Το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων στις θαλάσσιες μεταφορές στα πλαίσαια της ΕΕ. Εξελικτική πορεία του νομικού πλαισίου, ισχύον καθεστώς και πρόσφατες εξελίξεις και προβληματικές.

Διπλωματική Εργασία uoadl:1455027 355 Αναγνώσεις

Μονάδα:
ΠΜΣ Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2015-12-01
Έτος εκπόνησης:
2015
Συγγραφέας:
Θεοδωροπούλου Βαλεντίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χαράλαμπος Χρυσανθάκης. Καθηγητής. Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης. ΕΚΠΑ
Αντώνιος Μεταξάς. Λέκτορας. Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης. ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων στις θαλάσσιες μεταφορές στα πλαίσαια της ΕΕ. Εξελικτική πορεία του νομικού πλαισίου, ισχύον καθεστώς και πρόσφατες εξελίξεις και προβληματικές.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
The issue of state aids in the maritime transport sector within the EU. Evolution of the legal framework, current status and recent developments and problematics.
Περίληψη:
Οι κρατικές ενισχύσεις αποτελούν ένα μέσο, το οποίο χρησιμοποιούν τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη στήριξη διαφόρων κλάδων της οικονομίας τους. Η αλόγιστη χρήση τους, όμως, είναι πιθανό να οδηγήσει σε στρέβλωση του ανταγωνισμού και αρνητικό επηρεασμό του ενδοενωσιακού εμπορίου. Για το λόγο αυτό, στη Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει οριοθετηθεί με γενικές διατάξεις το θεσμικό πλαίσιο για τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων. Εκ παραλλήλου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν σκιαγραφήσει τις προϋποθέσεις που στοιχειοθετούν την έννοια της κρατικής ενίσχυσης.
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων και ασχολείται διεξοδικά με την περίπτωση των κρατικών ενισχύσεων στις θαλάσσιες μεταφορές. Ο τομέας των θαλασσίων μεταφορών, συγκεκριμένα, είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών-μελών αυτής. Ο υπόψη κλάδος, όμως, βρίσκεται αντιμέτωπος εδώ και αρκετά έτη με τον έντονο ανταγωνισμό από πλοία νηολογημένα σε τρίτες χώρες, οι οποίες μέσω των μέτρων που λαμβάνουν τείνουν φυσικά στο ίδιον όφελος, στην ανάπτυξη της ναυτιλίας τους με ταχείς ρυθμούς και στην επέκταση των οικονομικών τους δομών.
Η Επιτροπή έχει εκδώσει σειρά από Κατευθυντήριες Γραμμές, οι οποίες ρυθμίζουν τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων στις θαλάσσιες μεταφορές. Στόχος των υπόψη Κατευθυντηρίων Γραμμών είναι η σύγκλιση των μέτρων που θεσπίζουν τα κράτη-μέλη για την προστασία του στόλου τους, ώστε να υπάρχει ένα –όσο το δυνατό- ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες μεταφορές και να προωθείται έτσι η ανάπτυξη και η ανταγωνιστικότητα του κλάδου της ναυτιλίας σε ολόκληρη την Ένωση.
Οι κατευθυντήριες γραμμές, οι οποίες βρίσκονται σήμερα σε ισχύ και ισχύουν από το 2004, προβλέπεται να αναθεωρηθούν. To 2014 αποφασίστηκε η επ’ αόριστον παράτασή τους.
Οι λόγοι για τους οποίους θεωρείται ακόμη αιτιολογημένη, αλλά και μάλλον επιβεβλημένη η χορήγηση κρατικών ενισχύσεων στις θαλάσσιες μεταφορές είναι πολλοί και ποικίλοι και έχουν καταδειχθεί από το θεσμικό σύστημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κλείνοντας, σημειώνουμε ότι οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους οικονομικούς κλάδους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι χορηγηθείσες ενισχύσεις κρίνονται ως επί το πλείστον θετικές, έχοντας συμβάλλει κυρίως στην ανάπτυξη της ενωσιακής ναυτιλίας εν γένει και του ενωσιακού στόλου ειδικότερα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Κρατικές ενισχύσεις, θαλάσσιες μεταφορές, ναυτιλία, Ευρωπαϊκή Ένωση, Ευρωπαϊκό Δίκαιο Ανταγωνισμού.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
106
Αριθμός σελίδων:
59
Σημειώσεις:
Τοπική Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο.

913 Θεοδωροπούλου, Βαλεντίνα.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο.