Περίληψη:
Στο απόηχο της Ρωσικής Επανάστασης, το 1918 ιδρύθηκε στις ΗΠΑ η ελληνική κομμουνιστική εφημερίδα «Η Φωνή του Εργάτου» με στόχο να συσπειρώσει τον ελληνικό εργατικό κόσμο. Στους κόλπους της εφημερίδας γεννήθηκε ο πρώτος γηγενής σοσιαλιστικός θίασος στη Νέα Υόρκη, ο «Θεατρικός Εργατικός Όμιλος».
Ο «Θεατρικός Εργατικός Όμιλος», αυστηρά προσανατολισμένος στις κομμουνιστικές αρχές, συμμετείχε σε γιορτές συλλόγων, σε χοροεσπερίδες με αφορμή την επέτειο της Ρωσικής Επανάστασης ή υπέρ της εφημερίδας «Η Φωνή του Εργάτου», η οποία το 1923 μετονομάστηκε σε «Εμπρός». Απ’ τους κόλπους του «Θεατρικού Εργατικού Ομίλου» γεννήθηκαν πολυάριθμοι σοσιαλιστικοί ερασιτεχνικοί όμιλοι (π.χ. ο «Σπάρτακος» και ο «Λόκαλ 70» των Γουναροεργατών).Ταυτόχρονα προέκυψε ένας πυρήνας θεατρικών συγγραφέων, προερχόμενοι από τους σοσιαλιστικούς θιάσους, οι οποίοι συνέγραψαν έργα επαναστατικά νατουραλιστικά, τα οποία αναδεικνύουν τις κοινωνικές αδικίες, την εκμετάλλευση των εργατών, την ανισότητα, το ρατσισμό και γενικότερα όλη την κοινωνική παθογένεια της Αμερικής. Το παρόν επιστημονικό άρθρο αναδεικνύει το σοσιαλιστικό ρεπερτόριο, τη δραματουργία των στρατευμένων συγγραφέων και τις δράσεις των σοσιαλιστικών θιάσων στις ΗΠΑ από το 1918 έως τη δεκαετία του 1940.
Λέξεις-κλειδιά:
Θεατρολογία, Νεοελληνικό θέατρο, Θέατρο της Διασποράς, Η.Π.Α. σοσιαλισμός