Περίληψη:
Το επιστημονικό μοντέλο είναι μια απλοποιημένη απεικόνιση ή αναπαράσταση που
εμπεριέχει τη θεωρία, την ιδέα, ή/και το νόμο που διέπουν το στόχο, ο οποίος
μπορεί να είναι ένα σύνθετο αντικείμενο, ένα φαινόμενο, μια διαδικασία ή ένα
σύστημα. Η χρήση τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών (Φ.Ε.) έχει
αποτελέσει αντικείμενο πολλών ερευνών, καθώς συμβάλουν καθοριστικά στην εξέλιξη
της γνώσης των μαθητών και των μαθητριών. Τα αποτελέσματα των ερευνών αυτών
έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί (έμπειροι και μελλοντικοί) δεν έχουν σε
ικανοποιητικό βαθμό ενημερωμένες αντιλήψεις για τα επιστημονικά μοντέλα.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία διερευνήθηκαν οι αντιλήψεις έμπειρων
εκπαιδευτικών Φ.Ε. σχετικά με τις διαστάσεις της φύσης, της λειτουργίας, της
πολλαπλότητας και της αλλαγής των επιστημονικών μοντέλων, καθώς και ο τρόπος με
τον οποίον τα χρησιμοποιούν στη διδακτική τους πρακτική. Τα αποτελέσματα της
έρευνας έδειξαν ότι οι αντιλήψεις των έμπειρων εκπαιδευτικών Φ.Ε. ως προς τη
φύση και τη λειτουργία των επιστημονικών μοντέλων ήταν σε ικανοποιητικό βαθμό
κοντά στις επιστημονικά αποδεκτές (sophisticated) σε σχέση με αντίστοιχες
έρευνες της διεθνούς βιβλιογραφίας. Η εικόνα για το επίπεδο των αντιλήψεών τους
ως προς την πολλαπλότητα και την αλλαγή των επιστημονικών μοντέλων κρίθηκε
επίσης ικανοποιητική. Τέλος, δεν παρατηρείται ικανοποιητική συνέπεια ανάμεσα
στο «τι πιστεύουν» και στο «τι κάνουν» οι εκπαιδευτικοί.
Λέξεις-κλειδιά:
επιστημονικό μοντέλο, διαστάσεις μοντέλων, προβλεπτική ικανότητα, αντιλήψεις εκπαιδευτικών