Ο θρησκευτικός γραμματισμός και η θρησκευτικότη- τα των αποφοίτων (2020) της ελληνικής εκπαίδευ- σης

Scientific publication - Journal Article uoadl:3218386 148 Read counter

Unit:
Department of Theology
Title:
Ο θρησκευτικός γραμματισμός και η θρησκευτικότη- τα των αποφοίτων (2020) της ελληνικής εκπαίδευ- σης
Languages of Item:
Greek
Abstract:
Η παρούσα μελέτη διερευνά τον θρησκευτικό γραμματισμό και τη θρησκευτικότητα των νέων που αποφοίτησαν το 2020 από τη Γ΄ Λυκείου της ελληνικής Εκπαίδευσης και έχουν διδαχθεί δέκα χρόνια υποχρεωτικά το μάθημα των Θρησκευτικών. Σκοπός της είναι να περιγράψει το επίπεδο του θρησκευτικού γραμματισμού και της θρησκευτικότητάς τους. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από 12-10-2020 μέχρι 20-02-2021 σε 996 απόφοιτους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μέσω ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων. Τα συμπεράσματα που εξάγονται είναι πως οι νέοι στην Ελλάδα κατέχουν μέτρια ποσοστά θρησκευτικών γνώσεων και θρησκευτικότητας. Η συμβολή της έρευνας έγκειται στο ότι παρέχει μία εικόνα για το επίπεδο θρησκευτικού γραμματισμού και θρησκευτικότητας της σύγχρονης γενιάς στην Ελλάδα, η οποία θα έπρεπε να λαμβάνεται υπόψη στον σχεδιασμό του Προγράμματος Σπουδών της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης.
Publication year:
2022
Authors:
Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης
Δημήτριος Σεκαδάκης
Journal:
Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση / Greek Journal of Religious Education
Publisher:
Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος ΚΑΙΡΟΣ -για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
Volume:
5
Number:
1
Pages:
78-117
Keywords:
Θρησκευτικός γραμματισμός, θρησκευτικότητα, θρησκευτική γνώση, νέοι, εκπαίδευση
Main subject category:
Education - Sport science
DOI:
https://doi.org/10.30457/050120225
References:
Buchko, K. (2004, January-February). Religious Beliefs and Practices of College Women as Compared to Men. Journal of College Student Development, 45(1), 89-98. doi: https://doi.org/10.1353/csd.2004.0004
Cook, T., Mathys, H., & Anderson, D. (2015). Religious Beliefs, knowledge and Teaching Actions: Elementary teacher Candidates and World Religions. Religion & Education, 42(3), 268-288. doi:10.1080/15507394.2014.944063
Fradelos, E. C., Kourakos, M., Zyga, S., Tzavella, F., Tsaras, K., Christodoulou, E., . . . Papathanasiou, I. V. (2018). Measuring Religiosity in Nursing: Reliability, Validity and Psychometric Properties of the Greek translation of the Centrality of the Religiosity Scale - 15. American Journal of Nursing Science, 7(3-1), 25-32. doi: 10.11648/j.ajns.s.2018070301.14
Bandura, A. (1962). Social Learning through Imitation. Lincoln, NE.: University of Nebraska Press.
Biesta, G., Aldrige, D., Hannam, P., & Whittle, S. (2019). Religious literacy: A way forward for religious education? A report submitted to the Culham St Gabriel’s Trust. Ανάκτηση August 10, 2021, από Brunel University London & Hampshire Inspection and Advisory Services: https://www.reonline.org.uk/wpcontent/uploads/2019/07/Religious-Literacy-Biesta-Aldridge-Hannam-Whittle-June-2019.pdf
Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς (2005). Η νέα γενιά στην Ελλάδα σήμερα. Τελική Έκθεση. Αθήνα: Γ.Γ.Ν.Γ.
