Εμπορικοί αμφορείς από σωστική ανασκαφή του Τραμ στον Πειραιά (2017)

Διπλωματική Εργασία uoadl:2960241 287 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κλασική Αρχαιολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-09-07
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Δουρουδή Νεκταρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κεφαλίδου Ευρυδίκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας, Τμήμα Ιστορίας - Αρχαιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, επιβλέπουσα καθηγήτρια.

Τσιαφάκη Δέσποινα, Ερευνήτρια Α΄, Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά» - Παράρτημα Ξάνθης.

Lawall Mark, Professor of Classics, Department of Classics, University of Manitoba/Καναδάς.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εμπορικοί αμφορείς από σωστική ανασκαφή του Τραμ στον Πειραιά (2017)
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εμπορικοί αμφορείς από σωστική ανασκαφή του Τραμ στον Πειραιά (2017)
Περίληψη:
Στην παρούσα εργασία εξετάζονται τα θραύσματα εμπορικών αμφορέων, τα οποία εντοπίστηκαν στη διάρκεια σωστικής ανασκαφής, που διεξήχθη επί της οδού Βασιλέως Γεωργίου Α΄ 2 στον Πειραιά κατά τα έτη 2016/2017 στο πλαίσιο του έργου «Δυτική επέκταση του Τραμ στον Πειραιά». Τα ευρήματα προέρχονται, συγκεκριμένα, από τρία σύνολα, τα οποία ανασκάφηκαν εντός χώρου τριγωνικής κάτοψης (Χώρος 1), που αποτελούσε τμήμα μεγαλύτερου κτιριακού συγκροτήματος. Το κτιριακό αυτό συγκρότημα καταλάμβανε τη ΝΔ γωνία οικοδομικής νησίδας, η οποία ευρισκόταν στο ΒΔ τμήμα της πόλεως, ανατολικά του λιμένα του Κανθάρου.
Το πρωιμότερο χρονολογικά σύνολο συνιστά το περιεχόμενο ενός πηγαδιού (Φρέαρ 1) με θραύσματα κεραμικής, ανάμεσά τους και αμφορέων, του ύστερου 5ου αι. π.Χ. Τα υστερότερα χρονολογικά σύνολα αποτελούν στρώμα με πλήθος κεραμίδων και αμφορέων, το οποίο συμβατικά αποκαλείται «στρώμα καταστροφής», καθώς και λάκκος απόρριψης με πλήθος κεράμων και αποσπασματικά σωζόμενων αμφορέων, ο οποίος ανευρέθηκε υπό του «στρώματος καταστροφής». Στην πλειονότητα τους τα θραύσματα αμφορέων των δύο αυτών αποθέσεων χρονολογούνται από τον 3ο αι. π.Χ. έως και τις αρχές του 1ου αι. π.Χ. Κεραμικές ενδείξεις συνδέουν τα δύο αυτά σύνολα με το ιστορικό γεγονός της καταστροφής της πόλεως από τον Σύλλα το 86 π.Χ. και τον καθαρισμό της πόλεως από τα συντρίμμια της δήωσης.
Οι εμπορικοί αμφορείς που εντοπίστηκαν εντός των τριών αυτών συνόλων του Χώρου 1 υπολογίζονται τουλάχιστον σε 57. Με αφετηρία την εξέταση των εισηγμένων αυτών αμφορέων, η εργασία σκοπεύει στη διατύπωση ορισμένων αρχικών παρατηρήσεων σχετικών με τη δυναμική και την έκταση των εισαγωγών στον Πειραιά, καθώς και τις περιοχές των εμπορικών ανταλλαγών από τον 5ο αι. π.Χ. έως και τις αρχές του 1ου αι. π.Χ.
Η εργασία διαρθρώνεται σε τέσσερις ενότητες. Στην πρώτη ενότητα επιχειρείται η εξέταση της ιστορίας και της τοπογραφικής διαμόρφωσης του αρχαίου Πειραιά από την κλασική έως την υστερορωμαϊκή περίοδο. Στην επόμενη ενότητα, η οποία υποδιαιρείται σε έξι κεφάλαια, πραγματοποιείται αναλυτική περιγραφή και ερμηνεία των οικοδομικών λειψάνων της οδού Βασιλέως Γεωργίου Α΄ 2, καθώς και των τριών ανασκαφικών συνόλων από τον Χώρο 1, με ταυτόχρονη ανάλυση των κεραμικών τους ευρημάτων. Στην τρίτη ενότητα εξετάζονται τα θραύσματα των εισηγμένων οξυπύθμενων αμφορέων. Η ανάλυση τους διευθετείται σε τρία κεφάλαια βάσει απόδοσης στον 5ο – 4ο αι. π.Χ., στον 3ο αι. π.Χ. και στη διάρκεια των υστεροελληνιστικών χρόνων. Η τέταρτη ενότητα υποδιαιρείται σε τρία κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η διαχρονική θέση του αρχαίου Πειραιά στο μεσογειακό θαλάσσιο εμπόριο, ενώ στο δεύτερο εξετάζεται η δυνατότητα των αμφορέων να αξιοποιηθούν ως τεκμήριο εμπορικών δραστηριοτήτων. Στο τελευταίο κεφάλαιο επιχειρείται η ανάλυση των δεδομένων των αμφορέων του Χώρου 1, με σκοπό την εξαγωγή συμπερασμάτων για τις γενικές τάσεις στο εισαγωγικό εμπόριο από τον 5ο αι. π.Χ. έως και το α΄ τέταρτο του 1ου αι. π.Χ. Ακολουθεί κατάλογος, όπου περιγράφονται τα θραύσματα αμφορέων και οι λοιποί τύποι κεραμικής.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά:
εμπορικοί αμφορείς, κεραμική, θαλάσσιο εμπόριο, Πειραιάς, Σύλλας
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
213
Αριθμός σελίδων:
284