Δημιουργία και εφαρμογή ρουμπρίκας για την αξιολόγηση δημιουργικών εργασιών και της καλλιέργειας των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα

Διπλωματική Εργασία uoadl:2896701 180 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-08-06
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Κουλουμπής Διονύσιος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αικατερίνη Κασιμάτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
Αθανάσιος Βέρδης, Επίκουρος Καθηγητής, Φ.Π.Ψ. - Ε.Κ.Π.Α.
Αναστασία Παπαδοπούλου, Διδάκτωρ, Φ.Π.Ψ. - ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Δημιουργία και εφαρμογή ρουμπρίκας για την αξιολόγηση δημιουργικών εργασιών και της καλλιέργειας των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Δημιουργία και εφαρμογή ρουμπρίκας για την αξιολόγηση δημιουργικών εργασιών και της καλλιέργειας των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα
Περίληψη:
Στην παρούσα έρευνα μελετώνται τα συστατικά της σύγχρονης μαθησιακής διδασκαλίας σε πραγματικές σχολικές συνθήκες. Η είσοδος των δημιουργικών εργασιών στην Α΄ και Β΄ λυκείου των προτύπων σχολείων έχει σκοπό τη στροφή των διδακτικών μεθόδων σε μορφές αυθεντικής μάθησης. Ωστόσο, για να μετρηθούν τα αναμενόμενα αποτελέσματα και να αποτιμηθεί το παραγόμενο έργο των μαθητών χρειάζεται η κατασκευή ενός νέου εργαλείου αξιολόγησης. Μια δημιουργία που θα έχει την επιστημονική εγκυρότητα και την πρακτική λειτουργία να ανατροφοδοτήσει τη διαδικασία εφαρμογής των δημιουργικών εργασιών. Για να μπορεί να ανταποκριθεί το εργαλείο είναι απαραίτητο να περιέχει τα κριτήρια εκείνα που συνδέουν την αξιολόγηση με τους μαθησιακούς στόχους. Βασική επιδίωξη των δημιουργιών εργασιών, της διαθεματικής μεθόδου project και εν γένει των τεχνικών αυθεντικής μάθησης είναι η ανάπτυξη της καλλιέργειας των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, στις σύγχρονες μαθητικές κοινότητες. Τα σενάρια διαθεματικών και σύνθετων εργασιών είναι ανάλογα του σύγχρονου εκπαιδευτικού επιπέδου, αλλά απουσιάζουν νέα ποιοτικά εργαλεία που θα αποσυμφορίσουν τη διαδικασία για τον ήδη πολύπλευρο ρόλο του εκπαιδευτικού. Για την ανάδειξη της ωφελιμότητας των ίδιων των εργασιών κατασκευάζεται εργαλείο αξιολόγησης, μια αναλυτική κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων. Πρόκειται για μια πρωτότυπη, σύνθετη ρουμπρίκα δεικτών και κριτηρίων ποιοτικής περιγραφής που βασίζονται στις πιο σύγχρονες έρευνες για την κατηγοριοποίηση και καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα. Με τη χρήση της ρουμπρίκας αξιολόγησης αναλύεται και αναδεικνύεται η μέθοδος των project υπό τη μορφή των διαθεματικών, δημιουργικών εργασιών. Το συγκεκριμένο εργαλείο λειτουργεί σε φύλλα επεξεργασίας EXCEL και ποσοτικοποιεί αυτομάτως τη διαβάθμιση των κριτηρίων, ενώ αυτομάτως συμπληρώνει την τελική περιγραφική αξιολόγηση. Πρόκειται για ένα εργαλείο σύγχρονης παιδαγωγικής επιστημονικής προσέγγισες κι ευελιξίας, που μπορεί να δώσει ώθηση στις δημιουργικές εργασίες στο σχολείο.
Γι’ αυτούς τους λόγους σχεδιάστηκε μια έρευνα δράσης με αιχμή του δόρατος ένα νέο, εναλλακτικό αξιολογικό εργαλείο. Η κατασκευή του έγινε τον Μάρτη-Απρίλη 2018 για τις ανάγκες αξιολόγησης των δημιουργικών εργασιών στις Α και Β τάξεις του Πρότυπου Γενικού Λυκείου της Βαρβακείου Σχολής. Η πιλοτική του χρήση από τους εκπαιδευτικούς έγινε στο δεύτερο τετράμηνο του σχολικού έτους 2017-2018 και επαναλήφθηκε στο δεύτερο τετράμηνο του σχολικού έτους 2018-2019. Στο τέλος του σχολικού έτους 2018-2019, επιλέχθηκε η ποιοτική προσέγγιση, με την τεχνική της ημιδομημένης συνέντευξης των εμπλεκομένων εκπαιδευτικών με δομημένες βασικές ερωτήσεις ως εργαλείο παρατήρησης. Έγινε συζήτηση και παρατήρηση της χρήσης και της ερμηνείας των εκπαιδευτικών, της εκτίμησης των μαθητών και των λειτουργικών σημείων που ενισχύθηκε το εκπαιδευτικό έργο. Η σύγκριση των συνεντεύξεων έγινε με το λογισμικό Nvivo 12, ώστε να ελεγχθούν οι θεματικές κατηγορίες που προέκυψαν από τις συνεντεύξεις και η συσχέτισή τους με τα ερευνητικά ερωτήματα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η νέα ρουμπρίκα προτιμήθηκε από τους καθηγητές σαν κατάλληλος τρόπος αξιολόγησης, χάρη στη σαφήνεια και ανάλυση, υπό το κύρος της πανεπιστημιακής ερευνητικής κοινότητας, γιατί παρείχε ασφάλεια και σιγουριά. Ο αυτοματισμός του πίνακα έδωσε γρήγορα και σαφή αποτελέσματα στους εκπαιδευτικούς, καθώς και άμεση βάση αναφοράς των ενεργειών τους. Η διεισδυτικότητα στις επιμέρους πτυχές της δημιουργικής εργασίας και η ανάδειξη των δυνατών και αδύναμων συστατικών τουproject δίνουν μια άμεση και συγκεντρωτική εικόνα τόσο στον εκπαιδευτικό όσο και στους μαθητές. Συνάμα, αποτελεί έναν κοινό τόπο αναφοράς για όλους τους καθηγητές, στο οποίο μπορούν να απευθύνονται, ώστε να μελετούν συγκριτικά τα αποτελέσματα τους. Έτσι, ενισχύεται το έργο του εκπαιδευτικού και η τελική αξιολόγηση του μαθητή ανατροφοδοτεί την καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα. Η συγκεκριμένη αναλυτική ρουμπρίκα αξιολόγησης αποτελεί καινοτομία για το σύγχρονο ελληνικό σχολείο και μπορεί να συμβάλει στην προώθηση της χρήσης των δημιουργικών εργασιών και στον διαμορφωτικό χαρακτήρα τους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Αυθεντική μάθηση, αυθεντική αξιολόγηση, δεξιότητες 21ου αι., δημιουργικές εργασίες,project, αναλυτικές ρουμπρίκες
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
137
Αριθμός σελίδων:
137
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΜΔΕ Διονύσης_Κουλουμπής.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.