Cope, B., & Kalantzis, M. (2009). “Multiliteracies”: New Literacies, New Learning. Pedagogies: An International Journal, 4(3), 164-195. doi:10.1080/15544800903076044
Council of Europe. (2008). White Paper on Intercultural Dialogue CM(2008)30/ 2 May 2008. Ανάκτηση 5 1, 2014, από coe.int: http://www.coe.int/t/dg4/intercultural/whitepaper_interculturaldialogue_2_EN.asp
Cutting, M., & Walsh, M. (2008). Religiosity Scales: What Are We Measuring in Whom? Archive for the Psychology of Religion, 30(1), 137-153. doi: https://doi.org/10.1163/157361208X317006
Davie, G., & Dinham, A. (2019). Religious literacy in modern Europe. Στο A. Melloni, & F. Cadeddu (Επιμ.), Religious literacy, law and history: perspectives on European pluralist societies (σσ. 17-28). London: Routledge.
Διαμαντής, Φ. (2013). Θρησκευτικός Γραμματισμός: Τρεις περιπτώσεις Ορθόδοξου Λόγου (Διδακτορική Διατριβή). Θεσσαλονίκη: Α.Π.Θ.-ΠΤΔΕ.
Dianni, M., Proios, M., & Kouthouris, C. (2014). Structural Validity of ‘Santa Clara Strength of Religious Faith Questionnaire’ in Greek Sample. Religions, 5, 157–164. doi:10.3390/rel5010157
Dinham, A., & Francis, M. (Επιμ.). (2015). Religious literacy in policy and practice. Bristol: Policy Press.
Dinham, A., & Jones, S. H. (2010). Ανάκτηση 10 16, 2021, από Religious literacy leadership in higher education: an analysis of key issues and challenges for university leaders. Report. Religious Literacy Leadership in Higher Education Programme, York: http://research.gold.ac.uk/id/eprint/3916/
Dinham, A., & Shaw, M. (2017). Religious Literacy through Religious Education: The Future of Teaching and Learning about Religion and Belief. Religions, 8(7), 1-13. doi: https://doi.org/10.3390/rel8070119
Felderhof, M. (2012). Secular humanism. Στο L. Barnes (Επιμ.), Debates in Religious Education (σσ. 146-156). London and new York: Routledge.
Francis, R. D., & Kay, W. K. (1984). Attitude towards religion: Definition, measurement and evaluation. British Journal of Educational Studies, 32(1), 45-50. doi: https://doi.org/10.2307/3121125
Frank, O. (2017). Varieties of Conceptions of Ethical Competence and the Search for Strategies for Assessment in Ethics Education: A Critical Analysis. Στο O. Frank (Επιμ.), Assessment in Ethics Education. Case of National Tests in Religious Education (σσ. 13-50). Cham, Switzerland: Springer.
Gallacher, E. V. (2009). Teaching for Religious Literacy. Teaching Theology and Religion, 12(3), 208-221. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-9647.2009.00523.x
Greer, J. E. (1983). Attitude to Religion Reconsidered. British Journal of Educational Studies, 31(1), 18-28. doi: https://doi.org/10.2307/3121083
Huber, S. (2021). Special Issue “Research with the Centrality of Religiosity Scale (CRS)”. Ανάκτηση από https://www.mdpi.com/journal/religions/special_issues/CRS
Huber, S., & Huber, O. (2012). The Centrality of Religiosity Scale (CRS). Religions, 3(3), 710-724. doi:10.3390/rel3030710
Hughes, P. (2007, August 2007). Characteristics of religious knowledge among Australian students. International Journal of Children’s Spirituality, 12(2), 137–147. doi:10.1080/13644360701467436
Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος (2006). Επιστολή της Ιεράς Συνόδου προς την Εξοχώτατην Υπουργόν Παιδείας κ. Γιαννάκου (27η Νοεμβρίου 2006). Αθήνα.
