Οι απόψεις των ατόμων που στελεχώνουν μια ελληνική παιγνιοθήκη αναφορικά με τη συμβολή του παιχνιδιού στην ανάπτυξη και την ένταξη των ατόμων με αναπηρία

Διπλωματική Εργασία uoadl:1437651 578 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Τμήματος Εκπαίδευσης & Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΑΠΗ)
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-03-26
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Νίνου Φλώρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Καλλιρόη Παπαδοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι απόψεις των ατόμων που στελεχώνουν μια ελληνική παιγνιοθήκη αναφορικά με τη συμβολή του παιχνιδιού στην ανάπτυξη και την ένταξη των ατόμων με αναπηρία
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι απόψεις των ατόμων που στελεχώνουν μια ελληνική παιγνιοθήκη αναφορικά με τη συμβολή του παιχνιδιού στην ανάπτυξη και την ένταξη των ατόμων με αναπηρία
Περίληψη:
Οι παιγνιοθήκες συνιστούν ένα θεσμό με παγκόσμια αναγνώριση. Πρόκειται για κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους παιχνιδιού στόχος των οποίων είναι η μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων με την παροχή της δυνατότητας για παιχνίδι σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες του κοινού στο οποίο απευθύνονται κάθε φορά και τις δεδομένες κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές και πολιτιστικές συνθήκες κάτω από τις οποίες δημιουργούνται, η φιλοσοφία και τα είδη τους ποικίλουν από χώρα σε χώρα. Στις χώρες του εξωτερικού έχει παρατηρηθεί αυξημένο ερευνητικό ενδιαφέρον αναφορικά με τον σκοπό και τον τρόπο λειτουργίας των παιγνιοθήκων. Έχουν διερευνηθεί οι απόψεις των ατόμων που στελεχώνουν τις παιγνιοθήκες αλλά κι εκείνων που συμμετέχουν ως επισκέπτες- παίκτες σε αυτές και των γονιών τους. Στην Ελλάδα ο συγκεκριμένος θεσμός δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος και πολύ περιορισμένες είναι οι έρευνες που έχουν λάβει χώρα. Η ύπαρξη παιγνιοθηκών στην χώρα μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη συμμετοχή ατόμων με αναπηρία ως παικτών. Απώτερος σκοπός τους είναι η προώθηση της ένταξης μέσω της διαδικασίας του παιχνιδιού.
Η παρούσα ποιοτική έρευνα μελετά τις απόψεις 14 ατόμων που στελεχώνουν μια ελληνική παιγνιοθήκη που στεγάζεται στο νομό Αττικής. Ειδικότερα διερευνώνται οι απόψεις δέκα εθελοντριών που αναλαμβάνουν την οργάνωση και την υλοποίηση δραστηριοτήτων παιχνιδιού, της εμψυχώτριας θεατρικού παιχνιδιού και των τριών υπεύθυνων της Ελληνικής Εταιρείας Παιγνιοθήκης που εποπτεύουν τη λειτουργία όλων των ελληνικών παιγνιοθηκών. Μελετώνται οι απόψεις τους για τη συμβολή του παιχνιδιού στην ανάπτυξη και την ένταξη των ατόμων με αναπηρία στο κοινωνικό σύνολο. Εξετάζεται επίσης, ο τρόπος με τον οποίο υπάρχει το παιχνίδι στην παιγνιοθήκη και οι πρακτικές που εφαρμόζονται ως προς αυτό. Το μεθοδολογικό εργαλείο του ερευνητικού εγχειρήματος είναι η ημιδομημένη συνέντευξη και η ανάλυση των δεδομένων βασίζεται στη θεματική ανάλυση περιεχομένου.
Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας αναδεικνύουν την επιρροή του ιατρικού μοντέλου προσέγγισης της αναπηρίας στη διαμόρφωση των απόψεων των συμμετεχόντων σε σχέση με το παιχνίδι και την αναπηρία. Η αναπηρία αντιμετωπίζεται ως πρόβλημα που θεωρείται η κύρια αιτία των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία στο παιχνίδι τους. Η πλειοψηφία μάλιστα, των πρακτικών που υιοθετούνται από τους συμμετέχοντες δεν διαπνέονται από τη φιλοσοφία της ένταξης. Το παιχνίδι αντιμετωπίζεται ως μέσο για την κανονικοποίηση της διαφορετικότητας των ατόμων με αναπηρία ενισχύοντας την περιθωριοποίηση και τον αποκλεισμό που βιώνουν.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
παιγνιοθήκη, παιχνίδι, αναπηρία, ένταξη
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
4
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
121
Αριθμός σελίδων:
204
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική εργασία_ Νίνου Φλώρα.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.