Προαγωγή της Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης στη Δ΄ Δημοτικού

Διπλωματική Εργασία uoadl:2927746 226 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική: Διδακτική - Προγράμματα Σπουδών
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-11-25
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Ζαχαράτου Νικολέτα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μπαμπάλης Θωμάς, Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
Τσώλη Κωνσταντίνα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
Βρεττός Ιωάννης, Ομότιμος Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Προαγωγή της Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης στη Δ΄ Δημοτικού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Προαγωγή της Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης στη Δ΄ Δημοτικού
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία στοχεύει να αναζητήσει μέσα που συμβάλλουν στην καλλιέργεια της κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης των μαθητών της Δ΄ Δημοτικού μέσω της ανίχνευσης αναφορών που περιλαμβάνονται στα σχολικά εγχειρίδια της Δ΄ Δημοτικού που ενισχύουν την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών της Δ΄ Δημοτικού και μέσω της διερεύνησης της επίδρασης ενός προγράμματος κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης στην προαγωγή των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των μαθητών αυτών. H «Κοινωνική και Συναισθηματική Μάθηση» αφορά τη συστηματική καθοδήγηση μέσα στη σχολική τάξη, ώστε οι μαθητές να μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, να αναπτύσσουν το ενδιαφέρον τους για τους άλλους, να συνάπτουν θετικές διαπροσωπικές σχέσεις και να επιλύουν αποτελεσματικά προβληματικές καταστάσεις, δεξιότητες απαραίτητες για την επιτυχία στο σχολείο και τη ζωή. Η παρούσα έρευνα υλοποιήθηκε σε δύο στάδια. Στο πρώτο στάδιο επιδιώχθηκε να αναζητηθούν δραστηριότητες σχετικές με την προαγωγή της κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης που περιλαμβάνονται στα σχολικά εγχειρίδια των μαθημάτων της Γλώσσας, της Ιστορίας, των Μαθηματικών, της Μελέτης Περιβάλλοντος και των Θρησκευτικών της Δ΄ Δημοτικού. Στο δεύτερο στάδιο επιδιώχθηκε να διερευνηθεί η επίδραση ενός προγράμματος κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης στην ανάπτυξη των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των μαθητών της Δ΄ Δημοτικού. Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε ένα πρόγραμμα κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης, το οποίο στηρίχτηκε στο θεωρητικό πλαίσιο του προγράμματος PATHS. Το μεθοδολογικό εργαλείο που αξιοποιήθηκε για τη συλλογή των δεδομένων ήταν το έντυπο αξιολόγησης μαθητή PATHS. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας μετά την εφαρμογή του προγράμματος κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης, επήλθε βελτίωση σε ικανοποιητικό βαθμό σε πολλαπλά επίπεδα συμπεριφοράς των μαθητών της Δ΄ Δημοτικού τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο τάξης, γεγονός που σε συνδυασμό με τον περιορισμένο αριθμό δραστηριοτήτων καλλιέργειας κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων που περιλαμβάνονται στα σχολικά εγχειρίδια της τάξης, καθιστά αναγκαία την εισαγωγή της κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης στο δημοτικό σχολείο, προκειμένου να επιτευχθεί η ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Κοινωνική και συναισθηματική μάθηση, Εκπαιδευτικό πρόγραμμα κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης, Πρόγραμμα PATHS, Σχολικό Εγχειρίδιο, Ολόπλευρη ανάπτυξη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
161
Αριθμός σελίδων:
214
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Zacharatou_Nikoleta_Master.pdf
5 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.