Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση ψηφιακού υλικού για τη διδασκαλία της Χημείας Γ΄ Γυμνασίου με χρήση του διαδραστικού πίνακα

Διπλωματική Εργασία uoadl:1316180 168 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της χημείας και νέες εκπαιδευτικές τεχνολογίες
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2015-10-28
Έτος εκπόνησης:
2015
Συγγραφέας:
Παπαδημητρόπουλος Νικόλαος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παυλάτου Ευαγγελία Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΕΜΠ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση ψηφιακού υλικού για τη διδασκαλία της Χημείας Γ΄ Γυμνασίου με χρήση του διαδραστικού πίνακα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Development, Application and Evaluation of Digital Material for the teaching of Chemistry in the 3rd grade of Junior High School
Περίληψη:
Σε αυτή τη διπλωματική εργασία πραγματοποιήθηκε η κατασκευή προσομοιώσεων
εικονικού εργαστηρίου καθώς και άλλων ψηφιακών αντικειμένων, όπως εννοιολογικοί
χάρτες. Αυτό το ψηφιακό υλικό χρησιμοποιήθηκε για την σύνθεση μιας ψηφιακής
εφαρμογής (ΨΕ) με πεδίο εφαρμογής τη διδασκαλία της Χημείας στην Γ τάξη
Γυμνασίου και ειδικά της ενότητας "Οξέα και Βάσεις".
Η ΨΕ αξιολογήθηκε σε 7 δημόσια Γυμνάσια της περιφέρειας Πειραιά (σύνολο μαθητών
280) από ισάριθμους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι διαθέτουν πιστοποίηση στη
εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη και εμπειρία στη διδασκαλία της Χημείας
άνω των 10 ετών. Χρησιμοποιήθηκαν δύο τμήματα μαθητών από κάθε σχολείο που
διδάχθηκαν από τον ίδιο εκπαιδευτικό. Το ένα τμήμα (ΠΟ) διδάχθηκε με την ΨΕ
μέσω του διαδραστικού πίνακα, ενώ το άλλο τμήμα (ΟΕ) μέσω του συμβατικού πίνακα
και πραγματικού εργαστηρίου επίδειξης. Σε κάθε μαθητή και των δύο τμημάτων είχε
δοθεί φύλλο εργασίας στο οποίο οι δραστηριότητες ήταν όμοιες.
Τα τμήματα ΠΟ και ΟΕ συγκρίθηκαν πριν και μετά τη διδασκαλία μέσω ενός τεστ
επίδοσης (ΤΕ). Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων έγινε χρησιμοποιώντας το
SPSS 22 και τα αποτελέσματα έδειξαν σε ορισμένες περιπτώσεις στατιστικά
σημαντική μεγαλύτερη επίδοση σε μαθητές που έχουν διδαχθεί με τη χρήση της ΨΕ,
ενώ σε άλλες περιπτώσεις δεν βρέθηκε στατιστικά σημαντική διαφορά. Τα
αποτελέσματα αυτά δείχνουν ότι η διδασκαλία με τη χρήση ΨΕ μέσω του
διαδραστικού πίνακα μπορεί να επιτύχει τουλάχιστον τα ίδια αποτελέσματα με το
εργαστήριο επίδειξης και τον συμβατικό πίνακα.
Επίσης, οι εκπαιδευτικοί που χρησιμοποίησαν την ΨΕ επισήμαναν αδυναμίες και
πρότειναν βελτιώσεις, οι οποίες και λήφθηκαν υπόψη για την αναβάθμισή της.
Tο ψηφιακό υλικό και ειδικά οι προσομοιώσεις των εικονικών εργαστηρίων που
περιέχει η ΨΕ μπορούν να συνδυάζονται κατάλληλα με το πραγματικό εργαστήριο
ανάλογα με τη διαθέσιμη υλικοτεχνική υποδομή και το διδακτικό σχέδιο (σενάριο)
του εκπαιδευτικού.
Λέξεις-κλειδιά:
Εικονικό εργαστήριο, Διαδραστικός Πίνακας, ΤΠΕ, Ψηφιακά Αντικείμενα
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1-8
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
77
Αριθμός σελίδων:
143