Παρεμβατικές Μελέτες για την Ενίσχυση των Προφορικών και Αναγνωστικών Δεξιοτήτων Μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες ή σε Υψηλή Επικινδυνότητα για Εμφάνιση Μαθησιακών Δυσκολιών: Η Συμβολή της Μορφολογικής Επίγνωσης

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3397509 38 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-04-26
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Παπακώστας Αθανάσιος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: Φωτεινή (Φαίη) Αντωνίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδαγωγικής των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Ασημίνα Μ. Ράλλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας στο Τμήμα Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Σουζάνα Παντελιάδου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής – Μαθησιακών Δυσκολιών στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Αγγελική Γενά, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο Τμήμα Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Διαμάντω Φιλιππάτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μαθησιακών Δυσκολιών στο Τμήμα Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Αθανάσιος Μιχάλης, Αναπληρωτής Καθηγητής Θεωρίας και Πράξης της Διδασκαλίας της Γλώσσας στην Εκπαίδευση στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Παρεμβατικές Μελέτες για την Ενίσχυση των Προφορικών και Αναγνωστικών Δεξιοτήτων Μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες ή σε Υψηλή Επικινδυνότητα για Εμφάνιση Μαθησιακών Δυσκολιών: Η Συμβολή της Μορφολογικής Επίγνωσης
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Παρεμβατικές Μελέτες για την Ενίσχυση των Προφορικών και Αναγνωστικών Δεξιοτήτων Μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες ή σε Υψηλή Επικινδυνότητα για Εμφάνιση Μαθησιακών Δυσκολιών: Η Συμβολή της Μορφολογικής Επίγνωσης
Περίληψη:
Τα τελευταία χρόνια, οι αναγνωστικές παρεμβάσεις εντός του πεδίου της ειδικής αγωγής έχουν συγκεντρώσει σημαντική προσοχή, λόγω της ανάγκης για πρόληψη των Μαθησιακών Δυσκολιών (ΜΔ). Οι δεξιότητες προφορικού λόγου και μεταγλωσσικής επίγνωσης, όπως η Μορφολογική Επίγνωση (ΜΕ), φαίνεται πως συνεισφέρουν στην αναγνωστική ανάπτυξη στην πρώτη σχολική ηλικία, αλλά η εμπειρική έρευνα δεν έχει ακόμα προσδιορίσει ενδελεχώς τη διδακτική αποτελεσματικότητά τους στον προφορικό λόγο και στην ανάγνωση. Ειδικότερα, αν και υπάρχουν στοιχεία ότι ο ρόλος της ΜΕ είναι συνδετικός μεταξύ των δεξιοτήτων γλωσσικής επίγνωσης και σημαντικός για την κατάκτηση της πρώτης ανάγνωσης, είναι ακόμα υποερευνημένος. Η παρούσα διατριβή διερεύνησε τα παραπάνω με μια μετα-ανάλυση και δύο πειραματικές μελέτες. Στη μετα-ανάλυση παρουσιάζονται τα συγκεντρωτικά αποτελέσματα στον προφορικό λόγο και ανάγνωση των πειραματικών μελετών στις οποίες μαθητές με ΜΔ και σε επικινδυνότητα για εμφάνιση ΜΔ διδάχθηκαν στρατηγικές ΜΕ, αποκλειστικά ή στο πλαίσιο πολλαπλών δεξιοτήτων-στόχων. Επιπλέον, δημιουργήθηκαν 2 παρεμβατικές μελέτες για μαθητές Α΄ και Β΄ δημοτικού με ΜΔ ή σε επικινδυνότητα για εμφάνιση ΜΔ στις οποίες διδάχθηκαν στρατηγικές ΜΕ, φωνολογικής επίγνωσης, γραφοφωνημικών αντιστοιχιών, πραγματολογικής επάρκειας, αφηγηματικού λόγου και λεξιλογίου με στόχο την ενίσχυση του προφορικού λόγου και της ανάγνωσης. Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν τη σημαντική αποτελεσματικότητα της άμεσης και σαφούς διδασκαλίας γνωστικών και μεταγνωστικών στρατηγικών προφορικού και γραπτού λόγου, συμπεριλαμβανομένης της ΜΕ, στην κατάκτηση των αντίστοιχων δεξιοτήτων. Τα ευρήματα αυτά συνεισφέρουν στην υπάρχουσα γνώση στο πεδίο της ειδικής αγωγής, καθώς παρέχουν υποστήριξη για την αποτελεσματικότητα της παρέμβασης στο πλαίσιο των τμημάτων ένταξης. Οι μελέτες ενισχύουν την κατανόηση της επίδρασης των αναγνωστικών παρεμβάσεων με τη διάκριση των αποτελεσματικών διδακτικών προσεγγίσεων, περιεχομένου και στρατηγικών. Η δυνατότητα εφαρμογής των προτάσεων των μελετών στο πλαίσιο του σχολείου είναι εκτεταμένη και περιλαμβάνει την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και τον σχεδιασμό των αναγνωστικών παρεμβάσεων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
μαθησιακές δυσκολίες, παρέμβαση, ανάγνωση, προφορικός λόγος, υψηλή επικινδυνότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
341
Αριθμός σελίδων:
301
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2027-04-26.

Diatrivi_Papakostas_final.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2027-04-26.