Φιλία και αίσθημα μοναξιάς στη μέση εφηβική ηλικία

Διπλωματική Εργασία uoadl:2899075 353 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-03-10
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Τσίλη Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αικατερίνη Λαμπροπούλου, Επίκουρη καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας ΕΚΠΑ (επόπτρια)
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας ΕΚΠΑ (μέλος)
Παναγιώτης Λιανός, Επίκουρος καθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας ΕΚΠΑ (μέλος)
Πρωτότυπος Τίτλος:
Φιλία και αίσθημα μοναξιάς στη μέση εφηβική ηλικία
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Φιλία και αίσθημα μοναξιάς στη μέση εφηβική ηλικία
Περίληψη:
Η φιλία αποτελεί μία συνεργατική σχέση ενός αμοιβαίου συναισθηματικού δεσμού μεταξύ των εφήβων. Η διατήρηση μίας φιλικής σχέσης και η παρουσία του συναισθήματος της μοναξιάς επηρεάζονται από ένα συνδυασμό παραγόντων που σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, τις εκδηλούμενες συμπεριφορές, το φύλο και τη εκάστοτε κοινωνική συνθήκη. Ο σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να μελετηθούν οι βασικές διαστάσεις της φιλίας, η σχέση τους με τη μοναξιά και η επίδραση βασικών κοινωνικών-δημογραφικών μεταβλητών σε αυτές. Το δείγμα αποτελούνταν από 317 μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου οι οποίοι διέμεναν στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής. Οι μαθητές συμπλήρωσαν μια κλίμακα για τη μέτρηση της ποιότητας της καλύτερης φιλικής σχέσης (Friendship Quality Scale), μία κλίμακα για τις διαστάσεις της φιλικής σχέσης το Ερωτηματολόγιο (McGill Friendship Questionnaire-Friend’s Functions) και μία για την διερεύνηση των επιπέδων μοναξιάς που βιώνουν (UCLA Loneliness Scale,Version 3). Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το σύνολο των μαθητών που συμμετείχε στην έρευνα ιεράρχησε υψηλότερα στις φιλικές του σχέσεις τις διαστάσεις της εγγύτητας και της αξιόπιστης συμμαχίας. Το φύλο βρέθηκε να σχετίζεται με όλες σχεδόν τις διαστάσεις της φιλίας και με τα αναφερόμενα επίπεδα μοναξιάς, με τα κορίτσια να έχουν υψηλότερα επίπεδα σε όλες τις διαστάσεις της φιλίας και οριακά υψηλότερα επίπεδα μοναξιάς, σε σύγκριση με τα αγόρια. Το μορφωτικό επίπεδο του πατέρα σχετίστηκε με τη παρεχόμενη από τα παιδιά βοήθεια στις φιλικές τους σχέσεις. Κανένα άλλο κοινωνικό-δημογραφικό χαρακτηριστικό δεν βρέθηκε να σχετίζεται με τις διαστάσεις της φιλίας και τα επίπεδα της μοναξιάς. Από την ανάλυση παλινδρόμησης βρέθηκε ότι η αποδοχή, η οποία αντικατοπτρίζει το βαθμό της συναισθηματικής ή κοινωνικής προσαρμογής από τους φίλους, είναι η μόνη διάσταση της φιλικής σχέσης η οποία επηρεάζει με ανεξάρτητο τρόπο τα επίπεδα της
4
μοναξιάς των παιδιών. Συμπεραίνεται, ότι είναι απαραίτητη η εφαρμογή προγραμμάτων ενημέρωσης και παρέμβασης στο σχολικό πλαίσιο που αποσκοπούν στην προώθηση της αποδοχής, της ενσυναίσθησης, το διάλογο, τη συνύπαρξη, την αλληλεγγύη και το σεβασμό στη μοναδικότητα του καθενός.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
ποιότητα φιλίας, διαστάσεις φιλίας, μοναξιά, εφηβεία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
129
Αριθμός σελίδων:
117
Μαρία Τσίλη Διπλωματική 2020.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο