Αμοιβαιότητα και ανταπόδοση: μορφές και οι απαρχές της φιλοσοφίας της Παιδείας

Επιστημονική δημοσίευση - Άρθρο Περιοδικού uoadl:2965934 19 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Τίτλος:
Αμοιβαιότητα και ανταπόδοση: μορφές και οι απαρχές της φιλοσοφίας της Παιδείας
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Περίληψη:
Το ζήτημα της ανταπόδοσης και της αμοιβαιότητας έχει απασχολήσει τους θεωρητικούς διαφόρων πεδίων (Κοινωνική Ανθρωπολογία, Δίκαιο, Εξελικτική Βιολογία, Οικονομία κλπ.), καθώς καλύπτει ένα ευρύτατο φάσμα του ανθρώπινου γίγνεσθαι, στην παρουσία του ανθρώπου στον πλανήτη. Ωστόσο, παρότι το ζήτημα αυτό σχετίζεται με έναν «κοινό τόπο» σε όλους τους πολιτισμούς και τις σχέσεις μεταξύ ανθρώπων και ομάδων, σε όλες τις κοινωνίες, δεν έχει προσεγγιστεί σχεδόν καθόλου, από την επιστήμη της Φιλοσοφίας της Παιδείας. Το ίδιο ελλιπής είναι και η σχετική συνεξέταση του ρόλου που διαδραματίζει ο μετασχηματισμός της ανταπόδοσης και της ανταλλαγής στις δύο τελευταίες ιλιαδικές ραψωδίες, όπου αναφύεται το πρότυπο του ανθρώπου που αρμόζει στην πολιτική κοινωνία. Το παρόν άρθρο αποσκοπεί στην ένταξη των λογής φαινομένων ανταπόδοσης και αμοιβαιότητας σε αυτό το επιστημονικό πεδίο, στην κατηγοριοποίηση των μορφών εμφάνισής τους και στην πραγμάτευση του εντοπισμού των απαρχών με κριτήρια και όρους αμιγώς φιλοσοφικούς και παιδευτικούς.
Έτος δημοσίευσης:
2016
Συγγραφείς:
Χρήστος-Θωμάς Κεχαγιάς
Περιοδικό:
Eos: Journal of Scientific and Educational Research
Εκδότης:
Κέντρο Έρευνας Επιστήμης και Εκπαίδευσης
Τόμος:
4
Αριθμός / τεύχος:
2
Σελίδες:
151-168
Λέξεις-κλειδιά:
ανταπόδοση, αμοιβαιότητα, δώρο, χρήμα, αξίες, πρότυπα, Φιλοσοφία Παιδείας, φιλία, αυτάρκεια, αλληλεγγύη
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Kechagias_Reciprocity.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο