Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία και ΜάθησηΒιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-02-10
Συγγραφέας:
Ασλανίδης Νικόλαος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Τσώλη Κωνσταντίνα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α.
Μαλαφάντης Κωνσταντίνος, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α.
Λαζαράκου Ελισάβετ, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η συναισθηματική νοημοσύνη στα Νέα Προγράμματα Σπουδών των Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η συναισθηματική νοημοσύνη στα Νέα Προγράμματα Σπουδών των Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικού
Περίληψη:
Στην εργασία αυτή επιχειρείται η διερεύνηση αναφορών για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη στα Νέα Προγράμματα Σπουδών του Δημοτικού. Τα Νέα Προγράμματα Σπουδών ανακοινώθηκαν το 2021 και κατά την περίοδο εκπόνησης αυτής της εργασίας συγγράφονται νέα σχολικά βιβλία σε συμφωνία με αυτά.
Σήμερα, η Συναισθηματική Νοημοσύνη λογίζεται ως ένας καθοριστικός παράγοντας ευτυχίας και επιτυχίας και θεωρείται ότι μπορεί να αναπτυχθεί με την καλλιέργεια δεξιοτήτων που τη συγκροτούν. Επομένως, κρίθηκε σημαντικό να ερευνηθεί ο βαθμός παρουσίας της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στα Νέα Προγράμματα Σπουδών του Δημοτικού.
Επιλέχθηκαν για την έρευνα τα Νέα Προγράμματα Σπουδών 5 μαθημάτων (της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Μελέτης Περιβάλλοντος, της Κοινωνικής & Πολιτικής Αγωγής, της Γεωγραφίας και των Εικαστικών) που αφορούν τη Γ΄, τη Δ΄, την Ε΄ και τη ΣΤ΄ Δημοτικού. Σε κάθε Νέο Πρόγραμμα Σπουδών ερευνήθηκαν τα κείμενα των γενικών σκοπών, των στόχων κάθε θεματικής ενότητας και των ενδεικτικών δραστηριοτήτων κάθε θεματικής ενότητας σχετικά με το αν περιέχουν αναφορές για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη. Συνολικά, ερευνήθηκαν –λαμβανομένου υπόψη και του αριθμού των τάξεων που αφορά κάθε Νέο Πρόγραμμα Σπουδών– 14 από τα 58 Νέα Προγράμματα Σπουδών Δημοτικού, που εκτείνονταν σε 330 σελίδες κειμένου σε σύνολο 1.075 σελίδων, και καταμετρήθηκαν 2.784 χωρία με σκοπούς, στόχους θεματικής ενότητας και ενδεικτικές δραστηριότητες θεματικής ενότητας. Διαπιστώθηκε η παρουσία αναφορών σε 370 από αυτά τα χωρία.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τον Μάρτιο έως και τον Ιούνιο του 2024 και ερευνητική μέθοδος ήταν η ανάλυση περιεχομένου.
Κυρίαρχα συμπεράσματα που προέκυψαν ήταν ότι το ποσοστό αναφορών για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη στο σύνολο του ερευνηθέντος υλικού υπήρξε σχετικά αξιόλογο αλλά όχι υψηλό αφού κυμάνθηκε στο 13%, το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών με το μεγαλύτερο ποσοστό αναφορών ήταν αυτό της Κοινωνικής & Πολιτικής Αγωγής, το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών με το μικρότερο ποσοστό αναφορών ήταν αυτό της Γεωγραφίας, η τάξη με το μεγαλύτερο ποσοστό αναφορών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών της ήταν η Δ΄ και η τάξη με το μικρότερο ποσοστό αναφορών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών της ήταν η Ε΄.
Επίσης, διαπιστώθηκε ότι είναι ελάχιστη έως μηδενική η ενσωμάτωση της ορολογίας που αφορά τη Συναισθηματική Νοημοσύνη στα κείμενα σχεδόν όλων των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών που ερευνήθηκαν. Για παράδειγμα, ακόμα και η φράση «Συναισθηματική Νοημοσύνη» καταγράφηκε μόλις μία φορά στο σύνολο των 330 σελίδων, ενώ λέξεις ή φράσεις όπως «ενσυναίσθηση», «αυτοεπίγνωση», «δεξιότητες ζωής» και πολλές άλλες είχαν σποραδική παρουσία στο υλικό που ερευνήθηκε. Εξαίρεση απετέλεσε το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών των Εικαστικών, όπου καταγράφηκε αξιόλογος –σε σύγκριση με τα υπόλοιπα ΝΠΣ– αριθμός όρων που αφορούν τη Συναισθηματική Νοημοσύνη.
Κρίνεται ως αναγκαίο να ληφθούν υπόψη από τους υπεύθυνους χάραξης της εκπαιδευτικής πολιτικής τα συμπεράσματα αυτής της έρευνας και θα είναι σημαντικό να δρομολογηθεί, με αφορμή αυτά, ένας ευρύτερος εμπλουτισμός των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών αναφορικά με τη Συναισθηματική Νοημοσύνη, προς όφελος των παιδιών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Συναισθηματική Νοημοσύνη, Δεξιότητες Ζωής, Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Δημοτικό Σχολείο, Νέο Πρόγραμμα Σπουδών
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
44
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.
Aslanidis_Nikolaos_Master.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.