Interventional Studies for the Enhancement of Oral Language and Reading Skills of Students with or at-risk-for Specific Learning Disabilities: The Contribution of Morphological Awareness

Doctoral Dissertation uoadl:3397509 39 Read counter

Unit:
Faculty of Educational Studies
Library of the School of Philosophy
Deposit date:
2024-04-26
Year:
2024
Author:
Papakostas Athanasios
Dissertation committee:
Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: Φωτεινή (Φαίη) Αντωνίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδαγωγικής των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Ασημίνα Μ. Ράλλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας στο Τμήμα Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Σουζάνα Παντελιάδου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής – Μαθησιακών Δυσκολιών στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Αγγελική Γενά, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο Τμήμα Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Διαμάντω Φιλιππάτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μαθησιακών Δυσκολιών στο Τμήμα Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Αθανάσιος Μιχάλης, Αναπληρωτής Καθηγητής Θεωρίας και Πράξης της Διδασκαλίας της Γλώσσας στην Εκπαίδευση στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Original Title:
Παρεμβατικές Μελέτες για την Ενίσχυση των Προφορικών και Αναγνωστικών Δεξιοτήτων Μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες ή σε Υψηλή Επικινδυνότητα για Εμφάνιση Μαθησιακών Δυσκολιών: Η Συμβολή της Μορφολογικής Επίγνωσης
Languages:
Greek
Translated title:
Interventional Studies for the Enhancement of Oral Language and Reading Skills of Students with or at-risk-for Specific Learning Disabilities: The Contribution of Morphological Awareness
Summary:
In recent years, reading interventions in the context of special education have been gathering increasing attention because of the recognition of the need for learning disabilities (LD) prevention. Oral language and metalinguistic skills, such as morphological awareness (MA) contribute to beginning reading development, but research evidence is still lacking in terms of defining their instructional effectiveness. Specifically, even though the theoretical view supports the binding role of MAamong linguistic skills and its importance to the acquisition of early reading, it is still an understudied instructional component. The current dissertation aimed at addressing the aforementioned gaps through a meta-analysis and two educational interventions. The meta-analysis focused on the treatment outcomes of MA interventions for students with or at-risk for LD and their effects on oral language and reading skills. Moreover, the two interventions targeted morphological, phonological, phonics, pragmatics, narrative, and semantic skills of students with or at-risk for LD. Results revealed significant effects of explicit cognitive and metacognitive skill instruction of oral language, metalinguistic, including MA, and reading skills, which support the view that these skills contribute to the overall language and reading development. These findings add to the existing knowledge in the field of special education, because they provide insight on the effects of resource room intervention. The studies presented here advance our understanding of the effectiveness of reading interventions and the evidence-based instructional approaches, content, and strategies. The practical implications of the relevant suggestions are extensive and include the training of special educators and the design of reading interventions.
Main subject category:
Education - Sport science
Keywords:
learning disabilities, intervention, reading, oral language, at-risk
Index:
No
Number of index pages:
0
Contains images:
Yes
Number of references:
341
Number of pages:
301
File:
File access is restricted until 2027-04-26.

Diatrivi_Papakostas_final.pdf
3 MB
File access is restricted until 2027-04-26.