Ιερόθεος Μητροπολίτης Ναυπάκτου (2016). Εισήγηση του Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεου ενώπιον της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος την 9η Μαρτίου 2016 με θέμα: Το μάθημα των Θρησκευτικών στην Εκπαίδευση.
Jackson, R. (2016). Οδοδείκτες. Στρασβούργο: Συμβούλιο της Ευρώπης.
Καλαμάτας, Α. Ι. (2018). Το Νέο Προγραμμα Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Λύκειο. Αποτίμηση της διετούς εφαρμογής του (2016-2018). Στο Ζητήματα Θρησκευτικής Εκπαίδευσης. Τομ. 2 – Πρακτικά του 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου Θεολόγων (σσ. 165-177).
ΚΑΠΑ Research (2021). Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ-Η γενιά Ζ και οι millenials στο μικροσκόπιο. Αθήνα. Ανάκτηση από https://kaparesearch.com/newgen2021_analysis/
ΚΑΠΑ Research (2015). Πάσχα,Θρησκευτικές συνήθειες, Εκκλησία, Πίστη και Κοινωνικές Αντιλήψεις. Αθήνα: KapaResearch. Ανάκτηση από https://kaparesearch.com/έρευνα-για-το-πάσχα-και-τη-θρησκεία/
Κομνηνού, Ι. (2018). Η χριστιανική Αγωγή στον 21ο αιώνα, Θεωρία και πράξη: Θεωρίες μάθησης, μοντέλα διδασκαλίας, Αναλυτικά Προγράμματα, διδακτικές προσεγγίσεις (Τόμ. Α). Αθήνα: Ελληνοεκδοτική.
Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ. (2011). Εκπαίδευση, Θρησκεία, Μετανάστες. Έρευνα για τις αντιλήψεις και στάσεις των νέων της Ελλάδας. Στο Π. Γεωργογιάννης, & Β. Μπάρος (Επιμ.), Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Μετανάστευση-Διαχείριση συγκρούσεων και Παιδαγωγική Δημοκρατίας., ΙΙ (σσ. 181-192). Πάτρα.
Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ. (2013). Το Μάθημα των Θρησκευτικών σήμερα και αύριο: Μία άποψη με κριτήριο την παιδαγωγική και διδακτική του μαθήματος. Νέα Παιδεία, 146, 123-145.
Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ. (2015). Επιστήμες της Παιδαγωγικής και πρώτη εφηβεία: Συμβολή στη διδακτική μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ. (2018). Ομολογιακή και μη ομολογιακή Θρησκευτική Εκπαίδευση: ποια σημασία μπορεί να έχουν οι όροι σήμερα;. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση/ Greek Journal of Religious Education, 1(1), 1-8. doi:10.30457/031020181
Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ. (2019). Τι θρησκευτικά χρειάζεται η εκπαίδευση σήμερα; Μία πολυδιάστατη έρευνα σε ελληνικό περιβάλλον. Αθήνα: Gutenberg.
Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ. (χ.χ.). Η «ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης» στο πλαίσιο της εκπαίδευσης. Συμβολή στον διάλογο για τη θέση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στο σχολείο. Στο Α. Στογιαννίδης (Επιμ.), Ορθόδοξη Θεολογία, Μάθημα των Θρησκευτικών και Δημόσιος Χώρος. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Koukounaras Liagkis, M. (2015). Religious education in Greece: a new curriculum, an old issue. British Journal of Religious Education, 37(2), 153-169. doi:10.1080/01416200.2014.944093
Koukounaras Liagkis, M., & Ktenidis, Z. (2021). Evaluating the Francis Scale of Attitudes Towards Christianity (FSATC) and the Santa Clara Strength of Religious Faith Questionnaire (SCSRFQ) in the Greek Orthodox context. Mental, Health, Religion & Culture, 24(3), 283-293. doi: https://doi.org/10.1080/13674676.2020.1770711
Λακασάς, Α. (2019, Αύγουστος 28). Στο πανεπιστήμιο με βαθμολογία 0,8. Καθημερινή, 7.
