, στην αξιοποίησή της στο μουσειακό περιβάλλον, καθώς και τις παραμέτρους αλλά και τα εργαλεία που αυτή εφαρμόζει.
Επιπλέον, παρουσιάζονται δυο θεωρίες σχετικά με την μουσειακή εμπειρία του επισκέπτη που πρόκειται να αξιοποιηθούν στην διαμόρφωση της αξιολόγησης. Στο δεύτερο κεφάλαιο επεξεργάζονται οι μέθοδοι διεξαγωγής μελετών των επισκεπτών, με επίκεντρο το εργαλείο αξιολόγησης των ομάδων εστίασης. Στο τρίτο κεφάλαιο, αναλύεται η μελέτη περίπτωσης για την περιοδική έκθεση Οι δρόμοι της Αραβίας του Μουσείου Μπενάκη, ενώ αμέσως μετά παρατίθεται αναλυτικά η μεθοδολογία της έρευνας αυτής.
Τέλος, παρουσιάζεται η οργάνωση και η δομή των ομάδων εστίασης που δημιουργήθηκαν, προκειμένου να ακολουθήσουν τα συμπεράσματα της έρευνας. Το τέταρτο κεφάλαιο αποτελείται από τα παραρτήματα στα οποία παρατίθενται όλα τα δεδομένα που συλλέχθηκαν κατά τη διάρκεια της παραπάνω διαδικασίας.
Η μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί στην παρούσα εργασία περιλαμβάνει τη διατύπωση και επεξεργασία δυο ερευνητικών υποθέσεων πάνω στις οποίες θα βασιστεί η βιβλιογραφική ανασκόπηση και η διαμόρφωση της αξιολόγησης. Η πρώτη ερευνητική υπόθεση σχετίζεται με το κατά πόσο η σκηνογραφική εκτέλεση μπορεί να συμβάλει στη μουσειακή εμπειρία του επισκέπτη. Κατά την εξέταση της παραπάνω υπόθεσης προκύπτει η ανάγκη διερεύνησης μιας επιπλέον υπόθεσης που θα ερευνά το κατά πόσο τα θεωρητικά μοντέλα αξιολόγησης της μουσειακής εμπειρίας μπορούν αξιοποιηθούν για την δημιουργία μιας νέας αξιολόγησης σχετικά με την συμβολή της σκηνογραφικής εκτέλεσης στη μουσειακή εμπειρία.
Στόχος της έρευνας είναι να εξετάσει την αποτύπωση των γνωστικών και συναισθηματικών αξιών, καθώς και τις αξίες αναφορικά με τη συλλογή και τα αντικείμενα, σε άμεσο συσχετισμό με τον τρόπο παρουσίασης τους και τη σκηνογραφική εκτέλεση. Τα αποτελέσματα της έρευνας αποβλέπουν στην καλύτερη κατανόηση της εμπειρίας και της εκτίμησης του τρόπου παρουσίασης από πλευράς επισκεπτών, ώστε να σκιαγραφηθούν όσο το δυνατόν περισσότερο οι προτιμήσεις του κοινού και να αξιοποιηθούν στη συνέχεια με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στον σκηνογραφικών σχεδιασμό μελλοντικών εκθέσεων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
σκηνογραφία, μουσείο, ομάδες εστίασης, έρευνα κοινού, σκηνογραφικά εργαλεία, παράμετροι σκηνογραφίας, μελέτη επισκεπτών, αξιολόγηση, Μουσείο Μπενάκη
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
54
Αριθμός σελίδων:
149
ΜΔΕ Δήμητρα Καγιώτη.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο