Η Ιδέα του Αγαθού στον Πλάτωνα και η Έννοια του Θεού στον Διονύσιο Αρεοπαγίτη

Διπλωματική Εργασία uoadl:3391213 15 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορία της Φιλοσοφίας και των Ιδεών
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-04-17
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Λαπαρίδης Κωνσταντίνος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Καθηγητής Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ Γεώργιος Στείρης
Καθηγητής Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ Ιωάννης Καλογεράκος
Αναπληρώτρια καθηγήτρια Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ Ελένη Περδικούρη
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Ιδέα του Αγαθού στον Πλάτωνα και η Έννοια του Θεού στον Διονύσιο Αρεοπαγίτη
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Ιδέα του Αγαθού στον Πλάτωνα και η Έννοια του Θεού στον Διονύσιο Αρεοπαγίτη
Περίληψη:
Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία διερευνά την έννοια του θεού που συναντάμε σε δύο φιλοσόφους, οι οποίοι βρίσκονται κοντά μεταξύ τους στο εννοιολογικό κοσμοείδωλο. Όσο και αν στον Πλάτωνα η ιδέα του Αγαθού αποτελεί την υπέρτατη αρχή χωρίς να είναι ο θεός έτσι όπως τον εννοούμε σήμερα, ενώ στον Διονύσιο Αρεοπαγίτη έχουμε τον χριστιανικό ορθόδοξο θεό· παρόλα αυτά η φιλοσοφική προσέγγιση που συντελείται από τους δύο, επιτρέπει μια πολύ ενδιαφέρουσα σύγκλιση μεταξύ των θεωριών τους. Στην περίπτωση του Πλάτωνα εξετάζονται τρία έργα του, η 'Πολιτεία', ο 'Παρμενίδης' και ο 'Τίμαιος', όπου εντοπίζονται η ‘ιδέα του Αγαθού’, το ‘Ένα’ και η ‘Υποδοχή’. Αυτή η υπέρτατη λοιπόν αρχή στον Πλάτωνα αντιστοιχεί στην έννοια του φωτός, το οποίο αποτελεί την προϋπόθεση του οράν αλλά και την αιτία των όντων. Το κρίσιμο σημείο είναι ότι ο πλατωνικός θεός είναι το ορατό φως το οποίο για να ιδωθεί απαιτεί από το υποκείμενο να γίνει άξιο του φωτός. Η προσέγγιση τώρα του Διονυσίου Αρεοπαγίτη θεμελιώνεται στην πλατωνική βάση, αλλά προσδιορίζει τον θεό ακόμα πιο απρόσιτα. Για τον Διονύσιο ο θεός πλέον γίνεται το αόρατο φως και ο τρόπος προσέγγισής Του, απαιτεί από το υποκείμενο την αξιακή ‘τύφλωσή’ του. Δηλαδή, το ορατό ως ζητούμενο γίνεται το σκοτάδι. Πρόκειται για την γνώση της αγνωσίας, ως μια αντίληψη του ότι το εμπόδιο προς την θέαση του θεού είναι ο ίδιος ο εαυτός. Αυτή η προσέγγιση διέπεται από έναν μυστικό νεοπλατωνισμό, που συνδέεται όμως έντονα από το χριστιανικό ορθόδοξο πλαίσιο που μετουσιώνει την γνώση σε πίστη.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Αγαθό, Άρνηση, Άφατος, Θεός, Ιδέες, Οράν, Φως
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
77
Αριθμός σελίδων:
70
Διπλωματική ΕΚΠΑ 2024 Λαπαρίδης.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο