Οι βοτανικοί κήποι και η σημασία τους για την προστασία του περιβάλλοντος την έρευνα και την εκπαίδευση. Συμπεράσματα από την περιήγηση σχολείων στο βοτανικό κήπο Ιουλίας και Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους

Διπλωματική Εργασία uoadl:1319231 459 Αναγνώσεις

Μονάδα:
ΠΜΣ Διδακτική της Βιολογίας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2015-01-29
Έτος εκπόνησης:
2015
Συγγραφέας:
Αθανασόπουλος Ανδρέας
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ριζοπούλου Σ., Παπασιδέρη Ι., Χαραλαμπίδης Ι.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι βοτανικοί κήποι και η σημασία τους για την προστασία του περιβάλλοντος την έρευνα και την εκπαίδευση. Συμπεράσματα από την περιήγηση σχολείων στο βοτανικό κήπο Ιουλίας και Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
The importance of botanic gardens for education, research and protection of the environment Conclusions of a survey of primary and secondary schools visiting the & A. N. Diomedes botanic gardenI
Περίληψη:
Οι Βοτανικοί κήποι, σε αντιδιαστολή με τα πάρκα και λοιπές εκτάσεις αστικού ή
περιαστικού πρασίνου, έχουν ιδρυθεί με σκοπό όχι κατ’ ανάγκην την ψυχαγωγία των
επισκεπτών, παρότι και αυτή συμπεριλαμβάνεται στους στόχους τους. Οι κυριότεροι
όμως στόχοι ενός Βοτανικού Κήπου είναι η διευκόλυνση την επιστημονικής έρευνας,
η συμβολή στην προστασία του περιβάλλοντος (μεταξύ άλλων μέσω της προστασίας
και διατήρησης απειλουμένων ή σπανίων ειδών) αλλά και η αξιοποίηση στην
εκπαίδευση. Εκτός από την εκπαίδευση που σχετίζεται με τα μαθήματα Βιολογίας
στις διάφορες βαθμίδες της Δημόσιας Εκπαίδευσης, ο βοτανικός κήπος συνδυάζεται
και με δραστηριότητες σχετικές με την Εκπαίδευση για το Περιβάλλον. Η τελευταία
αυτή, και ιστορικά πιο πρόσφατη χρήση, γνωρίζει μεγάλη εξάπλωση διεθνώς καθώς
όχι μόνο συνδυάζεται με τους υπόλοιπους στόχους (επιστημονικής έρευνας και
αναψυχής) αλλά προσελκύει ομάδες πληθυσμού των οποίων η ευαισθητοποίηση για τα
περιβαλλοντικά προβλήματα αποτελεί στόχο όλων των σύγχρονων συστημάτων
εκπαίδευσης και προγραμμάτων σπουδών.
Η παρούσα εργασία περιλαμβάνει μια βασισμένη σε ερωτηματολόγια έρευνα καθώς
και μια επισκόπηση της παρούσας (2009) κατάστασης ορισμένων γνωστών Βοτανικών
κήπων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με βάση τη βιβλιογραφία και επιτόπιες
επισκέψεις. Η έρευνα περιελάμβανε 144 μαθητές δευτεροβάθμιας καθώς και των δύο
τελευταίων τάξεων της πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που επισκέπτονται τον Βοτανικό
Κήπο Ι. & Α.Ν. Διομήδους στο Χαϊδάρι και 45 συνοδούς εκπαιδευτικούς, με στόχο
την ανάλυση των κινήτρων που τους οδήγησαν στην επίσκεψη, το κατά πόσο
υλοποιήθηκαν οι στόχοι που είχαν προηγουμένως τεθεί, την διερεύνηση της εικόνας
και πληροφόρησης που οι συμμετέχοντες είχαν για το Βοτανικό κήπο πριν και μετά
την επίσκεψη καθώς και τις ανάγκες και προτάσεις τους. Τα αποτελέσματα δείχνουν
ότι μεγάλο μέρος των σχολικών τμημάτων έρχεται στο Βοτανικό Κήπο με στόχο την
αναψυχή και λιγότερο για προετοιμασμένους εκ των προτέρων εκπαιδευτικούς
στόχους. Συνεπώς υπάρχει μικρή προετοιμασία σχετικά με το τι είναι και τι
σκοπούς εξυπηρετεί ένας Βοτανικός Κήπος. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί ωστόσο
εξέφρασαν την ανάγκη ύπαρξης εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που να εμπλέκουν τους
μαθητές, πέρα από την ξενάγηση που προσφέρει ο Βοτανικός Κήπος. Σχετικά με την
επίτευξη των στόχων της επίσκεψης, όποιοι κι αν ήταν, φαίνεται να υπάρχει
διάσταση απόψεων μεταξύ των σχεδίων και προσδοκιών των εκπαιδευτικών και της
εικόνας που είχαν οι μαθητές όσον αφορά την αποκτηθείσα γνώση.Τα πορίσματα της
έρευνας και ιδίως οι παρατηρήσεις και προτάσεις των επισκεπτών που εμπλέκονται
στην έρευνα αξιοποιήθηκαν για την καλύτερη ενημέρωση των σχολείων σχετικά με
τις εκπαιδευτικές δυνατότητες του Βοτανικού κήπου μέσω του ιστοτόπου που
σχεδιάστηκε στη συνέχεια και συντηρείται από την συγγραφέα της έρευνας.
Χρησίμευσαν επίσης ως αφετηρία για δραστηριότητες και υλικό που ετοιμάστηκαν
και δοκιμάστηκαν από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λαυρίου σε
συνεργασία με τον Βοτανικό κήπο και θα αναρτηθούν και θα διατίθενται ελεύθερα
προς χρήση στους επισκέπτες.
Λέξεις-κλειδιά:
Βοτανικοί κήποι, Εκπαίδευση, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Έρευνα, Περιβάλλον
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
30
Αριθμός σελίδων:
140