Από τον αστυνόμο Γκίκα στη Βρισηίδα: η συμβολή των ΤΠΕ στην παραγωγή γραπτού λόγου στο Γυμνάσιο, με έμφαση στην Υπερλογοτεχνική Αφήγηση

Διπλωματική Εργασία uoadl:1506376 609 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για την Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Τμήματος Εκπαίδευσης & Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΑΠΗ)
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-05-08
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Αλεξοπούλου Παναγιώτα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Σφυρόερα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Από τον αστυνόμο Γκίκα στη Βρισηίδα: η συμβολή των ΤΠΕ στην παραγωγή γραπτού λόγου στο Γυμνάσιο, με έμφαση στην Υπερλογοτεχνική Αφήγηση
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Από τον αστυνόμο Γκίκα στη Βρισηίδα: η συμβολή των ΤΠΕ στην παραγωγή γραπτού λόγου στο Γυμνάσιο, με έμφαση στην Υπερλογοτεχνική Αφήγηση
Περίληψη:
Η παραγωγή γραπτού λόγου, σύμφωνα με τις διακηρύξεις διεθνών οργανισμών (Partnership for 21st Century Skills, 2008 National Council of Teachers of English, 2013) κατέχει κεντρική θέση μεταξύ των ιδιοτήτων που πρέπει να διαθέτει ο πολίτης του 21ου αι., ώστε να είναι σε θέση να προσαρμόζει το λόγο του σε ποικίλα ακροατήρια και σκοπούς. Παράλληλα, η εμφάνιση της νέας μορφής κειμενικότητας που εισήγαγαν οι Νέες Τεχνολογίες μέσω των υβριδικών ψηφιακών κειμένων, απαιτεί με τη σειρά της νέες δεξιότητες, τόσο χειρισμού όσο και κριτικής προσέγγισης. Οι σχεδιαστές της εκπαιδευτικής πολιτικής σε διεθνές επίπεδο, μέσω μιας σειράς Διακηρύξεων Αρχών και Προγραμμάτων Σπουδών επιχειρούν να προετοιμάσουν τους μαθητές, όχι μόνο ως καταναλωτές των νέων κειμένων αλλά και ως δημιουργούς (NCTE, 2016, CCCC, 2014, NWP, 2011). Ανάλογα και στην Ελλάδα, τα Προγράμματα Σπουδών (ΔΕΠΠΣ, ΑΠΣ, 2003 και, κυρίως, 2011) προάγουν την προσέγγιση της ψηφιακής κειμενικότητας αλλά και τη χρήση των ηλεκτρονικών περιβαλλόντων για την ανάπτυξη συνεργατικών δραστηριοτήτων γραφής, πρακτική που είχε ήδη δώσει μια σειρά πολύ ενθαρρυντικών αποτελεσμάτων στο εξωτερικό, όσον αφορά τα οφέλη στην παραγωγή γραπτού λόγου (Li, 2013, Mak & Coniam, 2008, Woo & Chu, 2013, Kim & Li, 2016). Αρωγό στην προσπάθεια αυτή αποτελεί και η πρακτική της Δημιουργικής Γραφής, που εισήχθη επίσημα πλέον (Οδηγίες, 2016, Προεδρικό Διάταγμα, ΦΕΚ 211/2016) στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα μόλις τον τελευταίο χρόνο και η οποία έχει επίσης χρησιμοποιηθεί ευρύτατα στο εξωτερικό (Rowe et al., 2007 Lammers et al., 2014, Yang & Wu, 2012 ).
Η παρούσα εργασία, συνδυάζοντας τις πρακτικές της Δημιουργικής Γραφής, τις δυνατότητες των Νέων Τεχνολογιών (υπερκειμενικότητα, πολυμεσικότητα) αλλά και τα πλεονεκτήματα των ψηφιακών περιβαλλόντων συνεργατικής γραφής (wikis), επεχείρησε να διερευνήσει κατά πόσο η συγγραφή πρωτότυπων υπερλογοτεχνικών έργων (πεζών και ποιητικών) από τους μαθητές Γυμνασίου προάγει την ικανότητα παραγωγής λόγου σύμφωνα με τα ζητούμενα των Προγραμμάτων Σπουδών, παράλληλα με την ενίσχυση της κινητοποίησης, τη συνεργατικότητα και την αίσθηση κοινότητας της τάξης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
κειμενικά είδη, ύφος, περίσταση επικοινωνίας, υπερλογοτεχνία, δημιουργική γραφή, συνεργασία, περιβάλλον wiki, Προγράμματα Σπουδών
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
598
Αριθμός σελίδων:
496
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

alexopoulou-dissertation.pdf
13 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

 


alexopoulou synodeftiko arxeio.zip
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο.