Συγκριτική μελέτη της παρουσίας της αστρονομίας στα αναλυτικά προγράμματα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης 17 χωρών προερχομένων από τις 5 ηπείρους

Διπλωματική Εργασία uoadl:2916920 274 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-06-18
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Χατζημιχάλη Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κρυσταλλία Χαλκιά, Ομότιμη καθηγήτρια ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ
Λία Γαλάνη, Επίκ. Καθηγήτρια Καθηγήτρια ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ
Ευαγγελία Μαυρικάκη, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Συγκριτική μελέτη της παρουσίας της αστρονομίας στα αναλυτικά προγράμματα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης 17 χωρών προερχομένων από τις 5 ηπείρους
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Συγκριτική μελέτη της παρουσίας της αστρονομίας στα αναλυτικά προγράμματα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης 17 χωρών προερχομένων από τις 5 ηπείρους
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη αναλυτικών προγραμμάτων (α.π.) της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από 17 χώρες και των 5 ηπείρων του πλανήτη σχετικά με το γνωστικό αντικείμενο της αστρονομίας.
Η μελέτη επικεντρώθηκε α) στη δομή (σε ποιο μάθημα και θεματική ενότητα εντάσσεται η μελέτη των εννοιών της αστρονομίας και πώς κατανέμεται ανά τάξη), β) στο επιστημονικό περιεχόμενο (έννοιες φαινόμενα, κ.λπ.) ανά τάξη, γ) στους διδακτικούς στόχους που τίθενται και δ) στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες μέσω των οποίων υλοποιούνται.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι ως προς τη δομή, η αστρονομία εντάσσεται κυρίως στο μάθημα των φυσικών επιστημών και πως συνήθως συμπεριλαμβάνεται σε μια ξεχωριστή θεματική ενότητα που αφορά τη Γη και το διάστημα. Σχετικά με το περιεχόμενο, η έρευνα έδειξε πως υπάρχουν ορισμένες θεματικές ενότητες που εμφανίζονται στα περισσότερα αναλυτικά προγράμματα, όπως οι κανονικότητες στον ουρανό, το σύστημα Γης-Ήλιου, το σύστημα Γης-Ήλιου-Σελήνης κ.α. Όσον αφορά τους στόχους, διαπιστώθηκε πως ορισμένοι στόχοι τίθενται κυρίως σε μικρότερες τάξεις (π.χ. παρατήρηση των ουράνιων σωμάτων) ενώ άλλοι τίθενται σε μεγαλύτερες κυρίως τάξεις (π.χ. κινήσεις ουράνιων σωμάτων στα συστήματα Γης-Ήλιου, Γης-Ήλιου-Σελήνης, στο ηλιακό σύστημα, εξερεύνηση του διαστήματος) και εμπλουτίζονται ανά διδακτικό έτος. Ωστόσο παρατηρήθηκαν και διαφορές ως προς τους στόχους. Για παράδειγμα, δεν περιλάμβαναν όλα τα α.π. στόχους για την εξέλιξη των επιστημονικών ιδεών (αντιλήψεις γηγενών πληθυσμών), για την εξερεύνηση του διαστήματος ή για την ονοματολογία και την αναγνώριση των αστερισμών. Τέλος, τα αποτελέσματα έδειξαν πως κάθε θεματική ενότητα της αστρονομίας περιείχε εκπαιδευτικές δραστηριότητες διαφόρων ειδών. Στα αναλυτικά προγράμματα των περισσότερων χωρών οι δραστηριότητες ήταν ομαδικής φύσης, απαιτούσαν συνεργασία από τους μαθητές/τριες και αρκετές συνδέονταν με δραστηριότητες STEM. Σχεδόν όλες οι δραστηριότητες ήταν χαμηλού κόστους, γεγονός που δείχνει πως δεν απαιτείται υψηλός προϋπολογισμός για να διδαχθούν έννοιες της αστρονομίας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Αστρονομία, Διδακτική Αστρονομίας, Αναλυτικά Προγράμματα, Αναλυτικά Προγράμματα Αστρονομίας, Διδακτική Φυσικών Επιστημών
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
85
Αριθμός σελίδων:
140
chatzimichali_eleni_master.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο