Η προβλεπτική αξία της πραγματολογίας στην ανάδειξη προβλημάτων συμπεριφοράς: Μία συγκριτική και διαχρονική μελέτη εξισωμένων ομάδων παιδιών 5,5-7,5 ετών με ΔΕΠ-Υ, με Μαθησιακές Δυσκολίες και Τυπικής Ανάπτυξης

Διπλωματική Εργασία uoadl:3394093 157 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-04-01
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Μπραγουδάκη Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αντωνίου Φαίη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΠαιΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Γαλάνης Πέτρος, Μέλος ΕΔΙΠ ΠαιΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Ασβεστάς Αναστάσιος, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου, PhD, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η προβλεπτική αξία της πραγματολογίας στην ανάδειξη προβλημάτων συμπεριφοράς: Μία συγκριτική και διαχρονική μελέτη εξισωμένων ομάδων παιδιών 5,5-7,5 ετών με ΔΕΠ-Υ, με Μαθησιακές Δυσκολίες και Τυπικής Ανάπτυξης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η προβλεπτική αξία της πραγματολογίας στην ανάδειξη προβλημάτων συμπεριφοράς: Μία συγκριτική και διαχρονική μελέτη εξισωμένων ομάδων παιδιών 5,5-7,5 ετών με ΔΕΠ-Υ, με Μαθησιακές Δυσκολίες και Τυπικής Ανάπτυξης
Περίληψη:
Η γλώσσα και η ευρύτερη συμπεριφορά του ατόμου, αποτελούν αλληλένδετες διαστάσεις της ανάπτυξης (Karousou, 2014). Η σύγχρονη διεθνής βιβλιογραφία υπογραμμίζει πως τα παιδιά που αντιμετωπίζουν γλωσσικά ελλείμματα, πολλές φορές έχουν και ψυχοκοινωνικές δυσκολίες (Ralli και συν., 2021). Στόχος της παρούσας διαχρονικής μελέτης είναι η διερεύνηση της σχέσης της πραγματολογικής πτυχής της γλώσσας με τα προβλήματα συμπεριφοράς. Πιο συγκεκριμένα, μελετάται αν και κατά πόσο οι πραγματολογικές δυσκολίες παιδιών τυπικής ανάπτυξης, παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες και παιδιών με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) λειτουργούν ως προβλεπτικοί παράγοντες για την εμφάνιση προβλημάτων συμπεριφοράς. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δύο χρονικές στιγμές, με στόχο τη μελέτη της εξέλιξης του πραγματολογικού λόγου και την αύξηση των προβλημάτων συμπεριφοράς, εντός έξι μηνών, μετά την πρώτη αξιολόγηση παιδιών τυπικής ανάπτυξης, παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες και παιδιών με ΔΕΠ-Υ. Στην έρευνα συμμετείχαν 108 παιδιά ηλικίας 5,5-7,5 ετών που φοιτούσαν στην Α΄ Δημοτικού. Το δείγμα ήταν εξισωμένο κατά ομάδες. Οι 25 μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες ήταν εξισωμένοι βάσει ηλικίας και φύλου με 25 μαθητές τυπικής ανάπτυξης, ενώ 29 μαθητές με ΔΕΠ-Υ ήταν εξισωμένοι με 29 μαθητές τυπικής ανάπτυξης. Όλοι οι συμμετέχοντες αξιολογήθηκαν με σταθμισμένα εργαλεία. Αξιοποιήθηκε το τεστ νοημοσύνης RAVEN, το ανιχνευτικό εργαλείο ΔΑΔΑ και το Λογόμετρο για την ανίχνευση των Μαθησιακών Δυσκολιών και η κλίμακα της ΔΕΠ-Υ για τους εκπαιδευτικούς για την ανίχνευση της ΔΕΠ-Υ. Για την αξιολόγηση του πραγματολογικού λόγου αξιοποιήθηκε το Λογόμετρο, ενώ για την αξιολόγηση των προβλημάτων συμπεριφοράς χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα ψυχοκοινωνικής προσαρμογής. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, σημειώθηκαν μέτριες συσχετίσεις μεταξύ του πραγματολογικού λόγου και των προβλημάτων συμπεριφοράς. Επίσης γραμμικές παλινδρομήσεις ανέδειξαν ως προβλεπτικούς παράγοντες τις πραγματολογικές δεξιότητες για την εμφάνιση προβλημάτων συμπεριφοράς. Περαιτέρω πραγματοποιήθηκαν γραμμικές παλινδρομικές αναλύσεις, οι οποίες ανέδειξαν ως προβλεπτικούς δείκτες τον δείκτη νοημοσύνης και την αναγνωστική αποκωδικοποίηση. Παράλληλα πραγματοποιήθηκε Τ-τεστ ανεξάρτητων δειγμάτων, όπου οι τρεις ομάδες παρουσίασαν βελτίωση στην πραγματολογία. Συγχρόνως, πραγματοποιήθηκε στατιστική ανάλυση συνδιακύμανσης, σύμφωνα με την οποία διαφορές σημειώθηκαν στην πραγματολογία για τους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες και στα προβλήματα συμπεριφοράς για τους μαθητές με ΔΕΠ-Υ, εν συγκρίσει με τους μαθητές τυπικής ανάπτυξης. Τα αποτελέσματα της εν λόγω ερευνητικής μελέτης εμπλουτίζουν την υπάρχουσα βιβλιογραφία. Συγχρόνως, υπογραμμίζουν την ανάγκη διερεύνησης των ποικίλων παραγόντων που συμβάλλουν στην εμφάνιση των προβλημάτων συμπεριφοράς. Παράλληλα αναδεικνύουν την ανάγκη για τη βαθύτερη μελέτη και κατανόηση της εξέλιξης των πραγματολογικών δεξιοτήτων και της επιδείνωσης των προβλημάτων συμπεριφοράς των δύο νευροαναπτυξιακών διαταραχών της ΔΕΠ-Υ και των Μαθησιακών Δυσκολιών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
πραγματολογία, πραγματολογική ανεπάρκεια, προβλήματα συμπεριφοράς, ψυχοκοινωνική προσαρμογή, Μαθησιακές Δυσκολίες, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητας
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
357
Αριθμός σελίδων:
144
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Μπραγουδάκη Μαρία_Διπλωματική εργασία.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.