Η επίδραση ψηφιακών παιχνιδιών ελεύθερης διάδρασης στις αφηγηματικές δεξιότητες μαθητών Δημοτικού Σχολείου: Μαθησιακά αποτελέσματα και διδακτική αξιοποίηση

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2923563 426 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-12-07
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Κίργινας Σωτήριος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Δημήτρης Γκούσκος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ΕΚΠΑ (επιβλέπων)
Μιχάλης Μεϊμάρης, Ομότιμος Καθηγητής, Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ΕΚΠΑ
Σπύρος Μοσχονάς, Καθηγητής, Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ΕΚΠΑ
Κωνσταντίνος Μουρλάς, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ΕΚΠΑ
Μαρία Σφυρόερα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, ΕΚΠΑ
Βασίλης Τσάφος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, ΕΚΠΑ
Γεωργία-Κλειώ Γκουγκουλή, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ιστορίας – Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Πατρών.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η επίδραση ψηφιακών παιχνιδιών ελεύθερης διάδρασης στις αφηγηματικές δεξιότητες μαθητών Δημοτικού Σχολείου: Μαθησιακά αποτελέσματα και διδακτική αξιοποίηση
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η επίδραση ψηφιακών παιχνιδιών ελεύθερης διάδρασης στις αφηγηματικές δεξιότητες μαθητών Δημοτικού Σχολείου: Μαθησιακά αποτελέσματα και διδακτική αξιοποίηση
Περίληψη:
Με αφετηρία την ερευνητική υπόθεση ότι η παιγνιακή εμπειρία εξαρτάται
από τον βαθμό της ελευθερίας επιλογής που προσφέρουν τα ψηφιακά
παιχνίδια, η παρούσα διδακτορική διατριβή, μέσα από μια σειρά
πειραματικών προσπαθειών, επιχειρεί (α) να διερευνήσει και να
αποσαφηνίσει τα πρωτογενή χαρακτηριστικά των ψηφιακών παιχνιδιών
από τα οποία προκύπτουν οι βαθμοί προκαθορισμένης ή όχι δομής και
διάδρασης, (β) να μελετήσει τον ρόλο των χαρακτηριστικών αυτών στην
παραγωγή διασκεδαστικού (fun) και μαθησιακού (learning) δυναμικού των
ψηφιακών παιχνιδιών, (γ) να εξετάσει τη σχέση μεταξύ της παιγνιακής
εμπειρίας και του είδους του ψηφιακού παιχνιδιού, αν δηλαδή το ψηφιακό
παιχνίδι εστιάζει περισσότερο στη διάσταση του game (ψηφιακά παιχνίδια
δομημένης διάδρασης) ή στη διάσταση του play (ψηφιακά παιχνίδια
ελεύθερης διάδρασης), (δ) να διαμορφώσει ένα μοντέλο βαθμονόμησης της
ελευθερίας επιλογής, ώστε τα ψηφιακά παιχνίδια να μπορούν να
ταξινομηθούν με αντικειμενικό τρόπο σε διαβαθμίσεις ενός συνεχούς από
παιχνίδια περισσότερο ελεύθερης σε παιχνίδια περισσότερο δομημένης
πλοκής και διάδρασης, και (ε) να διερευνήσει την επίδραση των ψηφιακών
παιχνιδιών ελεύθερης διάδρασης στις αφηγηματικές δεξιότητες μαθητών Ε΄
Δημοτικού σε σχέση με ψηφιακά παιχνίδια δομημένης διάδρασης.
Τα ευρήματα των ερευνών, οι οποίες διεξήχθησαν για τις ανάγκες της
διδακτορικής διατριβής, παρέχουν σημαντικές ενδείξεις που μας
επιτρέπουν, επί της αρχής, να συμπεράνουμε ότι (α) τα ψηφιακά παιχνίδια
ελεύθερης διάδρασης δημιουργούν θετικότερη παιγνιακή εμπειρία σε
σύγκριση με τα ψηφιακά παιχνίδια προκαθορισμένης πλοκής και
διάδρασης, (β) η έννοια της ελευθερίας επιλογής μπορεί να μετρηθεί
ποσοτικά και ποιοτικά στα ψηφιακά παιχνίδια προκειμένου να αποτιμηθεί
ο βαθμός ελευθερίας τους και μπορούν να ταξινομούνται σε διαβαθμίσεις
ενός συνεχούς φάσματος από τις απόλυτα ελεύθερες δραστηριότητες έως
τις απόλυτα δομημένες και με προσχεδιασμένους στόχους δραστηριότητες
και (γ) η χρήση ψηφιακών παιχνιδιών ελεύθερης διάδρασης επιδρά θετικά
ως προς τη γλωσσική συνοχή και τη νοηματική συνεκτικότητα των
αφηγηματικών κειμένων που παράγονται από μαθητές σχολικής ηλικίας,
πάντα σε συνδυασμό με παρεμβατικά προγράμματα φιλαναγνωσίας και
διδασκαλίας τεχνικών παραγωγής αφηγηματικών κειμένων, με την οποία
οι μαθητές εξοικειώνονται με τα δομικά χαρακτηριστικά των
αφηγηματικών κείμενων.
Τα αποτελέσματα της παρούσας διδακτορικής διατριβής αποτελούν το
έναυσμα για μελλοντικές ερευνητικές προσπάθειες, που θα στοχεύσουν
στη διερεύνηση της επίδρασης των ψηφιακών παιχνιδιών ελεύθερης
διάδρασης στην παραγωγή διαφορετικών κειμενικών ειδών, π.χ.
περιγραφικά, επιχειρηματολογικά, πραγματολογικά κείμενα, αλλά και την
αξιοποίηση των ψηφιακών παιχνιδιών ελεύθερης διάδρασης ως μια ισχυρή
αφόρμηση, για μεγαλύτερο παρακείμενο (paratext) ή παρακειμενικότητα,
που παράγουν οι παίκτες γύρω από την εμπειρία τους με τα παιχνίδια,
διερευνώντας εάν αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη και
ποιοτικότερη παραγωγή λόγου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Ψηφιακά παιχνίδια, ελεύθερη διάδραση, δομημένη διάδραση, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αφηγηματικές δεξιότητες, γλωσσική συνοχή, νοηματική συνεκτικότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
306
Αριθμός σελίδων:
414
PhD_S.Kirginas_Pergamos.pdf (8 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο