Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαίδευση STEM και Συστήματα Εκπαιδευτικών Ρομποτικών ΔιατάξεωνΒιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-11-16
Συγγραφέας:
Ασπρομμάτη Ειρήνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Επιβλέπων Καθηγητής: Κόλλιας Αναστάσιος Διδάκτωρ ΕΚΠΑ
Συν-Επιβλέπων Καθηγητης: Σκορδούλης Κωνσταντίνος Καθηγητής, Πρόεδρος ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ
Συν-Επιβλέπων Καθηγητης: Κατσιαμπούρα Ιωάννα Επίκουρη Καθηγήτρια ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
« Εκπαιδευτική προσέγγιση με Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική μάθηση στη προσχολική ηλικία/ Ενίσχυση της προσχολικής εκπαίδευσης με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης.»
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Εκπαιδευτική προσέγγιση με Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική μάθηση στη προσχολική ηλικία/ Ενίσχυση της προσχολικής εκπαίδευσης με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης.»
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα στοχεύει να μελετήσει την εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης ως εργαλείο μεγιστοποίησης του ενθουσιασμού των παιδιών κατά την εκπαιδευτική διαδικασία στη προσχολική εκπαίδευση και ειδικότερα σε επίπεδο νηπιαγωγείου. Ερευνά πόσο επιτυχημένη είναι η αλληλεπίδραση κατά τη χρήση εργαλείων, βασισμένων σε τεχνητή νοημοσύνη, που λειτουργούν συνδυαστικά με διαδικασίες μηχανικής μάθησης (ML- machine learning) και παρουσιάζει τα αποτελέσματα που προέκυψαν από παιδιά 5-6 ετών. Η αφορμή δόθηκε με μια προσπάθεια του υπουργείου παιδείας να εισάγει ένα εκπαιδευτικό εργαλείο με μικροελεκτή microbit στα δημόσια νηπιαγωγεία το σχολικό έτος 2023-2024. Η παρούσα ερευνητική εργασία εντάσσεται στη θεματική περιοχή της εκπαιδευτικής τεχνολογίας και αφορά την αξιοποίηση του εργαλείου με εναλλακτικούς τρόπους, οδηγίες και ιδέες για τους εκπαιδευτικούς. Σκοπός η δημιουργία ενός κλίματος ενθουσιασμού και αύξησης του ενδιαφέροντος των παιδιών για την εκπαιδευτική διαδικασία μέσω μοντέλων μηχανικής μάθησης . Το θέμα της 1ης παρέμβασης αφορούσε την εκπαίδευση ενός απλού λούτρινου/χειροποίητου χάρτινου ζώου. Tα παιδιά σε ρόλο εκπαιδευτή προσπαθούν να κάνουν το αρκουδάκι πιο έξυπνο, μαθαίνοντας του να μιλάει, να αναγνωρίζει πρόσωπα, γεωμετρικά σχήματα και τελικά εμπλέκοντας τα σε δραστηριότητες με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων, όπως προσανατολισμό στο χώρο και εκμάθηση των βασικών σχημάτων . Όπως προκύπτει έπειτα και από την ανάλυση των δεδομένων που αντλήθηκαν, εισάγοντας τα παιδιά στο κόσμο της τεχνολογίας μέσω της διαδραστικής αφήγησης και παιχνιδιού ανακαλύπτουν τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης και ξεκινούν να δημιουργούν πεποιθήσεις και εντυπώσεις για τη χρήση και την αξιοποίηση της μηχανικής μάθησης, παρά την απουσία προηγούμενων τεχνολογικών γνώσεων που παρατηρήθηκε εξαιτίας έλλειψης πρόσβασης σε υλικό και τεχνογνωσίας εκπαιδευτικών. Παράλληλα, φαίνεται από τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές/τριες ενεπλάκησαν στο πείραμα διδασκαλίας, ότι οδηγήθηκαν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων δημιουργικής επίλυσης προβλημάτων, με αποτέλεσμα να καταφέρουν στη συνέχεια να σκεφτούν και να περιγράψουν και άλλες πιθανές εφαρμογές της μηχανικής μάθησης. Στο τέλος της έρευνας οι μαθητές δείχνουν να απολαμβάνουν τη διαδικασία, θέτοντας τις βάσεις για τεχνολογικό γραμματισμό, ενώ οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν ένα δωρεάν εργαλείο που μπορούν να εντάξουν στο Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου και να πετύχουν τους μαθησιακούς στόχους με μεγαλύτερη ευκολία, ενδιαφέρον και συγκέντρωση των μαθητών/τριών τους. Μολονότι πρόκειται για μία μικρής κλίμακας έρευνα, λόγω του μεγέθους του δείγματος, μπορεί να αποτελέσει την αφορμή για περαιτέρω διερεύνηση εργαλείων και μεθόδων αξιοποίησης της μηχανικής μάθησης και της τεχνητής νοημοσύνης στην Προσχολική Εκπαίδευση, με σκοπό την επίτευξη συγκεκριμένων προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το ότι οι μαθητές στη πρώτη περίπτωση, όχι μόνο διασκέδασαν απολαμβάνοντας τις λειτουργίες που είχε το αρκουδάκι, αλλά πέτυχαν και το μαθησιακό στόχο, να αναγνωρίζουν και να σχεδιάζουν σχήματα μπαίνοντας σε ρόλο εκπαιδευτή για το λούτρινο Ζώο. Ακολουθεί η δεύτερη περίπτωση που θα αναλύσουμε, όπου οι μαθητές κατασκεύασαν δικά τους ζωάκια με ανακυκλώσιμα υλικά και με τη βοήθεια της μηχανικής μάθησης τους έδωσαν φωνή. Τα παιδιά κατέγραψαν συγκεκριμένες κινήσεις, όπου σε κάθε επανάληψη τους το ζωάκι ανταποκρίνονταν με έναν ήχο. Τα παιδιά ενεπλάκησαν ενεργά στη διαδικασία και ηχογράφησαν τα ίδια τους ήχους που θα κάνει το κάθε ζώο. Μάλιστα για τη συγκεκριμένη περίπτωση δημιουργήθηκε ένα πρότζεκτ, όπου διακρίθηκε στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (ΕΛΛΑΚ). Το δείγμα ολόκληρης της έρευνας που θα ακολουθήσει αποτέλεσαν μαθητές απο 2 διαφορετικά πλαίσια προσχολικής ηλικίας (5 έως 6 ετών). Στην πρώτη περίπτωση φοιτούν σε ιδιωτικό νηπιαγωγείο και στη δεύτερη περίπτωση σε κέντρο εκπαιδευτικής ρομποτικής. Τα αποτελέσματα της έρευνας εξήχθησαν μέσω φωτογραφιών , βίντεο και απομαγνητοφώνησης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Τεχνητή νοημοσύνη, προσχολική ηλικία, Μηχανική μάθηση, εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, Νηπιαγωγείο, Διαδραστική αφήγηση, 5E’s Project, STEAM education, microbit στη προσχολική εκπαίδευση.
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
27