«Εδώ είναι το σπίτι μας»: Μουσική, χώρος και εθνογραφία στο κτήριο της 'κρεαταγοράς' στον Πειραιά

Πτυχιακή Εργασία uoadl:3176510 122 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-04-12
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Ρόμπας Ιωάννης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Λαλιώτη Βασιλική, μ. Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ε.Κ.Π.Α.
Παπαπαύλου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ε.Κ.Π.Α.
Πουλάκης Νίκος, ΕΔΙΠ, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Εδώ είναι το σπίτι μας»: Μουσική, χώρος και εθνογραφία στο κτήριο της 'κρεαταγοράς' στον Πειραιά
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Εδώ είναι το σπίτι μας»: Μουσική, χώρος και εθνογραφία στο κτήριο της 'κρεαταγοράς' στον Πειραιά
Περίληψη:
«Κάθε μουσικό κίνημα, κάθε μουσική σκηνή, για να επιβιώσει και να διαδοθεί πρέπει να έχει την εστία του, το σπίτι του». Αυτά ήταν τα λόγια του Frank (Panx Romana), σε μία συναυλία του συγκροτήματος που με ώθησαν να ερευνήσω τη συγκεκριμένη μουσική κοινότητα που στεγάζεται σε ένα κτήριο πάνω από την κεντρική αγορά του Πειραιά. Το πιο συχνό όνομα που δίνουν τα μέλη της κοινότητας σε αυτό, είναι “κρεαταγορά”. Κεντρικός μου στόχος είναι να μελετήσω τον τρόπο με τον οποίο συμβάλλει η κοινωνικότητα του χώρου στη μουσική (και όχι μόνο) έκφραση των μελών του κτηρίου. Με ποιους τρόπους συγκροτείται αυτή η κοινότητα; Tι είδους συναισθήματα προκαλούνται στις ζωντανές επιτελέσεις και τι σημαίνουν αυτά για τη σκηνή και τους ανθρώπους που συμμετέχουν σ'αυτήν; Με ποιους τρόπους διαμορφώνονται οι σχέσεις των μουσικών με το κοινό τους; Πως αντιλαμβάνονται τα υποκείμενα μελέτης μου το χώρο των δωματίων, αλλά και ολόκληρο το κτήριο; Έτσι, στο πρώτο κεφάλαιο αναζητώ τις θεωρητικές και μεθοδολογικές αφετηρίες της δημοφιλούς μουσικής παγκοσμίως, εντάσσω την έρευνά μου στο πλαίσιο της θεωρίας της επιτέλεσης και αναζητώ τις έννοιες του χώρου όπως έχουν αναλυθεί από τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες. Στο δεύτερο κεφάλαιο επιλέγω να εστιάσω στις διάφορες μορφές επιτέλεσης που συνάντησα στο κτήριο. Μιλάω για την κοινωνικότητα που συνάντησα στο κτήριο και στα δωμάτια τα οποία επισκέφθηκα και προσπαθώ να εξηγήσω γιατί αυτή η έννοια είναι τόσο σημαντική για τη μουσική έκφραση των ατόμων. Ακόμα ερευνώ με ποιον τρόπο το "άραγμα" (sic) και η ακρόαση μουσικής βοηθούν στο χτίσιμο σχέσεων μεταξύ των μελών του κτηρίου. Έπειτα, περιγράφω τους χώρους των επιτελέσεων μέσα στο κτήριο, τα δωμάτια των συγκροτημάτων και τα συναισθήματα που κάποιος μπορεί να βιώσει εκεί είτε είναι ακροατής είτε μουσικός. Τέλος, αναφέρομαι στη ζωντανότητα (liveness) των λάιβ που γίνονται στο κτήριο και στις ενσώματες πρακτικές των μουσικών μέσα σε αυτά. Στο τρίτο και τελευταίο κεφάλαιο, εξετάζω την κοινότητα για την οποία μου μίλησαν οι συνομιλητές μου. Εξετάζω ποια είναι τα χαρακτηριστικά που διαμορφώνουν αυτήν την κοινότητα και αναφέρομαι στη μουσική σκηνή που έχει δημιουργηθεί εκεί. Έπειτα, μιλάω για το χρέος και την ανταλλαγή. Χρέος όχι απαραίτητα οικονομικό, αλλά πολλές φορές ηθικό και ανταλλαγή όχι μόνο υλικών αγαθών, αλλά και ιδεών, απόψεων και ήχων. Εμπνευσμένος από τη θεωρία του David Graeber για το χρέος και την ανταλλαγή, αναφέρομαι στο (ηθικό) χρέος μεταξύ των μελών και την ανταλλαγή (ιδεών, εξοπλισμού, υλικών αγαθών κ.ά.) ως τη βάση για την κοινωνικότητα των μελών μέσα σε αυτήν την κοινότητα. Τέλος, δανείζομαι τα “μουσικά μονοπάτια” (musical pathways) της Ruth Finnegan για να τονίσω το πόσο σημαντικό είναι για τα υποκείμενα με τα οποία μίλησα να υπάρχει μία συνέχεια στο χώρο, τα δωμάτια να μην μείνουν ποτέ άδεια και το κτήριο να μην εγκαταληφθεί.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γεωγραφία - Ανθρωπολογία – Λαογραφία
Λέξεις-κλειδιά:
Δημοφιλής Μουσική, Θεωρία της Επιτέλεσης, Έννοιες του Χώρου, Εθνογραφία, Underground Κουλτούρα, Μουσικές Κοινότητες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
94
Αριθμός σελίδων:
96
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Πτυχιακή-Εργασία-2022-Γιάννης-Ρόμπας Τελικό.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.