Landor, Α., Simons, L. G., Brody, G. H., & Gibbons, F. X. (2011). The Role of Religiosity in the Relationship Between Parents, Peers, and Adolescent Risky Sexual Behavior. Journal of Youth and Adolescence, 40(3), 296-309. doi: 10.1007/s10964-010-9598-2
Lee, J. C., & Kuang, X. (2020, Μάιος 25). Validation of the Chinese Version of the Centrality of Religiosity Scale (CRS): Teacher Perspectives. religions, 11(5), 266. doi: doi:10.3390/rel11050266
Marks, M., Binkley, R., & Daly, J. (2014). Preservice Teachers and Religion: Serious Gaps in Religious Knowledge and the First Ammendment. The Social Studies, 105(5), 245-256. doi: https://doi.org/10.1080/00377996.2014.927344
Ματσούκας, Ν. (2005). Δογματική και Συμβολική Θεολογία Γ’. Θεσσαλονίκη: Π. Πουρναράς.
Mertens, D. M. (2005). Έρευνα και αξιολόγηση στην εκπαίδεσυη και την ψυχολογία. (Ε. Γιαννακοπούλου, Επιμ., Σ. Κυρανάκης, Μ. Μαυράκη, & Π. Μπιθάρα, Μεταφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μητροπούλου, Β. (2021). Ψηφιακός Θρησκευτικός Γραμματισμός. Σχεδιάζοντας τη Θρησκευτική Εκπαίδευση στο Σύγχρονο κόσμο. Θεσσαλονίκη: Ostracon.
Milevsky, I. M., Szuchman, L., & Milevsky, A. (2008). Transmission of religious beliefs in college. Mental Health, Religion and Culture, 11(4), 423-434. doi: https://doi.org/10.1080/13674670701507541
Moore, D. I. (2007). Overcoming religious illiteracy: A cultural studies approach to the study of religion in secondary education. New York: Palgrave Macmillan.
Μπαμπινιώτης, Γ. (2006). Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Αθήνα: Κέντρο Λεξικολογίας Ε.Π.Ε.
Ναζάρ, Π. Ν. (2019). Η κλίμακα μέτρησης των στάσεων προς τη θρησκεία του Leslie Francis και η αξιοποίησή της στην ελληνική Θρησκευτική Εκπαίδευση / Leslie Francis’ scale of attitudes towards religion and its utilization in Greek Religious Education. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση/Greek Journal of Religious Education, 2(1), 87-102. doi:10.30457/30420196
OSCE (2007). The Toledo Guiding Principles on Teaching about Religions and Beliefs in Public Schools, OSCE, Warsaw, 2007. Ανάκτηση 5 1, 2014, από osce.org: http://www.osce.org/node/27217
Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (2016). Ανάκτηση Φεβρουάριος 22, 2022, από Αναλυτικό Υπόμνημα της ΠΕΘ για τα «προβλήματα του αναθεωρημένου Προγράμματος Σπουδών 2014» προς την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος: https://www.ipaidia.gr/paideia/analitiko-ipomnima-tis-pethgia- ta-provlimata-tou-anatheorimenou-programatos-spoudon-2014-pros-tin/
Παρασκευόπουλος, Ι. Ν. (1990). Εξελικτική ψυχολογία (Τόμ. 4). Αθήνα: του ιδίου.
Πεπές, Ε. (2015). Θρησκευτικός Γραμματισμός: Ερμηνείες και Παρερμηνείες. Στο Σ. Μιχελουδάκης, & Ε. Πεπές (Επιμ.), Το μάθημα των θρησκευτικών: προβληματισμοί - επισημάνσεις - προτάσεις.
Πρακτικά Πανελλήνιου Επιστημονικού Συνεδρίου (σσ. 207-220). Θεσσαλονίκη: Α.Π.Θ. - Εργαστήριο Παιδαγωγικής - Χριστιανικής Παιδαγωγικής - Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας.
