Η αντίληψη της σεξουαλικότητας των ανάπηρων ατόμων στα σχολικά εγχειρίδια της Οικιακής Οικονομίας της γενικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο

Διπλωματική Εργασία uoadl:3408008 10 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-07-12
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Κωνσταντίνου Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευδοξία Ντεροπούλου-Ντέρου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, ΤΕΑΠΗ, ΕΚΠΑ.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η αντίληψη της σεξουαλικότητας των ανάπηρων ατόμων στα σχολικά εγχειρίδια της Οικιακής Οικονομίας της γενικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η αντίληψη της σεξουαλικότητας των ανάπηρων ατόμων στα σχολικά εγχειρίδια της Οικιακής Οικονομίας της γενικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο
Περίληψη:
Η εκπαίδευση είναι ένα δημόσιο αγαθό που παρέχεται μέσω του σχολείου. Είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις αξίες και τα ιδανικά κάθε κοινωνίας. Η εκπαίδευση οφείλει να ωριμάσει και να κοινωνικοποιήσει τα άτομα της εκάστοτε κοινωνίας. Παρόλες τις αλλαγές που δέχτηκε κατά τη διάρκεια των χρόνων, συνεχίζει να διαιωνίζει φαινόμενα αποκλεισμού και να αναπαράγει ανισότητες.
Έτσι η ενταξιακή προοπτική της εκπαιδευτικής διαδικασίας έρχεται να πολεμήσει για όλα εκείνα που η παραδοσιακή και παγιωμένη εκπαιδευτική διαδικασία εδραίωσε. Υποστηρίζει ότι όλα τα σχολεία γενικής εκπαίδευσης θα πρέπει να αναδιαρθρωθούν σε όλα τα επίπεδα. Ενταξιακή προοπτική έχει και η σεξουαλική εκπαίδευση αφού μέσω της ενημέρωσης που θα δεχθούν τα άτομα-μαθητές θα τους εξασφαλίσει πιο ισχυρές διαπροσωπικές σχέσεις και φιλίες.
Για τους πιο πάνω λόγους και άλλους πολλούς όπου θα αναλυθούν εκτενέστερα στην ακόλουθη έρευνα, παρουσιάζεται η αναγκαιότητα της προσφοράς της σεξουαλικής εκπαίδευσης στα άτομα με αναπηρία όπως προσφέρεται και στους συνομηλίκους τους χωρίς κάποια αναπηρία.
Σε αυτή την εργασία επιχειρείται η διερεύνηση του περιεχομένου της σεξουαλικής εκπαίδευσης και πως αυτή παρουσιάζεται στο πλαίσιο της γενικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο υπό την ενταξιακή προοπτική μέσω του σχολικού εγχειριδίου της Οικιακής Οικονομίας της Β’ Λυκείου.
Η παρούσα εργασία βασίστηκε κυρίως στο σχολικό εγχειρίδιο αλλά δεν μπορούσε να μην γίνει αναφορά και στο Αναλυτικό Πρόγραμμα (φιλοσοφία, στόχους, σκοπούς, αρχές) αλλά και στο πρόγραμμα σπουδών στη Αγωγής Υγείας αφού εκεί εμπίπτει η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.
Πρόκειται για μια ποιοτική έρευνα στη οποία χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική θεματική ανάλυση περιεχομένου του σχολικού εγχειρίδιου και συγκεκριμένα εστίασε στον τρόπο αντίληψης της σεξουαλικότητας των ανάπηρων μαθητών/τριών μέσα από το οπτικοπαραστατικό υλικό του σχολικού εγχειριδίου.
Τα ευρήματα που προκύπτουν από την ανάλυση είναι αφενός ο σκοπός και ο ρόλος που έχει το σχολικό εγχειρίδιο, η δύναμη της εικόνας ενός σχολικού εγχειριδίου και οι μύθοι και τα στερεότυπα που διαιωνίζει το ίδιο το σχολείο διαμέσου του παρεχόμενου θεσμικού υλικού. Αφετέρου αναδύεται η αδυναμία του σχολείου να διαχειριστεί ζητήματα εκπαιδευτικής και κοινωνικής ένταξης ατόμων με αναπηρία.
Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από την εργασία είναι η αναγκαιότητα και η σπουδαιότητα της προσφοράς της σεξουαλικής εκπαίδευσης στα άτομα με αναπηρία όπως και το ότι είναι το μέσο που θα τους εξασφαλίσει αλλά και θα τους βελτιώσει την ποιότητα της ζωής τους που η κοινωνία συνεχώς μπαίνει εμπόδιο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
σεξουαλικότητα, σεξουαλική εκπαίδευση, σχολικά εγχειρίδια, οικιακή οικονομία, άτομα με αναπηρία, δικαιώματα αναπηρίας, ένταξη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
99
Αριθμός σελίδων:
130
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

1 ΙΟΥΛΙΟΥ 2024 - final.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.