Η Επίδοση Μαθητών της Α’ Δημοτικού με Μαθησιακές Δυσκολίες και Μαθητών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος στη Φωνολογική Επίγνωση και την Ακουστική Κατανόηση

Διπλωματική Εργασία uoadl:1329550 784 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-02-24
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Νουβέλογλου Δήμητρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Επιβλέπουσα καθηγήτρια Αντωνίου Φαίη, ΦΠΨ, ΕΚΠΑ, Ράλλη Ασημίνα, ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Επίδοση Μαθητών της Α’ Δημοτικού με Μαθησιακές Δυσκολίες και Μαθητών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος στη Φωνολογική Επίγνωση και την Ακουστική Κατανόηση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Επίδοση Μαθητών της Α’ Δημοτικού με Μαθησιακές Δυσκολίες και Μαθητών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος στη Φωνολογική Επίγνωση και την Ακουστική Κατανόηση
Περίληψη:
Το «ἕν οἶδα, ὅτι οὐδέν οἶδα» (= Ένα γνωρίζω, πως δεν γνωρίζω τίποτε) του Σωκράτη αποτέλεσε την αρχή της αναζήτησης σε κάθε είδος γνώσης και τον τρόπο σκέψης για κάθε ερευνητή που επιδιώκει να προάγει την επιστήμη που σπούδασε ένα βήμα παρακάτω. Είναι η φράση που αναζητά συνεχώς την πορεία για εξέλιξη. Η συγκεκριμένη εργασία πιστή σε αυτό το απόφθεγμα αναφέρεται στη φωνολογική επίγνωση και την ακουστική κατανόηση των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες (ΜΔ) και με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Βασικός σκοπός της είναι να εξετάσει αν οι συγκεκριμένες μεταβλητές παρουσιάζουν συσχέτιση μεταξύ τους τόσο σε κάθε πληθυσμιακή ομάδα ξεχωριστά όσο και συγκριτικά μεταξύ των δύο πληθυσμιακών ομάδων.
Οι συμμετέχοντες ήταν 47 μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες ηλικίας 5,30 έως 7,00 ετών (Α΄ Δημοτικού) και 8 μαθητές με ΔΑΦ ηλικίας 7,00 έως 9,00 ετών. Οι μαθητές αυτοί, αρχικά αξιολογήθηκαν με το μη λεκτικό τεστ νοημοσύνης Raven, στο οποίο παρουσίασαν δείκτη πάνω από 80 επιβεβαιώνοντας με αυτό τον τρόπο ότι οι ανεπάρκειες που εκδηλώνουν δεν οφείλονται σε νοητική δυσλειτουργία. Στη συνέχεια, αξιολογήθηκε η φωνολογική επίγνωση σε δραστηριότητες σύνθεσης και απαλοιφής συλλαβών και φωνημάτων καθώς και η ακουστική κατανόηση σε δραστηριότητες επιτέλεσης εντολών και αναδιήγησης μιας ιστορίας. Όλες οι παραπάνω δραστηριότητες αξιολογήθηκαν με το Λογόμετρο (Μουζάκη και συν., 2017).
Τα σημαντικότερα αποτελέσματα των αναλύσεων συσχέτισης, γραμμικής παλινδρόμησης αλλά και σύγκρισης μέσω του T-test που προέκυψαν από την εν λόγω έρευνα έδειξαν ότι στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες: α) η ακουστική κατανόηση και η φωνολογική επίγνωση ως προς τη συλλαβή και το φώνημα παρουσιάζουν θετική συσχέτιση που κρίνεται στατιστικώς σημαντική και β) η φωνολογική επίγνωση αποτελεί προβλεπτικό δείκτη της ακουστικής κατανόησης. Οι μαθητές με ΔΑΦ παρουσιάζουν θετική συσχέτιση που κρίνεται στατιστικώς σημαντική: α) μεταξύ της ακουστικής κατανόησης και της φωνολογικής επίγνωσης ως προς τη συλλαβή και το φώνημα. Μάλιστα, όσον αφορά τις δύο πληθυσμιακές ομάδες συγκριτικά προέκυψε ότι η κατανόηση προφορικού λόγου και η φωνολογική επίγνωση συσχετίζονται και στις δύο ομάδες. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι και στις δύο ομάδες η φωνολογική επίγνωση αποτελεί προβλεπτικό δείκτη της ακουστικής κατανόησης
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Ειδική Εκπαίδευση
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
φωνολογική επίγνωση, ακουστική κατανόηση, μαθησιακές δυσκολίες, ΔΑΦ
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
160
Αριθμός σελίδων:
79
Διπλωματική Νουβέλογλου Δήμητρα.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο