Προτεινόμενη προσέγγιση της διδασκαλίας στο Γυμνάσιο της σύγχρονης άποψης της επιστήμης για το Άτομο

Διπλωματική Εργασία uoadl:1319671 168 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της χημείας και νέες εκπαιδευτικές τεχνολογίες
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2015-11-11
Έτος εκπόνησης:
2015
Συγγραφέας:
Τουμαζάτος Διονύσιος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κυρίτσης Παναγιώτης Αναπλ. Καθηγητής,(Επιβλέπων), Μαυρικάκη Ευαγγελία Επίκ. Καθηγήτρια, Παρασκευοπούλου Πατρίνα Επίκ. Καθηγήτρια,   Σταμπάκη - Χατζηπαναγιώτη Δέσποινα Καθηγήτρια (Επιστημονικός υπεύθυνος)
Πρωτότυπος Τίτλος:
Προτεινόμενη προσέγγιση της διδασκαλίας στο Γυμνάσιο της σύγχρονης άποψης της επιστήμης για το Άτομο
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Proposed approach of teaching in Secondary School (Gymnasium) of the modern scientific view of science of  Atom.
Περίληψη:
Η παρούσα διατριβή αποτελείται από δύο μέρη, το θεωρητικό και το πειραματικό.
Στο θεωρητικό μέρος αναφέρονται οι θεωρίες μάθησης που συνδέονται με τη
μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε στο πειραματικό μέρος αλλά και τα βασικά σημεία
του γνωστικού αντικειμένου της διδασκαλίας. Η θεωρία για τη δομή του ατόμου
είναι τεράστια και ξεφεύγει από τα πλαίσια και τους στόχους της διατριβής.
Έτσι, παρουσιάζονται μόνον μέρη της θεωρίας προσαρμοσμένα για διδασκαλία σε
χαμηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης. Η εργασία έχει ως σκοπό να διερευνήσει τη
δυνατότητα κατανόησης των θεωρητικών επιτευγμάτων της επιστήμης του 20ου αιώνα
για τη δομή του ατόμου. Το βασικό ερώτημα που τίθεται προς διερεύνηση είναι αν
μπορεί να διδαχθεί η σύγχρονη επιστημονική άποψη για τη δομή του ατόμου σε
μαθητές της Γ/ Γυμνασίου. Δημιουργήθηκε ερωτηματολόγιο, που εμφανίζεται στο
πειραματικό μέρος, με το οποίο διερευνήθηκαν οι ιδέες των μαθητών για τη δομή
του ατόμου. Επιβεβαιώθηκε ότι οι μαθητές είχαν εναλλακτικές ιδέες παρόμοιες με
τις αναφερόμενες στην διεθνή βιβλιογραφία. Πραγματοποιήθηκε διδασκαλία δύο
διδακτικών ωρών σε δύο από τα τέσσερα τμήματα της Γ/ τάξης Γυμνασίου τα οποία
λειτούργησαν ως Πειραματικά Τμήματα. Η διδασκαλία περιελάμβανε την εισαγωγή /
παρουσίαση στους μαθητές μερικών βασικών εννοιών που εμφανίζονται στη σύγχρονη
άποψη για τη δομή του ατόμου. Οι μαθητές δεν είχαν στη διάθεσή τους σημειώσεις,
ενώ οι έννοιες που παρουσιάστηκαν δεν υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια του
Γυμνασίου. Η μέθοδος των αναλογιών με καθημερινά αντιμετωπιζόμενες καταστάσεις
που χρησιμοποιήθηκε, αποδείχθηκε αποτελεσματική για τις περισσότερες έννοιες
της διδασκαλίας. Τα υπόλοιπα δύο τμήματα ήταν τα Τμήματα Ελέγχου, στα οποία
ακολουθήθηκε η προτεινόμενη από το αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλία. Οι μαθητές
και των τεσσάρων τμημάτων μερικές εβδομάδες μετά την διδασκαλία συμπλήρωσαν το
ίδιο ερωτηματολόγιο της έρευνας ταυτόχρονα. Τα αποτελέσματα συγκρίθηκαν και
εξήχθησαν τα συμπεράσματα. Πρέπει να τονιστεί ότι οι απαντήσεις των μαθητών των
Πειραματικών Τμημάτων αποτελούν καταγραφή των όσων εμπέδωσαν από την διδακτική
παρέμβαση, δεδομένου ότι δεν διέθεταν κανένα γραπτό βοήθημα μετά από αυτή. Από
την ανάλυση-συζήτηση των αποτελεσμάτων συνάγεται ότι οι
μαθητές είναι «πρόθυμοι» να ακούσουν τη διδασκαλία εκτός σχολικού εγχειριδίου.
Οι περισσότερες έννοιες που επιχειρήθηκε να εισαχθούν, έγιναν δεκτές από τη
πλειοψηφία των μαθητών, υπήρξαν όμως και κάποιες έννοιες οι οποίες προκάλεσαν
σύγχυση και ως εκ τούτου χρήζουν διαφορετικής αντιμετώπισης. Παράλληλα, μέσω
ερωτηματολογίου που δόθηκε προς συμπλήρωση σε εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης, διερευνήθηκε αν οι εκπαιδευτικοί είναι σύμφωνοι να εισαχθεί η
διδασκαλία των εννοιών της σύγχρονης επιστήμης για το άτομο στο Γυμνάσιο. Η
σύμφωνη γνώμη των εκπαιδευτικών αποτελεί βασική προϋπόθεση εισαγωγής νέων
εννοιών στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών του Γυμνασίου.
Λέξεις-κλειδιά:
Δομή ύλης, Άτομο, Πυρήνας, Ηλεκτρόνιο, Κυματοσωματίδιο
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
7
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
77
Αριθμός σελίδων:
141