Μονάδα:
Κατεύθυνση Τεχνολογίες Πληροφορικής και ΕπικοινωνιώνΠληροφορική
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-11-22
Συγγραφέας:
Καραφωτιάς Γεώργιος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Ρούσσου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Design and Development of the Virtual Museum of Informatics and Telecommunications as an Immersive Virtual Living Lab
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Σχεδιασμός και Ανάπτυξη του Εικονικού Μουσείου Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών ως Εικονικό Ζωντανό Εργαστήριο
Περίληψη:
Το Μουσείο Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών (MΠ&T), που ιδρύθηκε το φθινόπωρο του 2019, είναι η πιο πρόσφατη προσθήκη στα μουσεία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μια ομάδα μουσειολόγων και αρχιτεκτόνων έχει εκπονήσει τη μουσειολογική και αρχιτεκτονική μελέτη για την αναδιαμόρφωση του σημερινού χώρου του Μουσείου. Τα σχέδια βασίζονται σε μια σύγχρονη προσέγγιση που έχει ως στόχο να διαμορφώσουν το ΜΠ&Τ σε έναν μόνιμο εκθεσιακό χώρο με σκοπό την προβολή της ιστορίας της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών μαζί με την έννοια της «υπολογιστικής σκέψης» στο κοινό και ταυτόχρονα σε «ζωντανό εργαστήριο» για την ανάδειξη και υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της επιστημονικής έρευνας.
Η παρούσα διπλωματική εργασία παρουσιάζει το σχεδιασμό και την ανάπτυξη μιας εμβυθιστικής διαδραστικής εικονικής έκδοσης του MΠ&T, βασισμένης στην ιδέα της εικονικής ανακατασκευής του φυσικού χώρου του Μουσείου όπως προβλέπεται να γίνει στο μέλλον. Το εικονικό MΠ&T φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε εργαλείο που συμπληρώνει και επαυξάνει την επίσκεψη στο πραγματικό μουσείο προσθέτοντας ένα υψηλό επίπεδο εμβύθισης καθώς και μια ποικιλία αλληλεπιδράσεων που δεν θα ήταν δυνατές στον πραγματικό κόσμο, αξιοποιώντας έτσι τα βασικά χαρακτηριστικά της Εικονικής Πραγματικότητας. Για την κατασκευή του εικονικού MΠ&T, δημιουργήθηκε ένα ακριβές τρισδιάστατο μοντέλο του νέου Μουσείου με βάση τα αρχιτεκτονικά σχέδια. Στη συνέχεια, προστέθηκαν πολλαπλές αλληλεπιδράσεις για την ενίσχυση της εικονικής εμπειρίας μέσω παιχνιδιών και δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την Πληροφορική και τις Τηλεπικοινωνίες. Επιπλέον, για να υποστηρίξει τον ρόλο του φυσικού Μουσείου ως «ζωντανού εργαστηρίου», η εικονική του απόδοση έχει σχεδιαστεί με αρθρωτό τρόπο που επιτρέπει την ανάπτυξη συμπληρωματικών σκηνών που μπορεί να χρησιμεύσουν ως πειράματα ή ερευνητικά έργα. Τρεις τέτοιες σκηνές έχουν κατασκευαστεί για να δείξουν το επίπεδο εμβύθισης, ή «παρουσίας», που μπορεί να προκαλέσει το εικονικό περιβάλλον. Περιγράφονται λεπτομερώς σε αυτή τη διπλωματική ως παραδείγματα για μελλοντικούς προγραμματιστές που μπορεί να θέλουν να δημιουργήσουν συναφείς διαδραστικές ή/και πολυαισθητηριακές εμπειρίες.
Το εικονικό MΠ&T αξιολογήθηκε σε μια διερευνητική μελέτη με 16 συμμετέχοντες από διαφορετικές ηλικιακές ομάδες και υπόβαθρα. Κάθε συμμετέχων βίωσε το εικονικό περιβάλλον χρησιμοποιώντας μια φορητή συσκευή VR, το Oculus Quest 2, και στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση για την εμπειρία με τη μορφή ημι-δομημένης συνέντευξης που διεξήγαγε ο ερευνητής. Τα ευρήματα αποκάλυψαν τα δυνητικά οφέλη και τις εκπαιδευτικές δυνατότητες του εικονικού μουσείου και των υποστηρικτικών του περιβαλλόντων (mini-games). Ωστόσο, τόνισαν επίσης τα πεδία βελτίωσης, κυρίως όσον αφορά τη χρηστικότητα καθώς και τη βελτίωση της διαδραστικότητας και των αντιληπτών δυνατοτήτων αλληλεπίδρασης. Η προσέγγιση «ανοικτού κελύφους» που υιοθετήθηκε στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του εικονικού MΠ&T επιτρέπει στους μελλοντικούς σχεδιαστές και προγραμματιστές να εφαρμόσουν αυτές τις βελτιώσεις και να εξελίξουν το εικονικό μουσείο σε ένα δυναμικό πειραματικό εργαστήριο που θα συμπληρώνει το πραγματικό Μουσείο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Τεχνολογία – Πληροφορική
Λέξεις-κλειδιά:
εικονικό μουσείο, πολιτισμική τεχνολογία, εμβύθιση, διαδραστικότητα, επικοινωνία ανθρώπου μηχανής, αρθρωτή σχεδίαση, παιχνίδι Εικονικής Πραγματικότητας, μηχανική μάθηση
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
6
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
57