Περσελής, Ε. (1994). Χριστιανική αγωγή και σύγχρονος κόσμος. Αθήνα: Αρμός.
Περσελής, Ε. Π. (2007). Σχολική Θρησκευτική Αγωγή. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Περσελής, Ε. Π. (2020). Ηθική και πνευματική διάσταση της παιδείας και μόρφωση του χαρακτήρα. Θεολογία, 91(4), 7-19.
Perselis, E. P. (1987). A study of religious Education in Contemporary Grrece and the attitudes towards Christian Orthodox Religion of Greek pupils aged 12-15 years. Lancaster: Thesis to the University of Lancaster.
Pew Research Center. (2010). U.S. Religious Knowledge. Washington D.C.: Pew Research Center.
Pew Research Center (2018). The Age Gap in Religion Around the World. Ανάκτηση Φεβρουάριος 10, 2022, από https://www.pewforum.org/2018/06/13/the-age-gap-in-religion-around-the-world/
Plante, T., & Bocaccini, M. (1997). The Santa Clara Strength of Religious Faith Questionnaire. Pastoral Psychology, 45, 375-387. doi: 10.3390/rel1010003
Πορτελάνος, Σ. (2012, Φεβρουάριος 24). Ανάκτηση Φεβρουάριος 22, 2022, από Το μάθημα των Θρησκευτικών στην εποχή της μετανεωτερικότητας-”θρησκευτικός γραμματισμός” στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών: http://paterikos.blogspot.com/2012/02/blog-post_2768.html
Prodromou, E. H., Gooding, C. D., & Lipton Galbraith, S. (2018). Approaching Religious Literacy in International Affairs: A Conference Report. The Review of Faith & International Affairs, 16(1), 1-15. doi:10.1080/15570274.2018.1433594
Proios, M. (2015). Structure Validity of Religious Schema Scale in Greek. Journal of Social Studies, 2(1), 343-353. doi: 10.5296/jsss.v2i1.6844
Proios, M., Dianni, M., Samara, E., & Syropoulos, D. (2017). Development of religious cognitive schemas and religious faith. International Journal of Research Studies in Psychology, 6(2), 73-83. doi:10.5861/ijrsp.2017.1840
Prothero, S. (2007). What every American needs to know - and doesn’t. San Fracisco: Harper.
Richardson, M. J. (2017). Religious Literacy, Moral Recognition, and Strong Relationality. Journal of Moral Education, 46(4), 363-377. doi:10.1080/03057240.2017.1324771
Roux, C. (2010). Religion and human rights literacy as prerequisite for interreligious education. Στο K. Engebretson, M. de Sousa, G. Durka, & L. Gearon (Επιμ.), International Handbook of Inter-religious Education (σσ. 991-1015). Dordrecht: Springer.
Sakaranado, T., Aarrevara, T., & Konttori, J. (2020). Introduction: Setting the Stage. Στο T. Sakaranado, T. Aarrevara, & J. Konttori (Επιμ.), The Challenges of Religious Literacy. The Case of Finland (σσ. 1-8). Cham, Switzerland: Springer.
Σακελλαρίου, Α. (2022, Μάρτιος 22). Ανάκτηση από Νεολαία και θρησκεία: Κοινωνικές διεργασίες και ρήξεις: https://simeio.org.gr/nea/neolaia-kai-thriskia-kinonikes-diergasies-kai-rixis/?fbclid=IwAR0x8 DCQ4ISYXOBsqSZ-DTtwF6o2i2YnjC33eg87xLlI8NhLAPr32XQp7QM
Smith, C., Faris, R., Denton, M. L., & Regnerus, M. (2003). Mapping American Adolescent Subjective Religiosity and Attitudes of Alienation toward Religion: A Research Report. Sociology of Religion, 64(1), 111-133. doi: https://doi.org/10.2307/3712271
Στογιαννίδης, Α. (2018). Εισαγωγή. Στο Α. Στογιαννίδης (Επιμ.), Μάθημα Παιδείας, πολιτισμού και έμπνευσης. Ατενίζοντας το μέλλον της Θρησκευτικής Εκπαιδευσης στην Ευρώπη (σσ. 13-61). Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.
Stogiannidis, Α., Georgiadis, Κ., Gkoutziomitrou, D., Grigoraki, I., & Mpoitsis, I. (2019). School of Theology Students’ Views on New Curriculum for Religious Education (2017-2019) at State Schools in Greece: An Empirical Study. Σύνθεσις, 8(1), 294-327. doi: https://doi.org/10.26262/syn.v8i1.7734
Τραγάκη, Α., Μπάγκαβος, Χ., & Ντούνας, Δ. (2015). Περί Δημογραφίας και Πληθυσμιακών Εξελίξεων. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ.
Tremblay, S., & Koukounaras Liagkis, M. (2021). Religious Education within Greece and Quebec: A Common Cofiguration for New political Debates. Στο F. J. Leslie, D. W. Lankshear, & S. G. Parker (Επιμ.), New Directions in Religious and Values Education. International Perspectives (σσ. 273-290). Oxford: Peter Lang.
VandebBos, G. R. (Επιμ.). (2015). APA Dictionary of Psychology (2η εκδ.). Washington DC: American Psychological Association.
von Brömssen, K., Ivkovits, H., & Nixon, G. (2020). Religious literacy in the curriculum in compulsory education in Austria, Scotland and Sweden - a three-country policy comparison. Journal of Beliefs & Values, 41(2), 132-149. doi:10.1080/13617672.2020.1737909
Weisse, W. (2011). Reflections on the REDCo project. British Journal of Religious Education, 33(2), 111-125. doi: https://doi.org/10.1080/01416200.2011.543589
West, W. (2000). Psychotherapy and Spirituality: Crossing the line between therapy and religion. London: Sage Publications.
Wright, A. (1996α). The child in relationship. Towards a communal model of spirituality. Στο R. Best (Επιμ.), Education spitituality and the whole chlid (σσ. 139-149). London: Cassell.
Wright, A. (1996β). Language and experience in the hermeneutics of religious understanding. British Journal of Religious Education, 18(3), 166-180. https://doi.org/10.1080/0141620960180305
Youtika, A., Joseph, S., & Diduca, D. (1999). Personality and religiosity in a Greek Christian Orthodox sample. Mental Health, Religion & Culture, 2(1), 71-74. doi:10.1080/13674679908406333
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. (2014). Οδηγός Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού-Γυμνασίου. Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων-Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2016). Έντυπο προσωρινο υλικό στα Θρησκευτικά Α’ Λυκείου. Αθήνα: ΙΤΥΕ Διόφαντος.
Χατζηιωάννου, Ε. (2005). Οι στάσεις των μαθητών προς το μάθημα των Θρησκευτικών (εμπειρική έρευνα). Διδακτορική Διατριβή. Θεσσαλονίκη: Α.Π.Θ. Σχολή Θεολογική, Τμήμα Θεολογίας. doi:10.12681/eadd/28165
Ζαφειρόπουλος, Κ. (2012). Ποσοτική εμπειρική έρευνα και δημιουργία στατιστικών μοντέλων. Αθήνα: ΚΡΙΤΙΚΗ.
Ζούρας, Π., Θερμός, Δ., Παναγάκης, Α., Βούκανου, Μ., & Μαστρομιχαλάκη, Α. (χ.χ.). Θρησκευτικά Δ’ Δημοτικού “Η πορεία μας στη ζωή”. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β.
221540_ELTHE_T5_T1_Liagkis-32-32-Sekadakis.pdf (638 KB) Open in new window