"Η ανατροπή των στερεότυπων στα παραμύθια και οι προεκτάσεις της. Συγκριτική μελέτη παραμυθιών και μια διδακτική πρόταση για το δημοτικό"

Διπλωματική Εργασία uoadl:3260233 82 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ανθρωπιστικές Σπουδές: Λογοτεχνία, Θέατρο και Γλώσσα στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-02-01
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Καπάτου Ειρήνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Τζίνα Καλογήρου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ
Βίκυ Πάτσιου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ
Βάσω Οικονομοπούλου, Ε.ΔΙ.Π. ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
"Η ανατροπή των στερεότυπων στα παραμύθια και οι προεκτάσεις της. Συγκριτική μελέτη παραμυθιών και μια διδακτική πρόταση για το δημοτικό"
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η ανατροπή των στερεότυπων στα παραμύθια και οι προεκτάσεις της. Συγκριτική μελέτη παραμυθιών και μια διδακτική πρόταση για το δημοτικό"
Περίληψη:
Πολλά σύγχρονα παραμύθια χαρακτηρίζονται ανατρεπτικά, καθώς απομακρύνονται από το παραδοσιακό παραμύθι και από το διδακτικό του ύφος, χωρίς ωστόσο να χάνουν τον ηθικό τους προσανατολισμό. Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως σκοπό τη διερεύνηση του ρόλου των ανατροπών των παραμυθιών στη διαμόρφωση της συνείδησης των παιδιών. Στόχος της είναι ο σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος με αντικείμενο προτεινόμενες τεχνικές διδασκαλίας ανατρεπτικών παραμυθιών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε είναι η μελέτη και η συγκριτική ανάλυση των παραμυθιών ως προς τον άξονα της προσέγγισης και διαχείρισης των στερεοτύπων από τον εκάστοτε δημιουργό. Συγκεκριμένα επελέγησαν και μελετήθηκαν τα παραμύθια «Virginia Wolf» (2017) των Kyo Maclear και Isabelle Arsenault, «Tell me a dragon» (2019) της Jackie Morris και «The secret of the tattered shoes» (2020) των Jackie Morris και Abdollahi Ehsan, ώστε να μελετηθούν οι ανατροπές σε διαφορετικό επίπεδο. Καθώς η ανάγνωση ενός ανατρεπτικού παραμυθιού μπορεί να αποτελέσει μια αφορμή για την καλύτερη κατανόηση του πραγματικού κόσμου, μέσα από τη μελέτη των εν λόγω παραμυθιών, αναδείχθηκαν και ανιχνεύθηκαν διαφορετικοί τρόποι προσέγγισης των στερεοτυπικών στάσεων και αντιλήψεων. Στη συνέχεια προτάθηκαν διδακτικές προσεγγίσεις, με τις οποίες τα υπό μελέτη παραμύθια μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
ανατρεπτικά παραμύθια, στερεότυπα, ανατροπή, κλασικά παραμύθια, λαϊκά παραμύθια, δράκοι, πριγκίπισσες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
38
Αριθμός σελίδων:
87
Καπάτου Ειρήνη_Η ανατροπή στα παραμύθια.pdf (995 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο