Εννοιολογική αλλαγή και εκτελεστικές λειτουργίες

Διπλωματική Εργασία uoadl:1317237 271 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2014-09-29
Έτος εκπόνησης:
2014
Συγγραφέας:
Χουντάλα Άννα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Στέλλα Βοσνιάδου Καθηγήτρια (Επιβλέπουσα), Αθανάσιος Πρωτόπαπας Αναπλ. Καθηγητής, Πέτρος Ρούσσος Επίκ. Καθηγητής
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εννοιολογική αλλαγή και εκτελεστικές λειτουργίες
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Conceptual change and executive functions
Περίληψη:
Γιατί τα παιδιά δυσκολεύονται τόσο με τη μάθηση των επιστημονικών εννοιών και
τα μαθηματικά; Πρόσφατες μελέτες συσχετίζουν την εννοιολογική ανάπτυξη με τις
εκτελεστικές λειτουργίες. Στόχος της παρούσας έρευνας ήταν η πειραματική, παρά
η συσχετιστική, διερεύνηση της σχέσης μεταξύ εκτελεστικών λειτουργιών και
εννοιολογικής αλλαγής, αφενός σε ευρύ πεδίο γνωστικών τομέων και, αφετέρου σε
παιδιά σχολικής ηλικίας, τα οποία έχουν εκτεθεί στη συστηματική και ρητή
διδασκαλία των επιστημονικών εννοιών. Προηγούμενες έρευνες δείχνουν ότι οι
εκτελεστικοί πόροι δεν είναι απεριόριστοι, αλλά εξαντλούνται προσωρινά με τη
χρήση τους. Η εμπλοκή σε δραστηριότητα που απαιτεί εκτελεστικό έλεγχο μειώνει
την ικανότητα περαιτέρω χρήσης του αμέσως μετά. Η εξάντληση των εκτελεστικών
λειτουργιών πρόσφατα παρατηρήθηκε και σε παιδιά προσχολικής ηλικίας για τη
μελέτη της σχέσης των εκτελεστικών λειτουργιών και της Θεωρίας του Νου. Το
Πείραμα 1 έδειξε ότι η εξάντληση των εκτελεστικών λειτουργιών σε παιδιά της ΣΤ΄
δημοτικού μείωσε την επίδοση τους όταν κατηγοριοποιούσαν έννοιες στις
επιστημονικές τους κατηγορίες, αλλά όχι όταν τις κατηγοριοποιούσαν στις
αρχικές, διαισθητικές τους κατηγορίες. Αντίστοιχες επιδράσεις δεν βρέθηκαν
στους χρόνους απόκρισης ούτε των παιδιών, αλλά ούτε και των ενηλίκων (Πείραμα
2). Τα ευρήματα αυτά υποστηρίζουν την άποψη ότι η εννοιολογική αλλαγή εμπλέκει
εκτελεστικές λειτουργίες. Περαιτέρω μελλοντική έρευνα για την αποσαφήνιση του
ρόλου των ΕΛ στη μάθηση, τόσο στο εννοιολογικό σύστημα των παιδιών όσο και των
ενηλίκων είναι απαραίτητη. Το παράδειγμα της εξάντλησης των εκτελεστικών
λειτουργιών παρέχει μία χρήσιμη πειραματική μέθοδο στην εν λόγω έρευνα.
Λέξεις-κλειδιά:
Εννοιολογική αλλαγή, Εκτελεστικές λειτουργίες, Εξάντληση εκτελεστικών λειτουργιών, Γνωστική ανάπτυξη
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
vii, viii
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
141
Αριθμός σελίδων:
x, 65
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

document.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.