Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Δημάκη - Ζώρα Επίκουρη Kαθηγήτρια Θεατρολογίας Π.Τ.Δ.Ε. – Ε.Κ.Π.Α.
Θεόδωρος Γραμματάς Ομότιμος Καθηγητής Θεατρολογίας Π.Τ.Δ.Ε.-Ε.Κ.Π.Α.
Μαρία Κλαδάκη Επίκουρη Kαθηγήτρια Θεατρικής Αγωγής Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αιγαίου
Περίληψη:
Αντικείμενο της εργασίας αποτελεί το χιούμορ στην πρωτότυπη δραματουργία του διακεκριμένου εγκληματολόγου, συγγραφέα, παιδαγωγού, δραματουργού Ευγένιου Τριβιζά. Η εργασία αξιοποιεί τις μεθόδους της βιβλιογραφικής επισκόπησης και της δραματουργικής ανάλυσης των θεατρικών έργων για παιδιά του Ε. Τριβιζά, με στόχο την ανάδειξη του τρόπου με τον οποίο αξιοποιείται και λειτουργεί δραματουργικά το χιούμορ μέσα στα συγκεκριμένα κείμενα. Η βιβλιογραφική αναδίφηση αναδεικνύει το χιούμορ ως όρο «ομπρέλα», αναφερόμενο σε όλα τα είδη του αστείου, ως μορφή επικοινωνίας και ως τρόπο θέασης της ζωής. Οι θεωρίες σχετικά με το χιούμορ στις οποίες εστιάζουμε είναι η θεωρία της ανωτερότητας, η θεωρία της ψυχικής εκτόνωσης και οι γνωστικές αντιληπτικές θεωρίες. Ανιχνεύουμε στα εξεταζόμενα κείμενα τις τεχνικές που επιστρατεύονται για την παραγωγή του χιουμοριστικού αποτελέσματος και οι οποίες στηρίζονται στη χρήση της γλώσσας, της ανοησίας, της ασυμβατότητας, στο ξάφνιασμα του απροσδόκητου, της ασυνεννοησίας, στην ακαμψία σώματος και πνεύματος και, γενικότερα, στη δράση, τη σωματική κίνηση, την πλάνη, τους αναχρονισμούς και άλλες.
Ο Ε. Τριβιζάς προσφέρει στο θεατρικό κοινό του έναν ιδιαίτερο τρόπο γραφής, αξιοποιώντας τη χρήση της γλώσσας και ένα πλήθος χιουμοριστικών τεχνικών, για να προβάλει μηνύματα, να σατιρίσει, να διαπαιδαγωγήσει, να αποκαλύψει με ανώδυνο τρόπο σκληρές πλευρές της πραγματικότητας, να ενεργοποιήσει τη φαντασία, να διασκεδάσει.
Λέξεις-κλειδιά:
Δραματουργία για παιδιά, Ευγένιος Τριβιζάς, χιούμορ, Θέατρο για ανήλικους θεατές