Μονάδα:
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και ΑθλητισμούΒιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-02-20
Συγγραφέας:
ΚΟΛΛΙΑ ΜΑΡΙΑ
Αλουμανή Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κουτσούκη Δ., καθηγήτρια, τομέας θεωρητικών επιστημών, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Ασωνίτου Α., μέλος ΕΔΙΠ, τομέας θεωρητικών επιστημών, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
"Οι επιδράσεις ενός παρεμβατικού προγράμματος γιόγκα στην ευλυγισία, ισορροπία και κοινωνική-προσαρμοστική συμπεριφορά σε εφήβους με νοητική αναπηρία"
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι επιδράσεις ενός παρεμβατικού προγράμματος γιόγκα στην ευλυγισία, ισορροπία και κοινωνική-προσαρμοστική συμπεριφορά σε εφήβους με νοητική αναπηρία
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η βελτίωση της ισορροπίας, ευλυγισίας και κοινωνικής-προσαρμοστικής συμπεριφοράς σε εφήβους με νοητική αναπηρία μέσω ενός παρεμβατικού προγράμματος γιόγκα ειδικά σχεδιασμένο για την ανάπτυξη αυτών των παραμέτρων.
Το πρόγραμμα περιείχε θέσεις ισορροπίας, θέσεις ευλυγισίας κυρίως των κάτω άκρων και θέσεις χαλάρωσης. Συμμετείχαν 5 μαθητές ηλικίας 14-18 ετών, 2 αγόρια και 3 κορίτσια. Όλες οι συνεδρίες γιόγκα έγιναν στην αίθουσα γυμναστικής του Πανελλήνιου Συλλόγου Προσαρμοσμένων Δραστηριοτήτων «ΑΛΜΑ», 2 φορές την εβδομάδα για 8 εβδομάδες, με διάρκεια κάθε συνεδρίας 35-40 λεπτά. Για την αξιολόγηση της ισορροπίας και της ευλυγισίας των οπίσθιων μηριαίων και του κορμού εφαρμόστηκαν οι εξής δοκιμασίες: «flamingo balance test» και «sit and reach» αντίστοιχα, πριν και μετά το παρεμβατικό πρόγραμμα. Για την αξιολόγηση της κοινωνικής-προσαρμοστικής συμπεριφοράς, χορηγήθηκε σε 2 εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, το ερωτηματολόγιο «Vineland Adaptive Behavior Scales-II (VABS-II)», οι οποίοι το συμπλήρωσαν πριν και μετά το παρεμβατικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μετρήσεων, που έγιναν μετά το τέλος του δίμηνου παρεμβατικού προγράμματος,σε συνολικό επίπεδο η κοινωνική-προσαρμοστική συμπεριφορά δεν είχε σημαντική βελτίωση, αλλά ο υποτομέας δεξιοτήτων συνεργασίας, εμφάνισε υψηλότερο μέσο όρο σε σχέση με τους άλλους δύο υποτομείς («διαπροσωπικές σχέσεις» και «παιχνίδι–ελεύθερος χρόνος»). Ταυτόχρονα διαπιστώθηκε στατιστικά σημαντική σχέση (διαφορά) μεταξύ αποτελεσμάτων ως προς τον τομέα κοινωνικών δεξιοτήτων και του φύλου. Τα κορίτσια παρουσίασαν υψηλότερα αποτελέσματα δεξιοτήτων κοινωνικοποίησης από τα αγόρια. Στην ισορροπία, ο μέσος όρος των δευτερολέπτων που έμειναν πάνω στη δοκό αυξήθηκε, δίχως τα αποτελέσματα αυτά να είναι στατιστικώς σημαντικά ενώ στην ευλυγισία, ο μέσος όρος της ευλυγισίας των οπίσθιων μηριαίων αυξήθηκε σημαντικά.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
γιόγκα, νοητική αναπηρία, ευλυγισία, ισορροπία, κοινωνική-προσαρμοστική συμπεριφορά
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
35