Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γκούσκος Δημήτρης, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ΕΚΠΑ
Περίληψη:
Στο πρώτο μέρος της διπλωματικής εργασίας παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο της
βιβλιογραφικής ανασκόπησης που πλαισιώνει την εκπαιδευτική παρέμβαση που σχεδιάστηκε. Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκε αναζήτηση στη σύγχρονη βιβλιογραφία
αναφορικά με τον ορισμό και την ιστορική αναδρομή στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση,
καθώς και τους στόχους και τους σκοπούς της. Επίσης, γίνεται αναφορά για το απειλούμενο είδος των θαλάσσιων χελωνών και βασικών πληροφοριών γι’ αυτές, όπως είναι η ανατομία αυτών, αλλά και η οικολογική τους σημασία. Στη συνέχεια, αναλύεται ο κλάδος του DGBL και η συνεισφορά του στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά και συγκεκριμένα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Εξετάζεται η εμπλοκή και η χρήση των ψηφιακών παιχνιδιών ως μαθησιακά εργαλεία και τα αποτελέσματα ήδη εφαρμοσμένων ερευνών για τα μαθησιακά οφέλη. Έπειτα προσεγγίζεται η εκπαίδευση STEM, με μία ιστορική αναδρομή και στη συνέχεια αναλύονται τα οφέλη και η ανάγκη ενσωμάτωσής της στη διαδικασία της εκπαίδευσης. Ειδικότερα, παρουσιάζονται μελέτες, οι οποίες εξετάζουν τη χρήση του παιχνιδιού Minecraft Education Edition για την εισαγωγή των μαθητών στην εκπαίδευση STEM και τα αποτελέσματα των ερευνών.
Το δεύτερο μέρος της εργασίας, αφορά τον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής παρέμβασης, όπου αναπτύσσονται η ερευνητική υπόθεση και τα ερωτήματα που τέθηκαν εξ αρχής, ο σκοπός και οι περαιτέρω στόχοι της παρέμβασης, στους οποίους στηρίχτηκε και ο σχεδιασμός, οι παράμετροι που ελήφθησαν υπόψη, το δείγμα και το περιβάλλον στο οποίο εφαρμόστηκε, καθώς και η πρωτοτυπία και η αξία υλοποίησης της συγκεκριμένης παρέμβασης. Επιπλέον γίνεται αναλυτική παρουσίαση των βημάτων υλοποίησης της εκπαιδευτικής παρέμβασης, η οποία χωρίζεται στην Α’ και Β΄ Φάση, αλλά και στα Pre-Mid-Post Test. Σε αυτό το κεφάλαιο, παρουσιάζονται επίσης τα badges που αποκτούσαν οι μαθητές μετά από κάθε επιτυχές στάδιο, καθώς και οι δημιουργίες τους με έμπνευση την ίδια την παρέμβαση. Τέλος, αναλύονται, καταγράφονται και παρουσιάζονται τα πρωτογενή αποτελέσματα από τις αξιολογήσεις των Pre-Mid-Post Test και πραγματοποιείται σύγκριση των γνώσεων που κατείχαν οι μαθητές πριν την έναρξη της εκπαιδευτικής παρέμβασης, αυτών που απέκτησαν μετά την Α’ Φάση και αυτών που προσκόμισαν εν τέλει μετά και την Β΄ Φάση, στην ολοκλήρωση δηλαδή της εκπαιδευτικής παρέμβασης. Η παρουσίαση υλοποιείται μέσω διαγραμμάτων αλλά και ενός «χάρακα-ενισχυτή γνώσης» στον οποίο παρουσιάζονται οι σωστές απαντήσεις, που έδωσαν οι μαθητές ανά στάδιο.
Στο τρίτο και τελευταίο μέρος της εργασίας, διατυπώνονται τα συμπεράσματα από τις
μετρήσεις που υλοποιήθηκαν και καταγράφηκαν στο προηγούμενο κεφάλαιο, καθώς και
σκέψεις και ιδέες για μελλοντικές επεκτάσεις της παρούσας εκπαιδευτικής παρέμβασης.
Λέξεις-κλειδιά:
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, DGBL, Εκπαίδευση STEM, MinecraftEdu