Η Δημιουργική γραφή και το θέατρο στην εκπαίδευση, έρευνα πεδίου σε μαθητές νηπιαγωγείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:3255613 169 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ρητορική, Επιστήμες του Ανθρώπου και Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-12-19
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Σκούρη Παναγιώτα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Επιβλέπων : Κουμασίδης Ιορδάνης, Διδάκτωρ ,Φιλοσοφική Σχολή ,ΑΠΘ

Μέλη συμβουλευτικής επιτροπής:
Τζαμαργιάς Τάκης, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (Ε.Ε.Π.),Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Βασιλική Οικονομοπούλου, Διδάκτωρ-Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Δημιουργική γραφή και το θέατρο στην εκπαίδευση, έρευνα πεδίου σε μαθητές νηπιαγωγείου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Δημιουργική γραφή και το θέατρο στην εκπαίδευση, έρευνα πεδίου σε μαθητές νηπιαγωγείου
Περίληψη:
Το θέμα της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι « Η Δημιουργική γραφή και
το θέατρο στην εκπαίδευση με έρευνα πεδίου σε μαθητές νηπιαγωγείου». Το εν λόγω
θέμα αναδεικνύεται επίκαιρο διότι στη σημερινή κοινωνία το θέατρο συνιστά ένα
ωφέλιμο μορφοπαιδευτικό αγαθό, το οποίο δύναται να δομεί αισθήσεις και
προσωπικότητες. Το θέατρο στην εκπαίδευση συμφύρεται με τη δημιουργική γραφή
και αυτό θα αποσαφηνίσουμε στο δημιουργικό μέρος προτείνωντας πρακτικές
ασκήσεις Δημιουργικής γραφής και θεάτρου οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε
μαθητές νηπιαγωγείου με σκοπό να τους δημιουργηθεί μια καινούργια αντίληψη για
τον κόσμο, όπου δε θα χωρά ο διδακτισμός αλλά η μόρφωση που πηγάζει από μέσα
τους καθώς και να τους εμφυσηθεί η αγάπη για τη δημιουργική γραφή και το θέατρο.
Στο πρώτο μέρος θα παρουσιαστεί το πεδίο της Δημιουργικής γραφής και του
θεάτρου στην εκπαίδευση. Αρχικά θα γίνει μια εκτενής αναφορά στην έννοια της
Δημιουργικής γραφής και, στη συνέχεια θα παρουσιάσουμε τη χρησιμότητά της στην
προσχολική εκπαίδευση και πιο συγκεκριμένα στο επίπεδο του νηπιαγωγείου στο
οποίο τα παιδιά δεν έχουν κατακτήσει ακόμα το γραπτό λόγο, καθώς επίσης και τον
σπουδαίο ρόλο που έχει ο νηπιαγωγός- εμψυχωτής για τη διάδοση της τέλος, θα
παρουσιαστεί και η σχέση της Δημιουργικής γραφής με τη λογοτεχνική ανάγνωση.
Στη συνέχεια το δεύτερο κεφάλαιο αφορά το Θέατρο και τη σχέση του με την
εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα στην αρχή θα παρουσιαστεί η χρησιμότητα του
θεάτρου στην εκπαίδευση καθώς και τα οφέλη και τους σκοπούς που έχει το
θεατρικό παιχνίδι από τις πρώτες τάξεις του νηπιαγωγείου, το οποίο αποτελεί μια
ονειρική και δελεαστική μέθοδος γνωριμίας από την πρώιμη ηλικία του παιδιού με
τη γνώση, την τέχνη και τη ζωή, αφού το θεατρικό παιχνίδι είναι ένα μέσο
επικοινωνίας και καλλιέργειας των ανθρωπίνων σχέσεων και συμβάλλει και στη
συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Επιπρόσθετα, συνιστά μια παιδαγωγική
λειτουργία η οποία δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να μάθουν να συνυπάρχουν και να
λειτουργούν στην ομάδα με γνώμονα τις ανάγκες τους, ενεργοποιώντας τη φαντασία
τους. Στην συνέχεια θα γίνει μια αναφορά στον ρόλο που έχει ο εμψυχωτής τουθεατρικού παιχνιδιού αλλά και στη δραματική τέχνη γενικότερα στην εκπαίδευση
καθώς και στο εκπαιδευτικό δράμα (ορισμός, ποιος είναι ο ρόλος του κτλ). Στο τέλος
του δευτέρου κεφαλαίου θα παρουσιαστεί πώς μπορεί το Θέατρο και η Δημιουργική
γραφή, τα οποία έχουν αρκετά κοινά, να συνδυαστούν.
Ολοκληρώνοντας το δεύτερο μέρος το οποίο είναι και το πρακτικό μέρος θα
καταγράψουμε κάποιες στοιχειώδεις δραστηριότητες δημιουργικής γραφής η οποίες
πραγματοποιήθηκαν με επιτυχία στους μαθητές μου με τα αποτελέσματά τους, όπως
επίσης και κάποια παιχνίδια με όνομα: «παραμυθομαγειρέματα» στα οποία τα παιδιά
με βάση κάποια παραμύθια « μαγειρεύουν» με σκεύη τη φαντασία, τη σκέψη, τα
συναισθήματα, με υλικά το παιχνίδι, την αλληλεπίδραση, τον ρυθμό, τις δυναμικές
εικόνες, τα παιχνίδια ρόλων, τους αυτοσχεδιασμούς, τις δραματοποιήσεις. Η παρούσα
εργασία θα ολοκληρωθεί με κάποια θεατρικά παιχνίδια και τα αποτελέσματα αυτών
σε μαθητές νηπιαγωγείου όπου στο παράρτημα θα παραθέσουμε φωτογραφίες από τα
αποτελέσματα τους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
δημιουργική γραφή, θέατρο, θεατρικό παιχνίδι, εκπαίδευση, δραματική τέχνη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
77
Αριθμός σελίδων:
99
Διπλωματική εργασία.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο