Dissertation committee:
Επόπτης : Γεώργιος Κόρδης, τ. Επ. Καθηγητής, Θεολογική Σχολή, Τμήμα Θεολογίας, ΕΚΠΑ.
Μέλη : Καθηγήτρια κ. Ιωάννα Στουφή-Πουλημένου, Θεολογική Σχολή, Τμήμα Θεολογίας, ΕΚΠΑ.
Αναπλ. Καθηγητής κ. Δημήτριος Παυλόπουλος, Φιλοσοφική Σχολή,Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ.
Καθηγήτρια κ. Διοτίμα Λιαντίνη, Θεολογική Σχολή,Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, ΕΚΠΑ.
Καθηγήτρια κ. Γεωργιτσογιάννη Ευαγγελία, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
Αναπλ. Καθηγήτρια κ. Γλυκερία Χατζούλη, Θεολογική Σχολή, Τμήμα Θεολογίας, Α.Π.Θ.
Επίκ. Καθηγήτρια κ. Αγγελική Τριβυζαδάκη, Θεολογική Σχολή, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού, Α.Π.Θ.
Summary:
This doctoral dissertation constitutes the first analytic-synthetic presentation and examination of the complete artistic process informing the production of R. Kopsidis’ wall paintings in the context of his artistic output as a whole. Specifically, this thesis involves an in-depth analysis of Kopsidis’ original approach to iconography as evident in his work on the Saint Paul Greek Orthodox Church in Pregny-Chambésy, Geneva. Taking Kopsidis’ sketches and studies as a starting point, an aesthetic and iconographic analysis of the wall paintings at Saint Paul’s is undertaken with a view to revealing the artist’s creative process. Thorough reference is made to the distinctive structuring of colour and rendering of plasticity, the drawing and chromatic organization of depicted figures, as well as to the approach to space and method of rendering landscapes.
Keywords:
Rallis Kopsidis, wall paintings, road to Chambésy, Greek Orthodox Church of St. Paul, Geneva, Byzantine painting