Η σημασία της πραγματολογικής επάρκειας και της γλωσσικής ικανότητας στην κοινωνική προσαρμογή μαθητών Α' δημοτικού με υψηλή επικινδυνότητα εμφάνισης Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών

Διπλωματική Εργασία uoadl:1708381 740 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-07-06
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Μέγγουρα Θάλεια
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φαίη Αντωνίου, Επίκουρη καθηγήτρια, ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Φωτεινή Πολυχρόνη, Επίκουρη καθηγήτρια, ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Ασημίνα Ράλλη, Επίκουρη καθηγήτρια, ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η σημασία της πραγματολογικής επάρκειας και της γλωσσικής ικανότητας στην κοινωνική προσαρμογή μαθητών Α' δημοτικού με υψηλή επικινδυνότητα εμφάνισης Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η σημασία της πραγματολογικής επάρκειας και της γλωσσικής ικανότητας στην κοινωνική προσαρμογή μαθητών Α' δημοτικού με υψηλή επικινδυνότητα εμφάνισης Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών
Περίληψη:
Η πραγματολογική επάρκεια χαρακτηρίζεται ως η συνθετότερη γλωσσική λειτουργία και προωθεί την ανάπτυξη της επικοινωνίας. Εντάσσεται στις γλωσσικές δεξιότητες ενώ αποτελείται από τις υποκατηγορίες του συντακτικού, της σημασιολογίας, καθώς και της ικανότητας του ατόμου να λαμβάνει υπόψιν το εκάστοτε κοινωνικό πλαίσιο. Τέτοιου τύπου δυσκολίες φαίνεται να αντιμετωπίζουν τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες (ΜΔ), τα οποία συχνά παρατηρείται πως αντιμετωπίζουν ταυτόχρονα ελλείμματα και στη γλωσσική ικανότητα, δηλαδή στη λεξιλογική γνώση, το προσληπτικό και το εκφραστικό λεξιλόγιο. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω ελλειμμάτων, δυσκολίες φαίνεται να υπάρχουν και στην κοινωνική επάρκεια των παιδιών αυτών, δηλαδή στις δεξιότητες διεκδίκησης/ηγετικές ικανότητες, τη διαπροσωπική επικοινωνία, καθώς και τη συνεργασία με τους συνομηλίκους. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η ανάδειξη της σημασίας της πραγματολογικής επάρκειας και της λεξιλογικής γνώσης στην κοινωνική επάρκεια μαθητών πρώτης σχολικής ηλικίας με υψηλή επικινδυνότητα εμφάνισης Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών. Συμμετέχοντες ήταν 47 μαθητές της Α’ δημοτικού με σοβαρό κίνδυνο εμφάνισης Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών. Οι μαθητές αξιολογήθηκαν ατομικά μέσω των κλιμάκων της πραγματολογικής επάρκειας και της λεξιλογικής γνώσης της ψηφιοποιημένης σταθμισμένης δοκιμασίας αξιολόγησης της γλωσσικής ικανότητας «Λογόμετρο» (Μουζάκη και συν., 2017). Η κοινωνική τους επάρκεια αξιολογήθηκε μέσω του σταθμισμένου εργαλείου «Ψυχοκοινωνικής προσαρμογής παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας» (Χατζηχρήστου και συν., 2008). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι μόνο η ικανότητα των παιδιών να ορίζουν λέξεις προβλέπει σημαντικά την κοινωνική τους επάρκεια και συγκεκριμένα τη συνεργασία με τους συνομηλίκους. Ακόμη, φαίνεται πως η ικανότητα των παιδιών αυτών να ορίζουν λέξεις, όπως και το προσληπτικό λεξιλόγιο, προβλέπουν σημαντικά την πραγματολογική επάρκειά τους. Τα αποτελέσματα συζητώνται σε συνάρτηση με την ανάγκη για πρώιμη παρέμβαση και την ενίσχυση της λεξιλογικής γνώσης στην πρώτη σχολική ηλικία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ειδική Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
πραγματολογική επάρκεια, μαθησιακές δυσκολίες, λεξιλογική γνώση, κοινωνική επάρκεια
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
130
Αριθμός σελίδων:
124
Διπλωματική_Μέγγουρα Θάλεια.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο