Στάση απέναντι στο σχολείο και προσδοκίες των μαθητών του Λυκείου για το επαγγελματικό τους μέλλον.

Postgraduate Thesis uoadl:2867438 252 Read counter

Unit:
Κατεύθυνση Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα (χορηγούμενος τίτλος από Παν/μιο Αθηνών/φοίτηση και εκπόνηση προβλεπόμενων εργασιών μόνο στο ΕΚΠΑ )
Library of the School of Education
Deposit date:
2019-04-04
Year:
2019
Author:
Evangelinou Alkistis
Supervisors info:
Αλεξάνδρα Βασιλοπούλου
Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας των Σχολικών Πρακτικών
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Original Title:
Στάση απέναντι στο σχολείο και προσδοκίες των μαθητών του Λυκείου για το επαγγελματικό τους μέλλον.
Languages:
Greek
Translated title:
Στάση απέναντι στο σχολείο και προσδοκίες των μαθητών του Λυκείου για το επαγγελματικό τους μέλλον.
Summary:
This research examines the perceptions students have about the educational system and how they form aspirations about their academic and their professional future. Students' perceptions are analyzed in 6 semi-structured interviews as they are shaped by the involvement of cultural capital, resistance theories and educational identity that the school requires the student to construct. These perceptions shape the pupil's relationship with the educational system, which in Greece is the "ticket" to enter the University. Students who fail to reshape their identity as requsted by the school, which defines a "good student" model, come into conflict with the educational system, adopt opposing attitudes towards it. The perceptions that they shape both for knowledge and for the teaching methods affects their aspirations and goals. For example, it affects the choice of a guidance group in the 2nd class of Lyceum, which then gives them access to specific Universities.
Main subject category:
Education
Keywords:
cultural capital, resistance theories, opposing attitudes, identity, pedagogical / educational identity, high school, expectations
Index:
No
Number of index pages:
0
Contains images:
No
Number of references:
53
Number of pages:
91
File:
File access is restricted only to the intranet of UoA.

ΜΔΕ Ευαγγελινού Άλκηστις .pdf
664 KB
File access is restricted only to the intranet of UoA.