Η μορφή του Εβραίου σε έργα της ιταλικής δραματουργίας, σε σύγκριση με τις αποτυπώσεις της σε νεοελληνικά θεατρικά έργα, από τον 16ο αιώνα ως και τη σύγχρονη εποχή

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2960304 167 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Ελληνορωμαϊκές - Ελληνοϊταλικές Σπουδές: Λογοτεχνία, Ιστορία και Πολιτισμός
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-09-08
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Αλεβίζος Διονύσιος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Σγουρίδου Μαρία (Επιβλέπουσα), Καθηγήτρια, Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Ζώρας Γεράσιμος (Συμβουλευτική επιτροπή), Καθηγητής, Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Θέμου Άννα (Συμβουλευτική επιτροπή), Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Παγκράτης Γεράσιμος (Εξεταστική επιτροπή), Καθηγητής, Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Τσόλκας Ιωάννης (Εξεταστική επιτροπή), Καθηγητής, Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Δημοπούλου Ρουμπίνη (Εξεταστική επιτροπή), Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Δημάκη Μαρία (Εξεταστική επιτροπή), Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η μορφή του Εβραίου σε έργα της ιταλικής δραματουργίας, σε σύγκριση με τις αποτυπώσεις της σε νεοελληνικά θεατρικά έργα, από τον 16ο αιώνα ως και τη σύγχρονη εποχή
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η μορφή του Εβραίου σε έργα της ιταλικής δραματουργίας, σε σύγκριση με τις αποτυπώσεις της σε νεοελληνικά θεατρικά έργα, από τον 16ο αιώνα ως και τη σύγχρονη εποχή
Περίληψη:
Η παρούσα διδακτορική διατριβή επιχειρεί τη διερεύνηση της “Ετερότητας” μέσω του χαρακτήρα του Εβραίου σε ιταλικά και ελληνικά θεατρικά έργα -συγγραφέων μη εβραϊκής καταγωγής- από τον 16ο αι. (1509) έως και την σύγχρονη εποχή (2018). Εξετάζουμε την ύπαρξη αντισημιτικών στερεοτύπων σε έργα πριν από το Ολοκαύτωμα, αλλά και την επιβίωση τέτοιων στερεοτύπων σε σύγχρονα έργα, εστιάζοντας στον τύπο του Εβραίου ως αντικείμενο διακωμώδησης. Η ιστορική, θεατρολογική και συγκριτολογική προσέγγιση των κειμένων στοχεύουν στο να αναδείξουν τις πτυχές ενός τόσο σύνθετου και διαχρονικού ζητήματος. Εν κατακλείδι διαπιστώνουμε πως όλα τα διαχρονικά και τόσο αναγνωρίσιμα αντισημιτικά στερεότυπα εντοπίζονται τόσο στα ιταλικά, όσο και στα ελληνικά θεατρικά έργα. Αυτό που διαφέρει κάθε φορά είναι το κίνητρο, η οπτική των συγγραφέων ανάλογα με την εποχή. Σε παλιότερα έργα, οι Εβραίοι εμφανίζονται είτε ως προαιώνιοι εχθροί, είτε ως θεοκτόνοι, είτε ως αντικείμενα διακωμώδησης. Αντιθέτως, τα θεατρικά έργα που γράφτηκαν μετά το Ολοκαύτωμα αναφέρονται στους Εβραίους ως θύματα ενός απολύτως παράλογου και βάναυσου ρατσισμού.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Ιταλικό και ελληνικό θέατρο, Συγγραφείς μη εβραϊκής καταγωγής, Ετερότητα, Αντισημιτισμός, Το στερεότυπο του Εβραίου, Θεοκτονία, Τελετουργική θυσία, Τοκογλυφία, Εβραϊκή συνωμοσία, Επιδράσεις της Commedia dell’ arte, Επιδράσεις της Commedia erudita, Επτανησιακό Θέατρο, Ολοκαύτωμα, Ariosto Ludovico, Andreini Giambattista, Laffi Domenico, Clementi Gianni, Izzi Alessandro, Massini Stefano, Μάτεσης Αντώνιος, Ξενόπουλος Γρηγόριος, Ρώμας Διονύσιος, Τερζάκης Άγγελος, Καμπανέλλης Ιάκωβος, Σαμαρτζής Φοίβος, Μηχανίδου Μαρία, Pillon Stefania
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
374
Αριθμός σελίδων:
573