Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑ ΜΑΡΙΑ, ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ, ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ (Σε συνεργασία με τον υποψήφιο Διδάκτορα Φούντζουλα Γεώργιο, ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ)
Περίληψη:
Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας είχε ως επακόλουθο την «εισβολή»των τεχνολογιών, πληροφορίας και επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην ανθρώπινη καθημερινότητα, με αποτέλεσμα η σχέση των ανθρώπων με τον κόσμο, την κοινωνία και τον πολιτισμό να λαμβάνει όλο και περισσότερο χώρα επί της οθόνης και εντός της εικόνας. Ο χορός, και πιο συγκεκριμένα ο ελληνικός παραδοσιακός χορός, ως στοιχείο του «οπτικού πολιτισμού», προβάλλεται και αναδεικνύεται και μέσω της τηλεόρασης, μέσα από διάφορες τηλεοπτικές εκπομπές. Μια τέτοια εκπομπή είναι και «Το Αλάτι της γης». Με βάση τα παραπάνω, σκοπός της εργασίας είναι η καταγραφή, ανάλυση καιταξινόμηση, βάσει πέντε κριτηρίων, των επεισοδίων της τηλεοπτικής εκπομπής «Το Αλάτι της γης», έτσι ώστε να αναδειχθεί ο τρόπος με τον οποίο προβάλλεται ο ελληνικός παραδοσιακός χορός υπό τους όρους του οπτικού πολιτισμού. Η μεθοδολογική πρακτική της παρούσας έρευνας έγκειται αυτής της αρχειακής μεθόδου, που πραγματοποιείται υπό τους όρους μιας ψηφιακής εθνογραφίας. Ειδικότερα, η μεθοδολογική διαδικασία ακολούθησε τρία στάδια αυτά της συλλογής, ανάλυσης και ερμηνείας των δεδομένων. Η συλλογή των δεδομένων στηρίχτηκε σε δευτερογενείς πηγές δηλαδή στα δεδομένα που συλλέχθηκαν από την παρατήρηση στο «ψηφιακό πεδίο» της έρευνας και στην βιβλιογραφική και αρχειακή έρευνα. Η ανάλυση και ταξινόμηση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε βάσει πέντε κριτηρίων που τέθηκαν από τις ερευνήτριες και τέλος, η ερμηνεία πραγματοποιήθηκε υπό τους όρους του οπτικού πολιτισμού. Συλλέγοντας, αναλύοντας και ταξινομώντας τα δεδομένα προέκυψαν 133 επεισόδια της τηλεοπτικής εκπομπής «Το Αλάτι της γης» από τις 18 Δεκεμβρίου 2011 έως τις 20 Δεκεμβρίου 2020. Συμπερασματικά, διαπιστώνεται ότι και στο πλαίσιο της τηλεόρασης καθώς και υπό τους όρους του οπτικού πολιτισμού, ο ελληνικός παραδοσιακός χορός αντιμετωπίζεται ως τρίπτυχο. Ως εκ τούτου, η μουσική, ο χορός και ο λόγος σε μια ψηφιακή εποχή επιβεβαιώνουν και επαναπροσδιορίζουν για ακόμα μια φορά τη σχέση τους αναδεικνύοντας την προοπτική τους αναφορικά με τη χρήση και χρηστικότητά τους στα ΤΠΕ
Λέξεις-κλειδιά:
τηλεόραση, τρίπτυχο μουσική-χορός-λόγος, αρχειακή έρευνα, ψηφιακή εθνογραφία, οπτικός πολιτισμός